« tornar

US1903 - Història de l'art I: Després de Roma. L'imperi bizantí. Constantinoble i Ravenna

Tipus Universitat Sènior
Àrea temàtica Història de l'art
Modalitat Presencial
Nivell Internivells
Coordinador
Professorat Carolina Camañes Sánchez, Joan Astorch Eraso
Data del 3 d'octubre del 2018 al 15 de maig del 2019. De 9:30 a 11:30
Dies dimecres
Adreça Rbla. de Catalunya, 8 Col·legi de llicenciats
Total hores 50
Preu
Col·legiat220,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores220,00€
No col·legiat280,00€

CONTINGUTS

- Simbologia i estètica de l’art bizantí: mosaic i pintura. La màgia i el poder de les imatges. Les capelles palatines de Sant Vital de Ravenna i Sant Marc de Venècia.
- L’imperi bizantí. Justinià i el maridatge Església-Estat. La primera edat d'or a l'arquitectura bizantina: Santa Sofia.
- L’art bizantí a Itàlia: capella palatina de Palerm (palau dels Normands), baptisteri de Florència.
- La influència de l’art bizantí en el món musulmà: mesquita de Damasc, cúpula de la Roca de Jerusalem, mesquita de Còrdova.
- Història, estètica i simbologia de les icones. Màgia i espiritualitat a les imatges de culte bizantines.
- L’aliança entre els francs i el papat: l’imperi carolingi. Carlemany, emperador cristià d´Occident. La restauració carolíngia: Aquisgrà, Corvey. Les criptes i el culte a les relíquies. Les rotondes marials.

L’Europa feudal. L’art romànic i la seva transcendència espiritual. Els monestirs, centres de cultura i poder. Cluny i Císter. Els camins de pelegrinatge i Santiago de Compostel·la

- La pintura romànica. Claus de comprensió d’un llenguatge plàstic d'una força única.
- Els otònides i la renovació imperial: l'Imperi Romà Germànic. L’arquitectura otònida: Sant Ciriac de Gernrode i Sant Miquel de Hildesheim.
- L'escultura romànica. Simbologia i contundència en les representacions del sublim.
- Els Capets i l’ordre feudal a França. L'Església, guia de la societat. El feudalisme irromp a l'Església. Simbologia dels timpans escultòrics: Conques, Moissac, Autun.
- El fenomen de les peregrinacions: el Camí de Santiago. Rutes i arquitectura: Saint-Sernin de Toulouse i Santiago de Compostel·la. 
- El culte a Sant Miquel: el pelegrinatge dels miquelots. Monte Gargano, Sacra di San Michele, Mont Saint-Michel.
- La reforma monàstica i l’orde de Cluny. Cluny III, expressió arquitectònica d'un apogeu espiritual i polític. L’església romànica, llindar de Déu: Sainte-Marie de Vezélay, església còsmica, màgia de la llum.
- El desafiament dels monjos blancs: Sant Bernat de Claraval i l'orde del Císter. L’arquitectura cistercenca: l’abadia de Fontenay.

L’època de les catedrals: el fenomen urbà. El gòtic en tota la seva esplendor

- Introducció a les arts plàstiques del gòtic: pintura i escultura.
- Suger i l’abadia reial de Saint-Denis, al servei dels Capets. La poètica i l’estètica de la llum, la seva influència en el desenvolupament arquitectònic. Funció i programa dels vitralls de Saint-Denis.
- L’ebullició de les ciutats i el desenvolupament de la burgesia. L’època de les catedrals, el gòtic com a estil i concepte: Notre-Dame de París.
- L’eclosió de l’arquitectura gòtica: Chartres, Amiens i Reims.
- El gòtic radiant, l’eclosió dels Capets: Beauvais. Sant Lluís i la compra de la corona d’espines de Crist. La Sainte-Chapelle.
- L’escultura gòtica. La lectura dels grans retaules. Simbologia, estructura i iconografia.
 

CALENDARI DE SESSIONS

SEGON TRIMESTRE
L’Europa feudal. L’art romànic i la seva transcendència espiritual. Els monestirs, centres de cultura i poder. Cluny i el Cister. Els camins de pelegrinatge i Santiago de Compostela.

Classe 13 – 23 gener – Joan Astorch
Els otònides i la renovació imperial: l’Imperi Romano-Germànic. L’arquitectura otònida: Sant Ciríac de Gernrode i Sant Miquel de Hildesheim

Classe 14 – 30 gener – Carolina Camañes
L’escultura romànica. Simbologia i contundència en les representacions del sublim

Classe 15 – 6 febrer – Carolina Camañes
El culte a sant Miquel: el pelegrinatge dels miquelins. Monte Gargano, Sacra di San Michele, Mont Saint-Michel

Classe 16 – 13 febrer – Joan Astorch
El fenomen de les peregrinacions: el Camí de Santiago. Rutes i arquitectura: Saint-Sernin de Toulouse i Santiago de Compostela

Classe 17 – 20 febrer – Joan Astorch
Els capets i l’ordre feudal a França. L’Església, guia de la societat. El feudalisme irromp a l’Església. Simbologia dels timpans escultòrics: Conques, Moissac, Autun

Classe 18 – 27 febrer – Carolina Camañes
La reforma monàstica i l’orde de Cluny. Cluny III, expressió arquitectònica d’un apogeu espiritual i polític. L’església romànica, llindar de Déu: Sainte-Marie de Vezélay, església còsmica, màgia de la llum.

Classe 19 – 6 març – Carolina Camañes
El desafiament dels monjos blancs: Sant Bernat de Claraval i l’orde del Cister. L’arquitectura cistercenca: l’abadia de Fontenay.

Classe 20 – 13 març – Joan Astorch
Suger i l’abadia reial de Saint-Denis, al servei dels capets. La poètica i l’estètica de la llum, la seva influència en el desenvolupament arquitectònic. Funció i programa dels vitralls de Saint-Denis.

Classe 21 – 20 març – Carolina Camañes
Introducció a les arts plàstiques del gòtic: pintura i escultura
La lectura dels grans retaules. Simbologia, estructura i iconografia

Classe 22 – 3 abril – Joan Astorch
L’ebullició de les ciutats i el desenvolupament de la burgesia. L’època de les catedrals, el gòtic com a estil i concepte: Notre-Dame de París

 

PRIMER TRIMESTRE

Classe 1 – 3 d’octubre – Carolina Camañes
Simbologia i estètica de l’art bizantí: mosaic i pintura. La màgia i el poder de les imatges.

Classe 2 – 10 d’octubre – Carolina Camañes
Història, estètica i simbologia de les icones. Màgia i espiritualitat a les imatges de culte bizantines i de les relíquies.

Classe 3 – 17 d’octubre – Joan Astorch
L’imperi bizantí. Justinià i el maridatge Església-Estat. La primera Edat d’Or a l’arquitectura bizantina: Santa Sofia.

Classe 4 – 24 d’octubre – Carolina Camañes
L’art bizantí a Itàlia: Capella palatina de Palerm (Palau dels Normands), Baptisteri de Florència.

Classe 5 – 31 d’octubre – Joan Astorch
Ravenna: el mausoleu de Gal·la Placídia, el baptisteri ortodox, la capella palatina de Sant Vital.

Classe 6 – 7 de novembre – Carolina Camañes
La pintura romànica. Claus de comprensió d’un llenguatge plàstic d’una força única.

Classe 7 – 14 de novembre – Joan Astorch
La influència de l’art bizantí en el món musulmà: Mesquita de Damasc, Cúpula de la Roca de Jerusalem, Mesquita de Còrdova.

Classe 8 – 21 de novembre – Carolina Camañes
Simbologia i estètica del Nadal a la pintura europea, des de Bizanci fins al Renaixement.

Classe 9 – 28 de novembre – Joan Astorch
L’aliança entre els francs i el papat: l’imperi carolingi. Carlemany, emperador cristià d’Occident. La restauració carolíngia: Aquisgrà, Corvey.

Classe 10 – 5 de desembre – Carolina Camañes
La pintura romànica. Claus de comprensió d’un llenguatge plàstic d’una força única.

Classe 11 – 12 de desembre – Joan Astorch
Les criptes i el culte a les relíquies. Les rotondes marials

Classe 12 – 19 de desembre – Carolina Camañes
El Nadal en la iconografia artística europea.