« tornar

173200 - Pensar, llegir, escriure (II) (No queden places)

Tipus Escola d'Estiu
Àrea temàtica Llengua i literatura
Modalitat Presencial
Nivell Secundària
Coordinador
Professorat Daniel Cassany Comas, Francesc Parcerisas Vázquez, Jaume Aulet Amela, Josep Francesc Delgado Mercader, Oriol Garcia Quera
Data Del 3 al 7 de juliol. De 9:00 a 12:00
Dies de dilluns a divendres
Adreça Rbla. de Catalunya, 8: Col·legi de Llicenciats
Total hores 15
Preu
Col·legiat65,00€
No col·legiat95,00€

Curs adreçat a professorat de secundària i batxillerat. Del 3 al 7 de juliol de 9 a 12 h. a la nostra seu:  Rbla. de Catalunya, 8 .

L’estructura del curs consistiria en 5 sessions en què cada dia un expert  intervindrà durant 1,30 h i, després d’una breu pausa, un dels coordinadors del curs, Jacint Bassó, Pere Martí o M. Dolors Martí, s’ocuparà de reflexionar i intercanviar idees amb els assistents sobre la xerrada.

Objectius

Escriure bé és el resultat d’un exercici intel·lectual i un bon bagatge lector.

Aquest curs pretén presentar els punts de vista de cinc destacades personalitats sobre els elements que constitueixen la base per a una bona competència expressiva.

  • 1a sessió (3 de juliol)
    • Per què ens costa tant llegir? Llengua, lectura i pensament

A càrrec de Jaume Aulet. Dinamització: Pere Martí

En la societat on vivim sembla que cada vegada es vagi imposant més aquella premissa que diu que una imatge val més que mil paraules. La intervenció intentarà fer veure just el contrari: que la paraula és l’eix vertebrador del pensament, tant individual com col·lectiu. I que, per tant, la literatura és una disciplina bàsica en la nostra formació com a individus i com a societat.

  • 2a sessió (4 de juliol)
    • Les fonts de l’escriptura i de la lectura

A càrrec de Josep Francesc Delgado. Dinamització: Pere Martí

La inspiració. Què fa que un escriptor escrigui? I sobretot: què produeix les idees i què fa que prenguin forma en un discurs narratiu o poètic? Per explicar la gènesi de l'obra literària l'escriptor utilitzarà un mètode empíric: recordarà què va motivar l'aparició de les ficcions o dels poemes que ha escrit des del primer llibre per esbrinar els camins que eclosionen en la creació literària i mirarà d'establir pel cap baix  dues tipologies d'escriptors.

  • 3a sessió (5 de juliol)

La poesia a l’aula

A càrrec de Francesc Parcerisas. Dinamització: Jacint Bassó

¿Podem llegir poesia a l'aula? Per les seves característiques, el gènere poètic de vegades sembla menys engrescador que d'altres; però l'anàlisi dels recursos formals, de les figures, dels procediments i de com tota la formalització del poema serveix per bastir un contingut literari i humà atractiu --i fins i tot contundent-- pot servir per acostar la poesia als joves i descobrir-los un món de sentit i de creació ple de possibilitats.

  • 4a sessió (6 de juliol)
    • La lectura d’imatges

A càrrec d’Oriol Garcia Quera. Dinamització: M. Dolors Martí

La ponència s’iniciarà amb un viatge en el temps que ens permetrà testimoniar la força comunicativa de les imatges al llarg de la història. A continuació ens centrarem en els recursos narratius que ens ofereix el còmic com a mitjà d’expressió i de transmissió de coneixements i en acabat proposarem alguns exercicis pràctics on l’element visual forma part del missatge.   

  • 5a sessió (7 de juliol)
    • Escriure a l’aula

A càrrec de Daniel Cassany. Dinamització: M. Dolors Martí

En aquesta sessió, exposarem una panoràmica de les pràctiques d'ensenyament de l'escriptura, des de diverses òptiques: els gèneres discursius (narrativa, assaig, apunts, escriptura analítica, etc.), la composició (planificació, textualització, revisió), la tasca (intensiva/extensiva; individual, col·laborativa), les funcions (reproductiva, epistèmica, manipulativa, etc.). També explorarem els canvis que ha provocat l'arribada d'Internet: l'ús de recursos en línia, la col·laboració en xarxa, la multimodalitat, etc. Esperem oferir una visió global d'aquest àmbit tan rellevant de l'ensenyament de la llengua.


« TORNAR