« tornar

Cinquena edició de les Jornades sobre l’Ensenyament de la Física i la Química

Les Jornades, que es van celebrar a Barcelona els dies 7, 8 i 9 de novembre a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans –la jornada inaugural– i a CosmoCaixa la resta de dies, van girar entorn del tema La indagació a l’aula.

Les Jornades han estat organitzades pel Col·legi de Llicenciats de Catalunya i la Fundació “la Caixa”, amb la col·laboració de la Societat Catalana de Química, la Societat Catalana de Física, la Unitat de Difusió i de la Recerca Biomèdica Iris Caixa, el CESIRE-CDEC del Departament d’Ensenyament, l’Associació de Professors de Física i Química de Catalunya i l’IQS Universitat Ramon Llull.

La conferència inaugural va córrer a càrrec del professor Josep Samitier, director de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya, que va dissertar sobre la nanotecnologia, amb una conferència que portava per títol   Saps què li diu un àtom a un altre?: hola, nano. A continuació es va fer la presentació dels pòsters i les comunicacions orals. En total s’hi van presentar 30 comunicacions de física i de química, totes les quals es recolliran en unes actes en format digital que publicarà l’IEC.

Les altres dues conferències van ser Etnofísica: un passeig per la mitologia, les tradicions populars i la fira, impartida pel professor Rafael García Molina, catedràtic de Física Aplicada de la Universitat de Múrcia, i Using demostrations to teach inquiry, pronunciada pel professor Peter E. Childs, professor emèrit de la Facultat de Química de la Universitat de Limerick (Irlanda).  

Les Jornades van permetre als assistents participar en tres tallers, escollits entre una àmplia oferta de 15, que tractaven sobre experiments de física i de química, demostracions de baix cost, visualització i impressió de molècules en 2D I 3D, pràctiques amb sensors, creació d’una pel·lícula escolar en 3D i experiments de nanotecnologia.

El nombre de participants va superar els 100. Durant les Jornades es va repartir el número 14 de la revista Educació Química EduQ, que publica l’SCQ, dedicat a “Ensenyar química per indagació”, que es pot consultar gratuïtament en el portal de publicacions de l’IEC.