« tornar

175100 - I Jornades d’Ensenyament de les Ciències a Infantil i Primària a Tarragona

Tipus Jornades
Àrea temàtica Jornades d'infantil i primària
Modalitat Presencial
Nivell Infantil i primària
Coordinador
Professorat
Data CaixaForum Tarragona, 16 i 17 de febrer del 2018. Div, de 15.30 a 20.30, diss de 9.15 a 14.30 h. De 15:00 a 19:00
Dies divendres i dissabte
Adreça CosmoCaixa Tarragona
Total hores 10
Preu
Col·legiat30,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores35,00€
No col·legiat35,00€

 


I Jornades d’Ensenyament de les Ciències a Infantil i Primària

L'exploració i la indagació a l'aula

 

Tarragona, 16 i 17 de febrer del 2018

 

OBJECTIUS

Les Jornades versaran sobre l’ensenyament de les ciències a l’educació infantil i primària, posant l'èmfasi en les activitats d'exploració i indagació a l'aula. L'observació, el plantejament de preguntes i  l'experimentació són processos molt importants en la construcció del coneixement científic a l'escola, però cal que aquestes activitats experimentals estiguin emmarcades en processos d'exploració i indagació portats a terme pels mateixos alumnes amb l'ajut del professorat.

Aquests processos d'indagació han de conduir a la interpretació dels fenòmens naturals observats i a l’elaboració d’explicacions. Sovint aquestes explicacions requereixen imaginar models i contrastar-los mitjançant nous experiments. És per això que aquestes Jornades les dediquem a mostrar la manera de fer ciència i parlar de ciència a l'escola  a través de la indagació, el diàleg interactiu i l'elaboració d'explicacions.

Tractarem aquests processos a través de dues conferències i una sèrie de tallers, amb activitats innovadores i pràctiques  proposades per professors de llarga experiència a les aules, que tenen per objectiu millorar la motivació dels estudiants i la qualitat dels seus aprenentatges.

Una visita guiada a les exposicions de Caixaforum Tarragona completa el programa de activitats.

 

PROGRAMA

Accés al programa en PDF

Divendres, 16 de febrer

15.45 h Recepció dels participants

16.15 h Acte inaugural

16.30 h Conferència inaugural

La sorpresa d’aprendre, aprendre a través de la sorpresa. La neurociència de l’aprenentatge,

David Bueno, Facultat de Biologia, Universitat de Barcelona

18 h Tallers. Bloc A

Taller 1. Recursos para la indagación en el aula. Programa educativo CURIOSITY para trabajar la competencia científica, Antonio García, àrea de Divulgació Científica i CosmoCaixa, Fundació Bancària ”la Caixa”. Nivell: primària

Taller 2. Ciencias 24 horas, Giorgio Häusermann i Marco Calò, Ascona (Suïssa). Nivell: primària

Taller 3.  Compartim la ciència. El mètode científic per a tots, Lali Castro, mestra d’infantil i Josep Pascual, professor d’ESO, escola BetàniaPatmos. Nivell: transversal

Dissabte, 17 de febrer

9 h Tallers. Bloc B

Taller 4. Tot es mou? ho provem? Investigant el moviment, Olga Schaff i Pilar Melcón. Nivell: transveral

Taller 5. Conceptes i experiències de química per al cicle superior d'educació primària, Josep Corominas i Aureli Caamaño, professors de física i química i nombrosos cursos de formació del professorat de ciències. Nivell: primària

Taller 6. Espais de ciència sí, però com?, Montserrat Pedreira, directora del grau en Mestre d’educació infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya). Nivell: infantil

 10.45 a 11.15 h Pausa cafè

11.15 a 13 h. Tallers. Bloc C

Taller 7. Ensenyar per aprendre, M. Teresa Vallverdú. Nivell: primària

Taller 8. Aprenentatge basat en la indagació: el mètode i el raonament científic en infants de 0 a 6 anys, Maite Novo Molinero Zoel Salvadó Belart. Nivell: infantil

Taller 9. El paper de l’adult en un espai de ciència de lliure elecció, Montserrat Pedreira, directora del Grau en Mestre d’educació infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya). Nivell: infantil


13.10 h Conferència de cloenda

La Orquesta de Einstein
Giorgio Häusermann i Marco Calò, Ascona (Suïssa)

RESUMS

Conferència inaugural

La sorpresa d’aprendre, aprendre a través de la sorpresa. La neurociència de l’aprenentatge

 Una de les aportacions de la neurociència a l’educació és destacar la importància de les emocions en els aprenentatges, i la responsabilitat dels docents pel que fa a la modulació de la plasticitat neural dels seus alumnes, en aspectes com la creativitat, l’optimisme i l’autoconfiança. Els aprenentatges acostumen a ser racionals, però el cervell funciona molt millor (reté millor les idees i és més creatiu) quan es troba condicionat per aspectes emocionals. Això ens ha de fer plantejar la manera en què els impartim, que ha d’anar acompanyada dels suficients elements emocionals, que vinculen l’alumne amb el seu entorn i li proposin nous reptes i riscos. És a qui on la sorpresa com a reacció emocional juga un paper molt destacat. En conjunció amb això, el cervell està adaptat a la vida social, i l’activitat mental hi dóna molta importància. En aquest sentit, es parlarà també de la importància del treball cooperatiu, com una extensió de l’individual (no com una exclusió).

 David Bueno i Torrens (Barcelona, 1965), és doctor en Biologia i professor i investigador de Genètica a la Universitat de Barcelona. Imparteix classes de diverses matèries del camp de la genètica, als Màsters de Formació del Professorat i de Comunicació Especialitzada, i en diversos Postgraus i Màsters en Neuroeducació. Ha publicat seixanta articles científics en revistes especialitzades. És autor de setze llibres de divulgació i assaig i d’una novel·la per acostar la biologia als adolescents i joves. Pel que fa a la temàtica de la sessió cal destacar el llibre Educació per a una cultura de pau. Una proposta des de la pedagogia i la neurociència (Edicions UB); Cerebroflexia: el arte de construir el cerebro (Plataforma Editorial), i Neurociència per a educadors (Rosa Sensat). També és autor d’una trentena de llibres de text de primària, secundària i batxillerat, i col·labora habitualment en diferents mitjans de comunicació (principalment El Punt Avui i Ara), en els quals ha publicat uns 600 articles, i a la ràdio.

 Conferencia de cloenda

 La Orquesta de Einstein

Giorgio Häusermann y Marco Calò - El Jardín de la ciencia – Ascona (Suiza)

 La Orquesta Einstein es una conferencia-espectáculo sobre las olas, los sonidos y la música, y quiere recordar cómo el gran científico Einstein era un apasionado de la música y un buen violinista.

A partir de cómo se genera un sonido y cómo lo escuchamos, se ofrecerán experimentos y mini-conciertos con varios tipos de instrumentos en los que se llamará al público para que se implique con la actividad.

Giorgio Häusermann  - El Jardín de la ciencia – Ascona (Suiza). Licenciado en Física en 1975 en la Universidad Estatal de Milán (Italia). Hasta el mes de agosto de 2014 fue profesor de enseñanza de las ciencias en el Departamento de Educación y Aprendizaje SUPSI en Locarno (Suiza), enseñando matemáticas, ciencia, física y didáctica de la física en las escuelas de la Suiza italiana. En 2000-2010 fue el responsable de la formación de profesores en l’ASP Locarno. Durante más de 20 años ha realizado actividades sobre el aprendizaje de la física a través de los juguetes en los distintos niveles educativos, en la televisión y en festivales científicos. En noviembre de 2010 inauguró el "Jardín de la Ciencia" en las escuelas primarias en Ascona. Desde el año 2008 forma parte de la junta directiva de la AIF Asociación para la Enseñanza de la Física. Desde 2014 lo invitan a asesorar, como experto, el examen de bachillerato suizo.

Marco Calò – director de la Escuela Media de Barbengo - Lugano (Suiza). Licenciado en Ingeniería Eléctrica en el 1994 en el Politécnico de Milán (Italia). Director de la Escuela Media de Barbengo, en Suiza, desde el 2009. Profesor de matemáticas y tecnología en la misma escuela desde el 2006. Entre el 1996 y el 2006, Product, Marketing and Sales Manager en empresas multinacionales (Merloni Progetti, Hilti, Chep) y Área Manager Sur América. Durante los últimos 10 años, junto con el profesor Giorgio Häusermann, hacen conjuntamente presentaciones sobre el aprendizaje de la física a través de los juguetes en los distintos niveles educativos y participan en festivales y ferias científicas.

 Taller 1. Primària

Recursos para la indagación en el Aula. Programa educativo CURIOSITY para trabajar la competencia científica

 Antonio García, àrea de Divulgació Científica i CosmoCaixa, Fundació Bancària ”la Caixa”. 

 Taller 2. Primària

Ciencia 24 horas al día

 De la mañana a la noche nuestras vidas se comparan con los fenómenos físicos y químicos, aunque no se den cuenta. Algunos son bastante simples: porque en el verano nos despertamos que ya hay luz, en el invierno es de noche todavía. Otros ejemplos como: ¿de dónde viene la electricidad que llega a nuestras casas o el sonido de nuestro móvil o cómo se puede producir un sonido?, ¿porque la plancha debe de estar caliente para planchar?

Todo lo que tenemos a nuestro alrededor nos habla de la ciencia y es importante explicar a los niños un poco de esos fenómenos que a veces parecen mágicas o incomprensible.

Giorgio Häusermann i Marco Calò, veure detalls a la conferència de cloenda.

 Taller 3. Transversal

Compartim la Ciència. El mètode científic per a tots

 Us presentarem en primer lloc la idea general del tractament del coneixement a la nostra Escola, la importància de la qualitat d’aquest i de l’adaptació a les diferents etapes.

 Explicarem com apliquem el mètode científic des dels més petits fins als més grans i realitzarem una sessió pràctica que estem realitzant a EI5 sobre el so.

 Us proposarem la construcció d’un material concret per treballar el so i també us mostrarem materials variats per treballar diferents temes.

Lali Castro, mestra d’infantil i Josep Pascual, professor d’ESO, escola BetàniaPatmos

 Taller 4. Transversal

Tot es mou? ho provem? Investigant el moviment

Amb aquest taller desenvoluparem diverses propostes, que s'han realitzat a l'escola amb l'alumnat d'infantil i primària. 

Aquestes activitats afavoreixen una mirada dels fenòmens amb els ulls de la ciència. Així  podrem observar com els infants fan evolucionar les seves idees inicials  i com aquestes s'acosten als models propis de la ciència.  

Tenint en compte com es plantegen preguntes i com els processos  d'exploració, indagació, el diàleg amb els fenòmens i amb els altres companys i adults són claus en aquests procés d'elaboració i creixement dels conceptes científics.

En el  taller que es dialogarà sobre les diferents agrupacions, i propostes que es poden dur a terme a les aules de referència, als espais intercicle o d'altres tipus d'organització.

Olga Schaaff, mestra d'educació infantil i primària, pertany  al grup Ciències 0-12 de l’ICE de la Universitat de Barcelona. Formadora en didàctica de les ciències des del 1987, ha participat en l’elaboració de Projectes com el Ciència 6/12, el Descoberta 3/6 i les Aules de Ciència. Té varies publicacions de didàctica de les ciències en aquestes etapes.

Pilar Melcón mestra d’Educació Infantil i Primària, actualment docent a l'escola la Llacuna del Poblenou, formadora en didàctica de les ciències dins l’àmbit de les aules de ciència i de l’ICE Universitat de Barcelona, grup Ciències 0-12 i Àmbients Infantil. Ha publicat diferents articles sobre la didàctica de les ciències i activitats l’ARC del Departament. d’Ensenyament.

Taller 5. Primària

Conceptes i experiències de química per al Cicle Superior d'Educació Primària

En aquest taller es pretén treballar i discutir de forma dialogada els conceptes bàsics de la química que són necessaris per a comprendre i ensenyar química a l'educació primària. També pretén il·lustrar aquestes idees i conceptes fonamentals, com substància química, mescla, solució, dispersió, materials, estat d'agregació, estructura i propietats de les substàncies, reaccions químiques, etc ... a través d'experiències senzilles però de gran valor formatiu, i interpretar aquestes experiències amb la participació del professorat participant, aclarint i discutint tots els dubtes que es puguin plantejar. Es tracta, doncs, d'un taller orientat a consolidar els conceptes bàsics de química del professorat de primària, alhora que es proposaran activitats i experiències per treballar aquests conceptes a l'aula.

 Aureli Caamaño és doctor en Química per la UB i graduat en Humanitats per la UPF. Ha estat catedràtic de física i química de secundària i coordinador i professor del CAP i del Màster de formació del professorat de ciències a la UB. Ha impartit nombrosos cursos de formació del professorat de ciències a Espanya i Llatinoamèrica, i és autor de diversos llibres de text i monografies sobre didàctica de les ciències. També és codirector de les revistes Alambique i Educació Química EduQ.

Josep Corominas és llicenciat en químiques per la UB. Ha impartit nombrosos cursos de formació per al professorat i ha rebut diversos premis per la seva tasca divulgativa. També ha publicat molts articles divulgatius sobre experiments, tant de física com de química. Professor, actualment jubilat, de l'Escola Pia de Sitges, col·laborador del CDECT i en el CRECIM.

Taller 6. Infantil

Espais de ciència sí, però com?

Crear un espai permanent de descoberta a infantil amb l’objectiu de promoure experiències positives d’aprenentatge i acostament a la ciència a través de l’activitat exploratòria i el joc, planteja molts dubtes i incerteses: quins materials? com han de ser? quins processos d’aprenentatge ens interessa que passin? Abordarem aquests i altres temes de manera distesa a partir de pràctiques i experiències existents i dels propis neguits. El taller inclou la lliure exploració dels materials del “Lab sobre rodes”.

 Montserrat Pedreira, és doctora en educació, mestra d’educació infantil i primària a l’escola pública durant prop de 20 anys, formadora de mestres en l’àmbit de la didàctica de la ciència i creadora del Niu de ciència, espai 0-6 del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i del Lab 0_6, centre de descobriment, investigació i documentació per l’educació científica a les primeres edats. Actualment dirigeix el Grau en Mestre d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya).

 Taller 7. Primària

Ensenyar per aprendre

Treballarem un conjunt d’experiències per a que els/les alumnes més grans de primària puguin comprendre-les amb els companys i companyes més petits i alhora aprendre junts. Es tracta de que els i les alumnes, fent servir el mètode científic, puguin adquirir aprenentatges  a partir d’experiments senzills i segurs.

Com és que canvia de color?. No hi ha res com la calor humana !. Es mullarà ?. Hi ha cola d’enganxar ? i uns quants experiments més que ens ajudaran a fer-nos una idea del que es pot fer.

Objectius:

- Pantejar-se, identificar i resoldre interrogants i problemes relacionats amb fenòmens i elements significatius de l’entorn natural, utilitzant estratègies de cerca i analitzant-ne els resultats

- Utilitzar diversos llenguatges i reflexionar sobre el propi procés d’aprenentatge

- Participar activament en el treball en grup adoptant una actitud responsable solidària i cooperativa.

M. Teresa Vallverdú és actualment una mestra jubilada. Ha treballat des del 1978 fins el 2014 a l’Escola Pública Dr Alberich i Casason i ara hi participa com a voluntària. Directora des del 1979 al 2003. Des de l’any 1983 ha fet de mestra a l’àrea de Medi Natural sense llibres de text. Ha fet les classes d’Experimentació i l’Hort dins l’àrea de Medi Natural durant molts anys. Va posar en marxa la Comunitat d’aprenentatge a l’escola al 2001. Ha treballat d’assessora/ formadora en seminaris, cursos... del Departament d’Ensenyament i de l’ICE de la Universitat Rovira i Virgili

Taller 8. Infantil

Aprenentatge basat en la indagació: el mètode i el raonament científic en infants de 0 a 6 anys

La finalitat d’aquest taller es centra en facilitar estratègies per a l’elaboració d’ambients d’experimentació per a educació infantil, basades en la metodologia de l’aprenentatge basat en la indagació.

Els objectius seran:

- Identificar el mètode científic com un eina per a l’estructuració de la descoberta i del raonament científic.
- Analitzar críticament quines són les activitats que realment promouen el raonament científic i l’experimentació a educació infantil.
- Dissenyar espais i activitats basades en la indagació per a alumnes d’educació infantil.   

Continguts:

- 1 Ciències a l’Educació Infantil? Aspectes clau quan s’ensenya ciència entre 0-6 anys.
- 2 Pràctiques científiques clau i la seva introducció a l’aula.
- 3 Vivim una indagació: Kònik, l’esquimal.
- 4 El disseny experimental i de les preguntes de recerca.

Maite Novo Molinero. Professora agregada interina de la Facultat de ciències de l’educació i psicologia (URV) en l’àrea de didàctica de les ciències experimentals. 

 Zoel Salvadó Belart. Doctor per la URV implicat en la difusió de noves pràctiques docents en l’àmbit de les ciències experimentals, actualment centrat en la formació de formadors.

 Taller 9. Infantil

El paper de l’adult en un espai de ciència de lliure elecció

Intervenir, no interferir. Com es concreta en el dia a dia d’una organització per espais en lliure elecció aquest rol de les educadores que Elinor Goldschmied va definir de manera tan clara i precisa? El taller presenta reflexions a partir de la pràctica i idees i suggeriments que ajudin a modelar i replantejar-se la pròpia actuació com a mestra en un espai de ciència de lliure elecció.

Montserrat Pedreira, és doctora en educació, mestra d’educació infantil i primària a l’escola pública durant prop de 20 anys, formadora de mestres en l’àmbit de la didàctica de la ciència i creadora del Niu de ciència, espai 0-6 del Museu de Ciències Naturals de Barcelona i del Lab 0_6, centre de descobriment, investigació i documentació per l’educació científica a les primeres edats. Actualment dirigeix el Grau en Mestre d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya).

Estructura de les Jornades

Les Jornades constaran de dues conferències i tres blocs de tallers. Els participants assistiran a totes les conferències i hauran d’escollir un dels tres tallers que programats en cada un dels blocs. 

Lloc

CaixaForum Tarragona

Carrer Cristòfor Colom, 2, 43001 Tarragona

Inscripció

Per formalitzar la inscripcio cal que escolliu un dels tres tallers que programats en cada un dels blocs i continueu fent un clic a la "Cistella":

Activitat reconeguda pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

 


Selecciona un taller de cada bloc









« TORNAR