Conferència biennal WFATE

Especialistes de tot el món van debatre, a Barcelona, la innovació en la formació del professorat

Document de síntesi de la Conferència WFATE

Vídeo de les conclusions i l'acte de cloenda

La Federació Mundial d’Associacions per a la Formació del Professorat (WFATE) va organitzar la seva conferència biennal a Barcelona, i per primera vegada a Europa, del 21 al 23 d’abril de 2016

Va ser la primera vegada que la conferència se celebrava a Europa i que la presidenta electa de la WFATE fos una catalana, Mireia Montané, membre de la junta de govern del CDL.

La WFATE integra les associacions de formació del professorat d’Europa (ATEE), dels Estats Units (ATE-USA), del Canadà (IAKB), d’Austràlia (ATEA), d’Àfrica (AATE) i de Hong Kong. Les últimes conferències es van celebrar a Chicago, Nairobi i Pequín.

Les institucions organitzadores a Catalunya són el Col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres de Catalunya (CDL) i la Societat Catalana de Pedagogia de l’Institut d’Estudis Catalans, amb el suport i la participació del Departament d’Ensenyament, l’Ajuntament de Barcelona, la Universitat de Barcelona i les facultats d’Educació de la resta d’universitats catalanes (Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat Ramon Llull, Universitat de Vic, Universitat de Girona, Universitat de Tarragona, Universitat de Lleida, Universitat Oberta de Catalunya) i, també, altres institucions de formació del professorat, com ara l’Associació de Mestres Rosa Sensat i escoles de Catalunya.

Cal destacar, en el capítol de les col·laboracions, la participació de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i Esport Blanquerna, de la Universitat Ramon Llull, que va fer possible la instal·lació i presentació de l’Aula del Segle XXI, amb espais i mobiliari que faciliten les bones pràctiques educatives internacionals.

No podem deixar d'esmentar la col·laboració desinteressada dels estudiants de la Factultat d'Educació de la UB i els de la Facultat de Traducció i Interpretació de la Universitat Pomnpeu Fabra, que van contribuir al bon funcionament del Congrés.

Agraïm també la col·laboració de l'Institut Escola Costa i Llobera i l'escola BetàniaPatmos, que van obrir les seves portes a la visita dels participants en el Congrés.

A continuació es detallen algunes de les sessions més destacades del Congrés:

Inauguració

Dijous 21 d’abril de 2016, a les 16 h

Paranimf de la Universitat de Barcelona

En l’acte inaugural, hi van intervenir les personalitats següents: Meritxell Ruiz, consellera d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya; Miquel Àngel Essomba, en nom de l’Ajuntament de Barcelona; Jane McCarthy, presidenta de la WFATE; Josefina Cambra, degana del CDL; Joandomènec Ros, president de l’Institut d’Estudis Catalans; Mireia Montané, directora de la Conferència de la WFATE, i Carme Panchón, vicerectora en representació de la Universitat de Barcelona.

Primera sessió plenària: «Innovation in teacher education in a global context. Different approaches»

Dijous 21 d’abril de 2016, a les 17.30 h

Paranimf de la Universitat de Barcelona

Tot seguit va tenir lloc la primera sessió plenària, en la qual es van presentar els punts de vista dels organismes internacionals per afrontar el repte del present i el futur de la formació dels ensenyants en una societat canviant i connectada en xarxa.

Hi van intervenir Thomas Pritskow, de la Direcció General d’Educació i Cultura de la Comissió Europea; Pascale Mompoint de Gaillart, del Consell d’Europa; Xavier Chavarria, de l’EFEA; Coral Regí, de la FEAEC; Tom Hamilton, del Teaching Council for Scotland; Eduard Vallory, president del Centre UNESCO de Catalunya; Mònica Pereña, presidenta de Lingua Pax, i Araceli Martínez Ortiz, del LBJ Institute for STEM Education and Research.

Segona sessió plenària: «The 21st Century Teacher’s Dilemma: Socializing Students into a Rapidly Evolving Culture»

Divendres 22 d’abril de 2016, a les 11.30 h

Aula Magna de la Universitat de Barcelona

Intervenció de la professora Marlene Scardamalia, reconeguda experta en la formulació de la teoria de la construcció col·lectiva del coneixement i una de les impulsores de la plataforma digital Knowledge Forum, especialment creada per fer recerca a les aules. La seva visió es va complementar amb la del biòleg Jordi Casanova, que va fer una intervenció titulada Animals tanmateix, en què va reflexionar sobre els nexes entre el comportament humà i els dels animals.

Tres escoles de Catalunya van presentar la seva experiència en el projecte ComConèixer, inspirat en la teoria de la construcció col·lectiva del coneixement i que implica l’ús del Knowledge Forum.

Taula rodona: Digital Equality

Divendres 22 d’abril de 2016, a les 17.30 h

Paranimf de la Universitat de Barcelona

Cal destacar també la taula rodona sobre igualtat digital, Digital Equality, en la qual van intervenir Paul Resta (expert de la UNESCO en temes digitals), Thérèse Laferrière (experta en la plataforma Knowledge Forum de la Universitat de Laval), Robert McLaughlin, Jordi Vivancos i Mercè Gisbert.

Grups de treball

Cal esmentar, a més, les sessions paral·leles en què es van treballar els diferents subtemes del Congrés (vegeu enllaç) i es van debatre les més de cent comunicacions presentades. Destaquem, molt especialment, la participació de l’analista de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) Hannah von Ahlefeld en dos grups de treball, el de tecnologia i el d’avaluació. I també la de Thomas Pritskow, que va intervenir en diversos grups. Així mateix, la Societat Catalana de Pedagogia de l’Institut d’Estudis Catalans va presentar la seva recerca i difusió del Marc d’Ensenyament de Llengües Vives i del Termòmetre Lingüístic, a càrrec de Martí Teixidó i Carme Rider respectivament.

Projecte europeu Archaeoschool for the Future

Dissabte 23 d’abril, 10.45-12.45 h

Institut d’Estudis Catalans

Estudiants de secundària grecs, italians i catalans van participar en una sessió del congrés per presentar el projecte europeu Archaeoschool for the Future, a Sustainability Approach, un projecte Erasmus+ que té per objectiu donar nova vida als jaciments arqueològics mitjançant l’ús de les tecnologies actuals per tal d’entendre el present i construir el futur.

Hi van intervenir Petros Themelis, director de les excavacions de l’antiga Messene, Louisa Anastopoulos, experta en programes europeus, i, a continuació, els representants dels alumnes de les escoles gregues, italianes i catalanes que estudien, respectivament, els jaciments arqueològics de l’antiga Messene, Verona, Tàrraco i Empúries.

No podem deixar d’esmentar l’emotiva intervenció en aquesta sessió d’un grup d’alumnes de Hong Kong que, amb la seva professora, van presentar les seves recerques vinculades al projecte ComConèixer, en el qual participen diferents escoles de Catalunya.

Acte de cloenda

Dissabte 23 d’abril de 2016, a les 12.45 h

Institut d’Estudis Catalans

Després d’aquesta sessió va tenir lloc l’acte de clausura, durant el qual Ann Shelly i Josep Gallifa, com a membres del comitè científic, van presentar el document de síntesi del Congrés, que es difondria a través de diversos mitjans, com ara el web del mateix Congrés.

Van tancar l’acte Carme Amorós, directora del comitè organitzador; Mireia Montané, directora del Congrés; Martí Teixidó, president de la Societat Catalana de Pedagogia; Jane McCarthy, presidenta de la WFATE; Joandomènec Ros, president de l’IEC, i Àlex Roca, vicedegà del CDL.