« tornar

191450 - II Jornades sobre l’ensenyament de les ciències a infantil i primària. Bones idees per ensenyar ciències a l’escola

Tipus Jornades
Àrea temàtica Jornades sobre l'ensenyament de les ciències a infantil i primària
Modalitat Presencial
Nivell Infantil i primària
Coordinador
Professorat
Data 30 de novembre i 1 de desembre. De 0:00 a 0:00
Dies Divendres, dissabte
Adreça Carrer dels Ciutadans, 19 - Girona
Total hores 10
Preu
Col·legiat15,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores15,00€
No col·legiat35,00€

Menú:

Objectius

Resums de les conferències i tallers

Estructura

Organització 

Programa

Lloc i dates

Certificat 

Preu i inscripcions

Objectius

Les primeres Jornades sobre l’ensenyament de les ciències a infantil i primària a Girona van estar dedicades a l’exploració i la indagació a l’aula. Aquestes segones Jornades tenen com a objectiu ampliar el camp d’activitats i d’estratègies didàctiques que podem utilitzar a l’escola. Sense deixar de considerar l’exploració i la indagació com a activitats fonamentals per a l’ensenyament de les ciències, volem explorar altres maneres de treballar complementàries, que hem sintetitzat amb el títol Bones idees per ensenyar ciències a l’escola.
Les Jornades constaran de dues conferències i d’una sèrie de tallers pràctics en què treballarem propostes didàctiques innovadores i compartirem experiències i reflexions amb professors que fa anys que treballen a les aules d’infantil i primària.
El programa d’activitats es completarà amb una visita a les exposicions del CaixaForum Girona.

Programa

Divendres, 30 de novembre
 
15.45 h Recepció dels participants
16 h Acte inaugural
16.15 h Conferència inaugural:
"Aprendre a investigar i investigar per comprendre", a càrrec de Jordi Martí Feixas, professor de Didàctica de les Ciències a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya
18 h Tallers del bloc A
1. La ciència a la cuina, Giorgio Häusermann, El Jardí de la Ciència, Ascona (Suïssa) – AIF Associació per a l’Ensenyament de la Física (Itàlia). Nivell: primària
2. Fem ciència amb els cinc sentits, Marta Segura i Josep Maria Valls
3. Ciències sobre rodes, Imma Burgarolas. Nivell: infantil
20 h Visita personalitzada a l’exposició del CaixaForum

Dissabte, 1 de desembre
De 9 a 10.45 h Tallers del bloc B
4. Fem experiments. Setmana de la Ciència a l’Escola, Lali Castro, mestra d’infantil, i Josep Pascual, professor d’ESO, escola BetàniaPatmos. Nivell: transversal
5. Com són les flors, són totes iguals? I els cargols, són tots iguals? Investigant els ésser vius. Olga Schaff, mestra d’educació infantil i primària, i Pilar Melcón, docent de l’escola Llacuna del Poblenou. Nivell: transversal
6. L’avaluació en els espais de ciències de lliure elecció, Imma Burgarolas. Nivell: infantil
De 10.45 a 11.15 h Pausa cafè
D’11.15 a 13 h Tallers del bloc C
7. Compartim la ciència. El mètode científic per a tots, Lali Castro, mestra d’infantil, i Josep Pascual, professor d’ESO, Escola BetàniaPatmos. Nivell: transversal
8. Conceptes i experiències de química per al cicle superior d’educació primària, Josep Corominas i Aureli Caamaño, professors de física i química i nombrosos cursos de formació del professorat de ciències. Nivell: últims cursos de primària
9. Tot es mou? Ho provem? Investigant el moviment. Olga Schaff, mestra d’educació infantil i primària, i Pilar Melcón, docent de l’escola Llacuna del Poblenou

13 h Conferència de cloenda:
"La Orquesta de Einstein", a càrrec de Giorgio Häusermann i Marco Calò, Ascona (Suïssa)
  

Resums de les conferències i tallers  

Ajudar a comprendre partint del que els nens i nenes coneixen. Conferència inaugural

 A mesura que les estratègies metodològiques que s'adopten per a l'ensenyament de les ciències atorguen un paper més central als alumnes, esdevé fonamental saber gestionar els coneixements amb què arriben a l'aula. No n'hi ha prou explorant els coneixements previs dels alumnes, sinó que els reptes que se'ns presenta és saber com prestar atenció als coneixements dels alumnes i com construir nous coneixements des del que els alumnes ja tenen. La conferència pretén introduir elements de reflexió didàctica que ens ajudin a afrontar aquests dos reptes. 

 Jordi Martí i Feixas és doctor en didàctica de les ciències per la UAB i professor de didàctica de les ciències a la UVic-UCC, on imparteix docència al Grau de Mestre en Educació Primària i al Màster en Innovació en Didàctiques Específiques. També participa en múltiples formacions a escoles de primària sobre la investigació científica a l'aula i sobre l'aprenentatge basat en projectes. Ha publicat el llibre Aprendre ciències a l'educació primària.

La Orquesta de Einstein. Conferència de cloenda

És una conferència-espectacle que tracta sobre les ones, els sons i la música, i vol recordar que el gran científic era un apassionat de la música i un bon violinista.

A partir de com es genera un so i com el sentim, s'oferiran experiments i miniconcerts amb diversos tipus d'instruments en què es demanarà al públic que hi participi en primera persona.
Giorgio Hausermann. Llicenciat en Física a la Universitat Estatal de Milà (Itàlia). Durant més de 20 anys ha realitzat activitats sobre l'aprenentatge de la física a través de les joguines en els diferents nivells educatius, a la televisió i en festivals científics. Al novembre del 2010 va inaugurar el "Jardí de la Ciència" a les escoles primàries a Ascona

Marc Caló. Director de l'Escola Mitjana de Barbengo - Lugano (Suïssa). Llicenciat en Enginyeria Elèctrica en el Politècnic de Milà (Itàlia). Durant els últims 10 anys, juntament amb el professor Giorgio Hausermann, fan conjuntament presentacions sobre l'aprenentatge de la física a través de les joguines en els diferents nivells educatius i participen en festivals i fires científiques.

Taller 1

Ciència a la cuina 

Primària

Quanta ciència que hi ha a la cuina! Calor, reaccions químiques, electricitat, pressió: entrar a la cuina és com entrar a un laboratori de ciències. Per exemple, a la cuina la temperatura i la pressió assoleixen valors molt més elevats que en altres llocs de la casa. Amb els electrodomèstics transformem l'energia i fem servir les lleis del moviment. Com? Al taller mostrarem diferents experiments en física i química que corresponen a les accions que fem quan entrem a la cuina.

Giorgio Häusermann i Marco Calò 

Taller 2

Fem ciència amb els cinc sentits 
Primària

 Estudiant els cinc sentits ens relacionem amb la matèria del nostre entorn. 

Quan els estudiem aprenem física, química i biologia i veiem que estan tots connectats. El nostre cervell és el que mana.

Recull d’experiències senzilles entenedores per a tothom per fer a l’aula.

Marta Segura i Fàbregas, és professora i cap de departaments de Física i Química de l’Escola Pia Nostra Senyora. Llicenciada en ciències químiques per la Universitat de Barcelona. Ha impartit nombrosos cursos de formació del professorat i escrit articles sobre treballs pràctics de química i física en diverses publicacions. Organitzadora dels Vespres Científics de l’Escola Pia. Col·laboradora en el Centre de Recursos Experimentals Pau Martí

Josep M Valls i Casanovas, és el responsable del  Centre de Recursos Experimentals Pau Martí de l’Escola Pia de Catalunya. Professor emèrit de Física i Química de l’Escola Pia Nostra Senyora. Llicenciat en ciències químiques per la Universitat de Barcelona. Ha impartit nombrosos cursos de formació del professorat i escrit articles sobre treballs pràctics de química i física en diverses publicacions. Organitzador dels Vespres Científics de l’Escola Pia .

Taller 3

Ciències sobre rodes

Infantil

 Taller que presenta els materials que conformen la iniciativa Ciència sobre rodes (Umanresa amb el suport de ”la Caixa”, la Diputació i Fecyt) que consisteix a portar propostes relacionades amb la ciència a les escoles bressol i posar-les a l’abast dels infants en lliure elecció. 

A partir del joc directe amb les propostes s’identificaran els conceptes i processos científics d’interès que es pretenen mobilitzar, i s’aportaran reflexions diverses sobre el sentit de fer ciència amb els nens i nenes d’infantil, els criteris que defineixen les propostes en un espai de ciència en lliure elecció i les possibilitats i els límits d’aquest tipus d’organització del temps escolar.

Imma Brugarolas Criach. Diplomada en professorat d’EGB per la UAB, llicenciada en Psicopedagogia por la Universitat Ramon Llull i Màster en Educació i TIC per la UOC.

Taller 4

Fem experiments. Setmana de la Ciència a l’Escola

Infantil (educació infantil 5 anys) i primària (tots els nivells)

 Explicarem el model de funcionament de la Setmana de la Ciència de la nostra Escola i les relacions que s’estableixen entre les etapes d’educació infantil, primària i secundària

Us presentarem un conjunt d’experiments que tracten qüestions properes des d’un punt de vista pràctic i manipulatiu. Aquests experiments són aplicables en el dia a dia de l’aula i prou espectaculars per incloure’ls dins de la Setmana de la Ciència.

Experimentarem amb el so, la llum, l’aire, l’electricitat, etc., cercant-ne l’adaptació als diferents nivells.

 Lali Castro, mestra d’infantil, i Josep Pascual, professor d’ESO, Escola BetàniaPatmos

 Taller 5

Com són les flors, són totes iguals? I els cargols, són tots iguals? Investigant els ésser vius

Transversal

 Es desenvoluparem activitats adreçades a infantil i primària que ajudin a mirar els fenòmens amb els ulls de la ciència, per tal de fer evolucionar les seves idees inicials i com aquestes s’acosten al model d’ésser viu.

Es dialogarà sobre les diferents agrupacions i propostes que es poden dur a terme en diversos tipus d’organització.

Olga Schaaff Casals, mestra d’educació infantil i primària, pertany al grup Ciències 0-12 de l’ICE de la Universitat de Barcelona. Formadora en didàctica de les ciències des del 1987, ha participat en l’elaboració de projectes com el Ciència 6/12, el Descoberta 3/6 i les Aules de Ciència. Té diverses publicacions de didàctica de les ciències en aquestes etapes.

Pilar Melcón, mestra d’educació infantil i primària, actualment docent a l’escola la Llacuna del Poblenou, formadora en didàctica de les ciències dins l’àmbit de les aules de ciència i de l’ICE Universitat de Barcelona, grup Ciències 0-12. Ha publicat diferents articles sobre la didàctica de les ciències i activitats l’ARC del Departament d’Ensenyament.

 Taller 6

L’avaluació en els espai de ciències de lliure elecció

Infantil

 Sota quins criteris podem avaluar un espai de ciència? Com prendre consciència de si cada proposta afavoreix allò que ens interessa? Com avaluar el paper de l’adult? Què observarem dels infants? Algunes reflexions i idees per avaluar en una organització per espais.

 Imma Brugarolas Criach. Diplomada en professorat d’EGB per la UAB, llicenciada en Psicopedagogia por la Universitat Ramon Llull i Màster en Educació i TIC per la UOC.

 Taller 7

Compartim la ciència. El mètode científic per a tots
Infantil: educació infantil 3, 4 i 5 anys

Primària: tots els nivells

Es faran cinc cèntims del marc general de com es tracta el coneixement científic a la nostra escola, la importància de la qualitat d’aquest i la seva adaptació a les diferents etapes.

Explicarem com apliquem el mètode científic des dels més petits fins als més grans i exposarem les activitats que realitzem durant un curs a EI5. Aquestes activitats poden ser adaptades a qualsevol nivell de primària i, fins i tot, de secundària.
Parlarem i experimentarem amb la flotació, el so, el magnetisme, la simetria i la llum. L’objectiu és presentar-vos materials i idees d’aplicació directa.

Lali Castro, mestra d’infantil, i Josep Pascual, professor d’ESO, Escola BetàniaPatmos

 Taller 8

Conceptes i experiències de química per al cicle superior d’educació primària

Primària

 En aquest taller es pretén treballar i discutir de manera dialogada els conceptes bàsics de la química que són necessaris per comprendre i ensenyar química a l’educació primària. També pretén il·lustrar aquestes idees i conceptes fonamentals, com ara substància química, mescla, solució, dispersió, materials, estat d’agregació, estructura i propietats de les substàncies, reaccions químiques, etc., a través d’experiències senzilles però de gran valor formatiu, i interpretar aquestes experiències amb la participació del professorat participant, aclarint i discutint tots els dubtes que es puguin plantejar. Es tracta, doncs, d’un taller orientat a consolidar els conceptes bàsics de química del professorat de primària, alhora que es proposaran activitats i experiències per treballar aquests conceptes a l’aula.

 Aureli Caamaño és doctor en Química per la UB i graduat en Humanitats per la UPF. Ha estat catedràtic de física i química de secundària i coordinador i professor del CAP i del Màster de formació del professorat de ciències a la UB. És autor de diversos llibres de text i monografies sobre didàctica de les ciències. També és codirector de les revistes Alambique i Educació Química EduQ.

 Josep Corominas és llicenciat en Química per la UB. Ha impartit nombrosos cursos de formació per al professorat i ha rebut diversos premis per la seva tasca divulgativa. També ha publicat molts articles divulgatius sobre experiments, tant de física com de química. Professor, actualment jubilat, de l’Escola Pia de Sitges, col·laborador del CDECT i del CRECIM.

 Taller 9

Tot es mou? Ho provem? Investigant el moviment

Transversal

 Es desenvoluparem activitats adreçades a infantil i primària que ajudin a mirar els fenòmens amb els ulls de la ciència, per tal de fer evolucionar les seves idees inicials i com aquestes s’acosten als models propis de la ciència. 

Es dialogarà sobre les diferents agrupacions i propostes que es poden dur a terme en diversos tipus d’organització.

 Olga Schaaff Casals, mestra d’educació infantil i primària, pertany al grup Ciències 0-12 de l’ICE de la Universitat de Barcelona. Formadora en didàctica de les ciències des del 1987, ha participat en l’elaboració de projectes com el Ciència 6/12, el Descoberta 3/6 i les Aules de Ciència. Té diverses publicacions de didàctica de les ciències en aquestes etapes.

Pilar Melcón, mestra d’educació infantil i primària, actualment docent a l’escola la Llacuna del Poblenou, formadora en didàctica de les ciències dins l’àmbit de les aules de ciència i de l’ICE Universitat de Barcelona, grup Ciències 0-12. Ha publicat diferents articles sobre la didàctica de les ciències i activitats l’ARC del Departament d’Ensenyament.

Estructura


Les Jornades constaran de dues conferències i tres blocs de tallers. Els participants assistiran a totes les conferències i hauran d’escollir un dels tres tallers que estan programats en cada un dels blocs.

Certificat


Informem els docents que aquesta activitat està reconeguda dins del Pla de Formació del Departament d’Ensenyament.
Cal assistir al 80% d’hores per obtenir-ne el certificat.

Lloc i dates


30 de novembre i 1 de desembre
CaixaFòrum Girona
Ciutadans, 9, de Girona
A 15 minuts a peu de l’estació de tren

Organització


Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya
Obra Social ”la Caixa”

Preu i inscripcions


Inscripció presencial o per Internet
Preu: 15 € per a col·legiats*; 35 € per a no col·legiats
Estudiants universitaris (Grau d’infantil i primària): gratuït (places limitades: en aquest cas cal fer la inscripció per telèfon i caldrà presentar algun justificant que certifiqui la condició d’estudiant)
També us hi podeu inscriure presencialment al Col·legi de Llicenciats de Catalunya, Rambla Catalunya, 8. pral. 08007 Barcelona. Tel. 933170428
Un cop feta la inscripció no es retornarà l’import de la matrícula.

Selecciona un taller de cada bloc









« TORNAR       AFEGIR A LA CISTELLA »