« tornar

JIPG2017 - I Jornades sobre l’Ensenyament de les Ciències a Infantil i Primària a Girona

Tipus Jornades
Àrea temàtica Jornades Infantil i Primària
Modalitat Presencial
Nivell Infantil i primària
Coordinador
Professorat
Data 10 i 11 de febrer de 2017. De 0:00 a 0:00
Dies Divendres i dissabte
Adreça
Total hores 10
Preu
Col·legiat5,00€
No col·legiat30,00€

 


I Jornades sobre l’Ensenyament de les Ciències a Infantil i Primària a Girona

L’exploració i la indagació a l’aula

 

CaixaForum Girona 10 i 11 de febrer 2017

Objectius

Les jornades versaran sobre l’ensenyament de les ciències a l’educació infantil i primària.

Prestarem especial atenció a les activitats de modelització i d’indagació a l’aula. També oferirem recursos experimentals de ciència que serveixin al professorat com a eines de motivació en el seu dia a dia i abordarem l’educació per projectes.

Programa

Divendres 10 de febrer

16-16.30 h: Recepció i entrega de la documentació

16.30 h: Acte inaugural de les Jornades

16.45 h: Conferència inaugural

Geometria amb bombolles de sabó

Anton Aubanell,  catedràtic de matemàtiques d'educació secundària

17.45-18 h: Pausa

18-19.45 h: Fòrum d’experiències

Dissabte 11 de febrer

 9 -10.45 h: Fòrum d’experiències

10.45-11.15 h: Pausa cafè

11.15-13 h: Fòrum d’experiències

13-13.10 h: Pausa

13.10-14.15 h: Conferència de clausura

L’ensenyament de les Ciències i l’educació per a la sostenibilitat

 Anna M. Geli, Universitat de Girona

14. 30 h Cloenda

Divendres 10 de febrer 

Bloc A, 18-19.45

1. Recursos para la indagación en el Aula. KitCaixa CURIOSITY, Antonio García, Departamento de Actividades Educativas, Área de Investigación y Conocimiento. Fundación ”la Caixa”

2. Reacciona...explota!!. PepQuímic 

3. Experimentar, un diàleg amb la realitat (infantil), Montserrat Pedreira, directora del Grau en Educació Infantil. Escola Universitària de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC).

Dissabte 11 de febrer


Bloc B, 9-10.45 h

4. Miralls: imatge o il·lussió. M. Teresa Corbella, mestra de l’Escola Frederic Godàs, de Lleida

5. Petits Grans científics. Fomentem la curiositat a l’aula de ciències, Anna M. Matas I M. Montserrat Bono, Escola Cavaller Arnau, de Riudoms

6. Construir espais de ciència de lliure elecció (infantil), Montserrat Pedreira, directora del Grau en Educació Infantil. Escola Universitària de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC)

Bloc C, 11.15-13 h

7 I... amb Arquimedes fem ciència, M. Teresa Corbella, mestra de l’Escola Frederic Godàs, de Lleida

8. Fer de Haeckle: naturalista, artista i científic, Josep-Maria Gili, Begoña Vendrell, Rebeca Zapata, Stefano Ambroso, Janire Salazar, Anna Gili, Institut de Ciències del Mar de Barcelona (CSIC)

9. Què hi passa a l’ambient de ciència? (infantil), Fàtima Dalmau, Escola Camins de Banyoles

Resums

Conferència

Geometria amb bombolles de sabó

Tots hem jugat alguna vegada amb bombolles de sabó! Tot sembla molt simple, però darrera aquestes innocents i divertides figures s’hi amaga un formidable entramat matemàtic. Es tracta d’un àmbit “màgic” on convergeixen, per un costat, components recreatius, lúdics, divertits, que ofereixen un gran efecte motivador i, per l’altre, la constatació de les possibilitats que ofereix la matemàtica per explicar, descriure i predir fenòmens naturals. La presentació tindrà dues parts. En la primera part farem un cop d’ull als precedents i al fonament físic que es troba en la base del comportament de les bombolles i en la segona part, de caràcter més experimental, proposarem activitats concretes amb figures obtingudes entre plaques planes projectables, amb figures obtingudes sobre estructures polièdriques i amb figures obtingudes sobre altres estructures. 

Antoni Aubanell,  catedràtic de matemàtiques d'educació secundària

L’ensenyament de les ciències i l’educació per a la sostenibilitat

La innovació docent orienta, cada vegada més,  l’ensenyament cap a l’acció dels alumnes en el seu entorn. Un àmbit que requereix  acció en el dia a dia dels alumnes es la sostenibilitat ambiental, social i econòmica del nostre planeta. Per això, sobre la base de que l’educació ambiental és, en bona part,  educació científica,  fem una reflexió sobre l’ensenyament de les ciències a l’educació infantil i a l’educació primària inspirat en els 17 objectius de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides per un món mes sostenible.

Anna M. Geli de Ciurana (Girona, 1950) és llicenciada en Ciències Biològiques per la Universitat de Barcelona (1973) i doctora en Filosofia i Lletres, Ciències de l’Educació, per la Universitat Autònoma de Barcelona (1985). Directora del Grup de Recerca en Educació Científica i Ambiental de la UdG i membre del Council de la xarxa Copernicus Alliance de universitats europees per a la sostenibilitat.

Fòrums de debat 

Taller 1 

Recursos para la indagación en el Aula. KitCaixa CURIOSITY

Presentación práctica del  Kit Caixa Curiosity que ofrece recursos materiales y digitales, como ayuda a l@s docentes a adoptar métodos de enseñanza de las ciencias basada en la indagación. Dirigido a 4º, 5º y 6º de primaria, se cede en préstamo durante 4 semanas de forma gratuita.

El kit contiene propuestas de actividades destinadas a que el alumnado planifique una investigación sencilla, recoja y analice datos, y reflexione sobre el proceso, para dar respuestas a las preguntas planteadas, y a las que puedan surgir. Los objetivos generales son:

Facilitar al alumnado el que pueda iniciar una investigación sencilla referida al contexto y contenido de cada actividad.

Relacionar las actividades y conclusiones obtenidas con los modelos y conocimientos científicos actuales.

Utilizar la indagación como estrategia de aprendizaje para ayudar a la comprensión de modelos científicos y reflexionar sobre el funcionamiento de la ciencia.

Motivar a l@s maestr@s en la innovación pedagógica relacionada con la enseñanza de las ciencias experimentales.

Antonio García Fernández. Departamento de Actividades Educativas, Área de Investigación y Conocimiento, Obra Social ”la Caixa

Taller 3

Experimentar, un diàleg amb la realitat (Infantil)

Inquietud, curiositat, ganes de saber, necessitat d’entendre, fer-se preguntes, pensar, provar, repensar, comprovar.... l’experimentació com una manera natural de les persones d’intentar entendre millor el món que ens envolta. Ens plantejarem com crear o millorar les nostres propostes d’experimentació a l’aula per a què aconsegueixin la implicació i l’acció intencionada dels infants.

Montserrat Pedreira. Doctora en educació, mestra d’educació infantil i primària a l’escola pública durant prop de 20 anys, formadora de mestres en l’àmbit de la didàctica de la ciència i creadora del Niu de ciència, espai 0-6 del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i del Lab 0_6, centre de descobriment, investigació i documentació per l’educació científica a les primeres edats. Actualment dirigeix el Grau en Mestre d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya). 

 

Taller 4 

I... amb Arquímedes fem ciència

“I... amb Arquímedes fem ciència” és el títol de l’activitat realitzada amb els meus alumnes de cinquè durant el curs 2014-1015. L’aula ens servirà per a desenvolupar un treball en el que alumnat i professorat anirem construint junts, aplicant una  metodologia d’Ensenyament/Aprenentatge de les Ciències fonamentada en el “FER – PENSAR- COMUNICAR”, propi de les Aules de Ciència.

Arquímedes i el seu famós “Eureka!” seran l’excusa per acompanyar l’alumnat en l’evolució de les seves idees per anar-los aproximant a les idees de la ciència. Així desenvoluparem algunes activitats experimentals on predominaran l’observació, la formulació d’hipòtesis, l’experimentació, la constatació de resultats, la comunicació de resultats, la modelització... que ens ajudaran a entendre el funcionament d’un submarí.

Amb aquesta proposta reflexionarem sobre:

- el paper del mestre a l’Aula de Ciència

- l’activitat dels alumnes

- la riquesa competencial del nostre treball.

M. Teresa Corbella és mestra d’Educació Primària, actualment treballa al Cicle Superior a l’Escola Frederic Godàs, de Lleida, on també és la Coordinadora Ambiental. Col·labora com a formadora de Ciències en cursos promoguts per l’ICE de la UdL o bé el Centre de Recursos Pedagògica del Segrià.


Taller 5

Petits Grans científics. Fomentem la curiositat a l’aula de ciències

Fomentar la curiositat implica fomentar el desig de saber, el desig d’aprendre. Potenciar la descoberta implica arribar al coneixement per un mateix.

La nostra aula de ciències es basa en aquests dos grans pilars: curiositat i descobriment. L’objectiu principal és fer que l’alumnat s’encisi en la manipulació, l’experimentació i la recerca. 

El nostre taller pretén demostrar com es pot organitzar de forma senzilla una aula de ciències a l’escola. Acompanyarem l’exposició amb una mostra d’ activitats pràctiques per a poder-ho visualitzar. • L’aula de ciències de l’Escola Cavaller Arnau està dissenyada per a que l’alumnat esdevingui actiu en el seu procés d’aprenentatge: observi, activi els coneixements previs, pensi, elabori hipòtesis, experimenti, descobreixi, dedueixi i comprovi resultats . En definitiva, és un espai per a desenvolupar el pensament científic. • Partim de materials senzills que podem trobar amb facilitat : elements de la natura,  materials de rebuig,  eines i ingredients que podem trobar a les nostres cuines,.... , és a dir, objectes de l’entorn més proper. • Dediquem un temps setmanal a treballar les ciències de manera transversal, des de P-3 a 6è.

Presentació a càrrec d'Anna M. Matas- Mestra d’Educació Primària i especialista d’Educació Especial.  M. Montserrat Bono - mestra d’Educació Infantil i Directora de l’Escola Cavaller Arnau de Riudoms 

Taller 6

Construir espais de ciència de lliure elecció (Infantil)

Crear un espai permanent de descoberta a infantil amb l’objectiu de promoure experiències positives d’aprenentatge i acostament a la ciència a través de l’activitat exploratòria i el joc, planteja molts dubtes i incerteses: quins materials? com han de ser? quins processos d’aprenentatge ens interessa que passin? quin hauria de ser el nostre paper com  adults? Abordarem aquests i altres temes de manera distesa a partir de l’anàlisi d’experiències existents i dels propis neguits

Montserrat Pedreira. Doctora en educació, mestra d’educació infantil i primària a l’escola pública durant prop de 20 anys, formadora de mestres en l’àmbit de la didàctica de la ciència i creadora del Niu de ciència, espai 0-6 del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i del Lab 0_6, centre de descobriment, investigació i documentació per l’educació científica a les primeres edats. Actualment dirigeix el Grau en Mestre d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya).

Taller 7

“MIRALLS: IMATGE O IL.LUSIÓ” és el títol que van triar els alumnes de sisè de l’escola Frederic Godàs, de Lleida, per a participar en el III Congrés Fem Ciència a l’Escola, Anna Gené. Es tracta d’una presentació emmarcada en la manera de treballar a les Aules de Ciència, on el “Fer, Pensar i Comunicar” són la base de les nostres activitats. Val a dir també que hauríem de situar-lo en la Setmana de la Ciència 2015, que cada any celebrem al nostre centre, que en aquella ocasió es va dedicar al tema de “La Llum”.

Parlarem de MIRALLS, ens familiaritzarem amb les seves característiques i indagarem quines conseqüències té el veure’ns reflectit en ells. I , per a fer-ho, observarem, manipularem, experimentarem, ens plantejarem preguntes...

M. Teresa Corbella és mestra d’Educació Primària, actualment treballa al Cicle Superior a l’Escola Frederic Godàs, de Lleida, on també és la Coordinadora Ambiental. Col·labora com a formadora de Ciències en cursos promoguts per l’ICE de la UdL o bé el Centre de Recursos Pedagògica del Segrià.

Taller 8

Fer de Haeckle: naturalista, artista i científic

Ernest Haeckle va ser un famós i reconegut naturalista i científic alemany del segle 19. Va ser un garant defensor de les teories de l’evolució i va ser un gran observador de la natura. Una de les seves especialitats va ser la morfologia i ho va demostrar fent dibuixos i gravats que l’han reconegut com un dels millors científics-artistes de l’historia de la Ciència. Com artista una de les seves obres  més conegudes va ser “Formes artístiques de la Natura” . 

L’objectiu de l’activitat es mostrar la regularitat de les formes de vida dintre de la diversitat de la natura. Ens centrarem en animals marins ja que treballem en el marc del projecte “el mar a fons” (ICM-CSIC- Obra Social la Caixa). L’activitat es desenvolupa primer mostrant la diversitats de formes i colors dels animals marins, compararem els dibuixos d’en Haeckle amb fotografies actuals. Buscarem les similituds i les diferències fent de naturalistes a partir de separar 10 exemplars similars d’animals de entre 100 tipus diferents  (esponges, gorgònies, coralls ramificats, coralls massius, cargols amb punxes, cargols redons, bivalves, eriçons, estrelles de mar i un altre grup per decidir). Farem 10 munts procurant ajuntar els semblants. Utilitzarem com a eines de diferenciació no només la forma sinó que el tacte. Després dibuixarem al menys un exemple de cada un de les diferents grups i l’afegirem al munt que li correspon com la nostra aportació a la diversitat de cada un dels grups.  Finalment buscarem tot junts quins altres grups amb diferents formes entre els seus representants o exemples podríem considerar a partir de les imatges que hem vist d’en Haeckle i de les fotos dels animals marins. 

Josep-Maria Gili, Begoña Vendrell, Rebeca Zapata, Stefano Ambroso, Janire Salazar, Anna Gili, Institut de Ciències del Mar de Barcelona (CSIC).

Taller 9

Què hi passa a l’ambient de ciència? (Infanti)

Quan els espais de l’escola estan pensats com ambients de recerca i creativitat, on els infants tenen oportunitat de provar i comprovar sobre allò que pensen o allò que parlen; s’obren camins ben rics i diversos que permeten compartir idees, investigar i assolir reptes conjuntament. 

Fàtima Dalmau, Escola Camins de Banyoles

Lloc

CaixaFòrum Girona

Ciutadans, 9, de Girona

A 15 minuts a peu de l'estació de tren

Organització

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Obra Social “la Caixa

Informació i inscripcions

Presencial o per Internetwww.cdl.cat

Preu: 5 € per a col·legiats*; 30 € per a no col·legiats

Estudiants universitaris (Grau d'infantil i primària). Gratuïts. Places limitades (en aquest cas cal fer la inscripció per telèfon i caldrà presentar algun justificant que certifiqui la condició d’estudiant).

Per a qualsevol aclariment ens podeu trucar al 933170428

 

Us convidem a formar part del nostre Col·legi, que és el professionals de l'educació.

Si encara no us heu col·legiat i us voleu inscriure a les Jornades, us podeu col·legiar-vos sense abonar els 100€ dels drets d’inscripció. Així doncs, només hauríeu de pagar la quota col·legial correspont al primer semetre de l'any, 50€.

 

Estructura de les Jornades

Les Jornades constaran de dues conferències i tres blocs de de 3 tallers i fòrum d’experiències. Els participants assistiran a totes les conferències i hauran d’escollir un taller per a divendres (A) i dos per a dissabte (B i C).També hauran d’assistir a les sessions que desitgin de comunicacions de dijous per la tarda.

Inscripció

Abans de formalitzar la inscripció amb totes les vostres dades, cal que seleccioneu un dels tallers que trobareun en aquest desplegable, i tot seguit premeu "cistella":

 

 

 


Seleccioneu un taller de cada bloc









« TORNAR       AFEGIR A LA CISTELLA »