« tornar

JPM2017 - II Jornades sobre l'Ensenyament de les Ciències a Palma (Mallorca)

Tipus Jornades
Àrea temàtica Jornades de ciències adreçades a primària i secundària
Modalitat Presencial
Nivell Internivells
Coordinador Joaquim Tintoré Subirana
Professorat
Data 3 de febrer de 2017. De 0:00 a 0:00
Dies Divendes i dissabte
Adreça Plama de Mallorca
Total hores 10
Preu
Col·legiat0,00€
No col·legiat0,00€

II Jornades sobre l'ensenyament de les ciències a Palma (Mallorca)

El mar com a recurs educatiu

3 i 4 de febrer del 2017. CaixaForum Palma

Dirigides al professorat de primària i secundària

 

Presentació

L’oceà cobreix el 71% del planeta, és l’origen de la gran part de la vida existent a la terra, regula el clima, ens abasteix d'oxigen, energia i aliment. No obstant això, les ciències marines són una de les disciplines menys representades en els programes educatius. Educadors, docents i investigadors hem de treballar conjuntament per integrar les ciències marines i l’oceanografia en els programes curriculars i així fomentar la cultura oceànica en l’educació formal i no formal.

Aquestes jornades, dirigides a professors d’educació primària i secundària pretenen acostar el mar a l’escola i mostrar el potencial educatiu de les ciències marines per la seva interdisciplinarietat i multidimensionalitat. L’estudi de la mar suposa la comprensió de continguts i conceptes provinents de la física, la biologia, la química, l’enginyeria, la geologia, les matemàtiques, etc. També permet conèixer les activitats associades al mar, com el turisme, la pesca, el transport marítim, etc., aspectes clau per al coneixement del medi natural, econòmic i social.   

Aquestes jornades serviran per presentar al professorat l’estat actual de la investigació sobre el mar i introduir els conceptes bàsics per entendre-la. També es donaran a conèixer laboratoris, infraestructures i centres de recerca dedicats a l’estudi del medi marí de les illes Balears. El programa compta amb l’assistència de divulgadors i docents d’àmbit nacional i locals que col·laboren per millorar l’ensenyament de les ciències. Alguns dels temes que s’hi tractaran seran, per exemple, els organismes que habiten l’oceà, com el interacciona amb mar l’atmosfera, d’on ve l’aigua de la mar i per què és salada, quins son els efectes del desglaç a l’escalfament global o com els instruments i tecnologies emprades per la nova oceanografia han canviat la forma d’investigar el mercat.

Aquestes jornades estan coorganitzades pel Consell General de Col·legis de Llicenciats en Filosofia i Lletres i Ciències, pel Consell Superior d’investigacions Científiques (CSIC) i pel Sistema d’Observació i Predicció Costaner de les Illes Balears (SOCIB) a través de Medclic: el Mediterrani a un clic (SOCIB- Obra Social “la Caixa”)

Objectius

  • Proporcionar als docents conceptes relacionats amb les ciències marines i l’oceanografia que es puguin integrar de forma transversal en totes les assignatures. 
  • Oferir eines i recursos educatius innovadors adaptats als projectes curriculars amb l’objectiu d’augmentar la cultura oceànica dels estudiants.  
  • Compartir materials, recursos i propostes didàctiques (tallers, Flipper Classrooms, experiments, etc.) que puguin realitzar-se amb facilitat a l’aula i permetin entendre aspectes clau dels oceans, així com reflexionar sobre la seva importància i el seu estat  de salut.   
  • Presentar al professorat les últimes investigacions sobre el mar que es fan a les illes Balears a través dels centres del CSIC i de la ICTS SOCIB. 
  • Obrir vies de col·laboració entre la comunitat educativa, divulgadors i investigadors. 


Programa

Divendres 3 de febrer

15:00-15:30 Recepció i lliurament de documentació.

15:30-16:00 Acte inaugural i benvinguda.

16:00-17:30 Conferència inaugural.

SOCIB, investigacions i noves tecnologies al servei del coneixement i la gestió de la Mediterrània

Joaquim Tintoré, director de la ICTS SOCIB (Sistema d'Observació i Predicció Costaner de les Illes Balears) i professor d'Investigació del CSIC de l'Institut Mediterrani d'Estudis Avançats (IMEDEA, CSIC-UIB)

Presentació a càrrec de Sebastià Mandilego, degà del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats de Filosofia i Lletres i en Ciències de les Illes Balears.

 17:30 – 17:45 Pausa

 17: 45- 19:15 Tallers del bloc A

Taller 1. Recursos per a l'aula. Part 1: Aprendre a classificar invertebrats. Part 2: Rescat de cetacis. Gloria Fernández i Cisca Pujol, Departament d'Educació i Conservació de la Fundació Palma Aquarium. Internivells

Taller 2. La simulació de la termoclina al mar Mediterrani. Rosa Frau Bonet, professora de secundària de Física i Química del CC Es Liceu i col·laboradora del DEMOLAB. Francisca Molins Homar, coordinadora de l'DEMOLAB-DEMOTEC, Programa d'Orientació i Transició a la Universitat (POTU), professora associada del Departament de Física de la Universitat de les Illes Balears (UIB) i professora de Secundària de Física i Química (Palma). Internivells

Taller 3. Medclic: el Mediterrani a un clic. Recursos Educatius per a una Flipped classroom. Àngels Garau i Blanca de Ugarte, tècniques del Servei de Divulgació i Educació de la ICTS SOCIB (Palma). Secundària  Sense places

19:15-20: 30 Conferència

Sumérgete en el mar: erizos, algas y medusas. Una experiencia didáctica en el entorno escolar

Ana Villaecusa, profesora de Biología y presidenta de Diverciencia (Algeciras). Ana Villaecusa, professora de Biologia i presidenta de diverCiencia (Algeciras)

Presentació: Josep Corominas

 

Dissabte 4 de febrer

9:15-11:00 Tallers bloc B

Taller 4. De la mar a l'aula. Gyotaku. Josep Marlés, professor de l'Escola Frederic Mistral -Fundació Collserola (Barcelona). Intenivells

Taller 5. Vida en una gota de agua de mar: la importancia del zooplancton en la diversidad de un ecosistema. Lara García, investigadora a l'equip d'Ecologia i Biodiversitat Marina de l'Institut d'Investigacions Marines (IIM-CSIC) (Vigo). Internivells Sense places

Taller 6. La mar en alta resolució: gliders i altres instruments de la nova oceanografia. Tomeu Cañellas, tècnic del Servei de Divulgació i Educació de la ICTS SOCIB i Marc Torner, tècnic de glider de la ICTS SOCIB (Palma). Secundària

11:00 – 11:30 Pausa

11:30-13:15 Tallers bloc C

Taller 7. La Mediterrània, un caleidoscopi de mirades investigadores. M.Pilar Menoyo, catedràtica de matemàtiques de l'IES Juan Manuel Zafra (Barcelona). Internivells

Taller 8. Entenguem el canvi global. Iris Hendriks, Francesca Iuculano, Marina Sanz, Guillem Roca, investigadors en el Departament del Canvi Global de l'Institut Mediterrani d'Estudis Avançats (IMEDEA, CSIC-UIB) (Esporles). Internivells.  Sense places

Taller 9. Del mar a l'aula: estudi dels processos de bioincrustació. Josep Marlés, professor de l'Escola Frederic Mistral -Fundació Collserola (Barcelona). Secundària

13:15-14:30 Conferència de cloenda

Ciència a riallades: monòlegs amb humor científic

Ana Payo. Institut Mediterrani d'Estudis Avançats (IMEDEA, CSIC-UIB), segona classificada FameLab Espanya 2014 i membre de The Big Van, científics sobre rodes.

Adrián García. Universitat de les Illes Balears (UIB), finalista FameLab Espanya 2015.

Amanda Far. Coordinadora del pacis (Programa d'Altes Capacitats i Superdotació de la Universitat de les Illes Balears), finalista FameLab Espanya 2015.

16: 00- 17:00 Visites opcionals

  • Vaixell Oceanogràfic SOCIB
  • CaixaForum. Visita a l'exposició

 

Organitzen

·         Consell General de Col·legis de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències

·         SOCIB. Sistema d'Observació i Predicció Costaner de les Illes Balears a través de Medclic: el Mediterrani a un clic (SOCIB-Obra Social "la Caixa")

·         CSIC. Consell Superior d'Investigacions Científiques. Unitat de Cultura Científica i de la Innovació de les Illes Balears

·         Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats de Filosofia i Lletres i en Ciències de les Illes Balears

·        L'Obra Social "la Caixa". CaixaForum Palma.

Col·laboren

·         Ministeri d'Educació, Cultura i Esports. Govern d'Espanya

·         Govern de les Illes Balears a través de la Vicepresidència i Conselleria d'Innovació, Recerca i Turisme; i també de la Conselleria d'Educació i Universitat

Comitè Organitzador:

Joaquín Tintoré

Àngels Garau

Blanca de Ugarte

Tomeu Cañellas

Rosa María Rodríguez

Aureli Caamaño

Josep Corominas

Agnès Creus

Secretària tècnica:

secretaria@consejogeneralcdl.es

Data i lloc de realització

3 i 4 de febrer de 2017

CaixaForum Palma

 Plaça de Weyler, 3, 07001 Palma

Estructura de les Jornades


Tres conferències plenàries. Tres blocs de tres experiències cadascun. Cada participant podrà assistir a les conferències plenàries, a l'espectacle de monòlegs científics i escollir un taller de cadascun dels blocs. També podrà participar en les activitats complementàries organitzades per dissabte a la tarda (visita guiada a CaixaForum Palma o al Vaixell Oceanogràfic SOCIB).

Els tallers per mestres de primària són l'1, el 4 i el 7.

Crèdits

Les activitats de formació aniran dirigides al professorat i personal especialitzat amb destinació en centres públics i privats en els quals s'imparteixin ensenyaments de règim general i de règim especial. Per obtenir el certificat degudament diligenciat cal presentar un certificat del centre on presten servei, o un certificat de vida laboral expedit per la Seguretat Social, o la capçalera de la nòmina.

Total: 1 crèdit 

Resums de les conferències i els tallers

Conferències

SOCIB: investigació i noves tecnologies oceanogràfiques al servei de la gestió de la Mediterrània.

La ICTS SOCIB desenvolupa un sistema d'observació i predicció costaner. És una de les apostes més importants d'Espanya per l'oceanografia operacional. El seu curt però intens recorregut està convertint aquesta entitat en un referent internacional en l'obtenció de dades del Mediterrani occidental que contribueixen a incrementar el coneixement científic i a avançar cap a una gestió costanera i dels oceans basada en la ciència i en les noves tecnologies marines. En aquesta xerrada coneixerem i explorarem quin tipus de tecnologies s'utilitzen al SOCIB, des d'un plantejament multidisciplinari, comptant amb enginyers, físics, biòlegs, etc., i contribuint així a respondre preguntes claus sobre els oceans i el canvi climàtic. Aquest plantejament parteix  també del compromís de recerca i innovació responsable de la ICTS SOCIB, combinant l'excel·lència científica amb la rellevància i l'impacte en la societat. Fruit del seu compromís amb la investigació, l’educació i la divulgació del coneixement científic i en col·laboració amb l’Obra Social “la Caixa”, es posa en marxa Medclic: el Mediterrani a un clic.

Joaquim Tintoré, director de la ICTS SOCIB (Sistema d'Observació i Predicció Costaner de les Illes Balears) i professor d'Investigació del CSIC de l'Institut Mediterrani d'Estudis Avançats (IMEDEA, CSIC-UIB) 

Sumérgete en el mar: Erizos, algas y medusas”. Una  experiencia didáctica en  el entorno escolar

 La fecundación in vitro en erizos de mar realizada en un laboratorio escolar, el reconocimiento y posterior clasificación de los pequeños invertebrados que viven en las macroalgas o el seguimiento de algunas de las  poblaciones de medusas más frecuentes en nuestras costas, sus explosiones masivas y sus ciclos biológicos, son un estupendo recurso didáctico para aquellos alumnos que al vivir cerca del mar, pueden aprender Biología de una forma eminentemente práctica. Si además utilizamos estos temas para tratar con ellos como la influencia antrópica  puede intervenir en el desequilibrio del ecosistema marino estaremos contribuyendo a que defiendan y hagan suyo, el medio natural que les rodea.

Ana Villaescusa Lamet es profesora de Biología desde el año 1977 en el Colegio Salesiano María Auxiliadora de Algeciras . Licenciada en Biología Fundamental por la Universidad de Sevilla. Ejerce una intensa labor en el campo de la divulgación científica desde hace años, siendo actualmente, Presidenta de la Asociación amigos de la Ciencia, Diverciencia desde su fundación en el año 2011. Finalista en numerosos certámenes y primer premio Ciencia en Acción del 2012 y 2013 y medalla de Honor en Ciencia en Acción 2012.

Tallers

Taller 1 (Internviells)

Recursos per a l'aula: Part 1. Aprendre a classificar invertebrats. Part 2. Rescat de cetacis

 L’objectiu d’aquesta primera part del taller serà:

Conèixer els principals grups d'invertebrats marins i descobrir les principals característiques.

Valorar la seva importància ecològica i la necessitat de protegir-los.

Aprendre a classificar i identificar els diferents grups d'invertebrats investigant diferents mostres biològiques.

Pel que fa a aquesta segona part, ens centrarem al reconeixement de les diferents espècies de cetacis que freqüenten el mar Balear i la seva problemàtica de conservació. Es realitzarà un simulacre de rescat d'un dofí i aprendrem els protocols d'atenció davant d'un avarament d'un dofí.

Gloria Fernández i Cisca Pujol, Departament d'Educació i Conservació de la Fundació Palma Aquarium

Taller 2 (Internivells)

La simulació de la termoclina al mar Mediterrani

La termoclina és una capa, més o menys profunda, que es genera en un medi aquàtic i en la qual es detecta una diferència brusca de temperatura. L’haloclina és una capa, de profunditat variable, que separa bruscament la columna d’aigua en dues zones de salinitat diferent.

Durant les èpoques de calor, primavera-estiu, a la Mar Mediterrània es genera una termoclina-haloclina molt estable. En arribar la tardor, el canvi de temperatura provoca un refredament de la superfície del mar i es generen també forts vents que afecten la superfície. Aquests factors ambientals, especialment el vent, són responsables del trencament de la termoclina-haloclina i com a resultat, es produeix una barreja de l’aigua profunda i carregada de nutrients amb l’aigua superficial. Aquest fet és determinant per a l’estabilitat de moltes poblacions d’organismes que habiten la Mediterrània i per tant, per a l’equilibri dels seus organismes. Mitjançant material molt senzill generarem aquest fenomen dins el laboratori.

Rosa Frau Bonet, professora de secundària de Física i Química del CC Es Liceu i col·laboradora del DEMOLAB. Francisca Molins Homar, coordinadora de l'DEMOLAB-DEMOTEC, Programa d'Orientació i Transició a la Universitat (POTU), professora associada del Departament de Física de la Universitat de les Illes Balears (UIB) i professora de Secundària de Física i Química (Palma)

Taller 3 (Internivells)

Medclic: el Mediterrani a un clic. Resursos educatius per a una Flipped Classroom.

Medclic, el programa d'investigació i divulgació de l'Obra Social "la Caixa" i el Sistema d'Observació i Predicció Costaner de les Illes Balears (SOCIB) ofereix als professors de secundària un programa educatiu sobre el Mediterrani i el seu litoral. Està articulat en quatre unitats didàctiques que permeten analitzar el Mare Nostrum com un entorn de gran riquesa biològica i cultural fortament amenaçat per l'activitat humana i com un laboratori oceànic en el qual es poden investigar fenòmens climatològics com l'escalfament global. A través dels recursos educatius de Medclic, el professor podrà dissenyar una Flipped classroom dedicada a la Mediterrània, a l'aigua de la mar, al vent o l'onatge. A la recerca d'un aprenentatge significatiu, s'aposta per aplicar la metodologia de la classe invertida. Els alumnes podran, prèviament i fora de l'aula, analitzar els vídeos de cada unitat didàctica per a després utilitzar el temps de classe

Àngels Garau i Blanca de Ugarte, tècniques del Servei de Divulgació i Educació de la ICTS SOCIB (Palma).

 Taller 4 (Internivells)

De la mar a l'aula. Gyotaku

 El Gyotaku consisteix en la reproducció de les característiques externes d’un animal marí , preferentment peixos, a través de l’empremta sobre un suport com paper o tela. Aquesta tècnica va ser utilitzada d’antic pels pescadors japonesos, per tal d’il·lustrar les seves captures; actualment ha esdevingut un art més o menys popular que és a l’abast dels estudiants més joves.

 La finalitat del taller que us proposem és utilitzar el Gyotaku amb una doble finalitat. En primer lloc es busca l’aspecte artístic de la representació i un cop representats els animals es proposa als estudiants l’objectiu de classificar-los. 

 La classificació dels organismes representats amb la tècnica de Gyotacu es pot fer de diverses maneres i en funció del nivell dels estudiants; en qualsevol cas, la finalitat és tractar la biodiversitat i desenvolupar competències per analitzar-la.

 Josep Marlés és biòleg, professor del Departament de Ciències Naturals de la Fundació Collserola - Frederic Mistral - Tècnic Eulàlia i col·labora amb l’Institut de Ciències del Mar.

 Taller 5 (Internivells)

Vida en una gota d'aigua de mar: la importància del zooplàncton en la diversitat d'un ecosistema

 El zooplàncton és el conjunt d'organismes animals de mida petita que es troben en suspensió a la columna d'aigua, amb poca capacitat de moviment i que constitueixen la base de la cadena tròfica al mar. El zooplàncton marí està constituït per multitud de talls que poden adoptar aquesta vida planctònica durant tota la seva vida o només en una fase larvària. En aquest taller els assistents podran conèixer en directe els principals tàxons presents a les nostres aigües, així com la importància de conèixer la seva abundància i diversitat com a indicadors biològics de la riquesa d'un ecosistema. Aquesta activitat proporcionarà les eines necessàries per comprendre de forma pràctica la vida microscòpica marina. L'activitat es podrà exportar a l'aula i entendre la importància de la seva supervivència si volem seguir gaudint de la presència de mol·luscs, crustacis, peixos i grans cetacis. ¿Preparats per conèixer els animals més abundants de la mar i com s'hi adapten?

 Lara García, investigadora a l'equip d'Ecologia i Biodiversitat Marina de l'Institut d'Investigacions Marines (IIM-CSIC) (Vigo). Internivells

 Taller 6 (Secundària)

La mar en alta resolució: gliders i altres instruments de la nova oceanografia.

 Aquest taller ofereix als professors de secundària l'oportunitat d'actualitzar els seus coneixements sobre oceanografia i experimentar amb robots autònoms submarins anomenats gliders, un dels instruments essencials de l'oceanografia del segle XXI. El taller està dividit en dues parts, la primera ideada per oferir una visió general de l'oceanografia actual i dels planadors submarins a través del llibre de l'alumne, el llibre del professor i el web www.followtheglider.com. A la segona part, de caràcter pràctic, dissenyarem i fabricarem un planador submarí en miniatura que ens ajudarà a entendre millor alguns principis físics de l'aigua de mar, una experiència fàcilment traslladable a l’aula. Follow the Glider (FTG) és una proposta educativa creada per CEFAS, IMEDEA (CSIC-UIB) i SOCIB (Sistema d'Observació i Predicció Costaner de les Illes Balears). L'aplicació web en línia de seguiment del glider està basada en l'eina original que es pot consultar a www.socib.es.

Tomeu Cañellas, tècnic del Servei de Divulgació i Educació de la ICTS SOCIB i Marc Torner, tècnic de glider de la ICTS SOCIB (Palma). Secundària

 Taller 7 (Internivells)

La Mediterrània, un calidoscopi de mirades investigadores

 El mar Mediterrani es pot mirar des de diferents camps del coneixement, ja siguin des de les ciències experimentals, les ciències socials, les manifestacions artístiques o des de les matemàtiques.

 S’iniciï com s’iniciï la mirada, si aquesta és investigadora, implica uns trets característics comuns que s’inicien amb una pregunta i culmina amb la comunicació i divulgació de les conclusions, utilitzant diferents tipus de llenguatges.

 En aquest taller es mostraran aquests trets diferencials, una proposta de gradació de les habilitats investigadores i lingüístiques. També es mostraran exemples de treballs d’investigació d’ESO i Batxillerat i se’ls  proposarà als assistents la simulació d’una investigació.

María del Pilar Menoyo Díaz és llicenciada en Ciències Biològiques (UB-1977). Doctora en Didàctica de les Ciències i les Matemàtiques ( 2013). Premi Marta Mata de Pedagogia al 2013 amb el projecte: Fer recerca a Secundària: Un repte per l’alumnat i el professorat.

Taller 8 (Internivells)

Entenguem el canvi climàtic

 Els investigadors del Departament del Canvi Global de l'Institut Mediterrani d'Estudis Avançats (IMEDEA, CSIC-UIB) ajudaran els assistents a comprendre els efectes del canvi climàtic i com transmetre-ho a les seves alumnes. Per què el mar és salat? Com afecta el desglaç polar en l'escalfament global? A aquestes i altres preguntes es donaran resposta en aquest taller. Durant la sessió es faran tres pràctiques:

1. Augment de CO2 atmosfèric i acidificació del medi aquàtic. Experiment en el qual es demostrarà com l'emissió de CO2 d'origen antropogènic com el transport, o la respiració humana, modifica el pH del medi. L'objectiu d'aquest taller és que els alumnes coneguin el procés d'acidificació de l'oceà.

2. Tast d'aigua de mar. Per què el mar és salat? A través d'aquest taller es podran comparar les diferents salinitats de la mar Mediterrània, de la Bàltica, de l'Oceà Atlàntic i de la mar Morta, i a què és deguda aquesta diferència de densitat. Després d'una breu introducció i al costat d'un mapa es procedirà al tast d'una gota d'aigua de mar. Els participants hauran d'endevinar a quina mar pertany aquesta gota i justificar la seva resposta.

3. Efecte del desglaç polar en l'escalfament global: albedo. En aquest experiment es demostra com el color de la superfície de l'Àrtic condiciona la quantitat d'energia solar absorbida (albedo). Aquesta experiència té com a objectiu que els alumnes prenguin consciència del paper que compleixen els gels polars en el nostre sistema climàtic i les conseqüències que comporta la disminució de l'albedo.

Iris Hendriks, Francesca Iuculano, Marina Sanz, Guillem Roca, investigadors en el Departament del Canvi Global de l'Institut Mediterrani d'Estudis Avançats (IMEDEA, CSIC-UIB) (Esporles)

 Taller 9 (Secundària)

Del mar a l'aula: estudi dels processos de bio-incrustació (secundària)

Els fenòmens biològics es succeeixen amb gran rapidesa en els medis aquàtics i, especialment, en el medi marí. La colonització de substrats nous al mar es produeix ràpidament i les primeres etapes de colonització d'un substrat submergit constitueixen el procés de bio-incrustació (biofouling, en anglès). Aquest fenomen, que, val a dir, afecta molt negativament les embarcacions, és també un mecanisme biològic que es pot estudiar de manera fàcil, sempre i quan el estudiants tinguin a prop el mar. A més, l'estudi de les etapes de la bio-incrustació en substrats convenientment preparats aporta informació pràctica a l'entorn dels conceptes de successió ecològica, factors ambientals i biodiversitat.

 Josep Marlés és biòleg, professor del Departament de Ciències Naturals de la Fundació Collserola - Frederic Mistral - Tècnic Eulàlia i col·labora amb l’Institut de Ciències del Mar.

Informació i inscripció

  •  Consell General 915 224 597
  • SOCIB 971 439 998
  • CSIC 971 439 895

Inscripció

És una activitat gratuïta.

És imprescindible formalitzar la inscripció tot emplenant el formulari, a través del qual podreu escoliir els taller i les activitats complementàries (si escau).

Formulari d'inscripció

 


« TORNAR