« tornar

191250 - IV Jornades de llengua i literatura: La llengua oral

Tipus Jornades
Àrea temàtica Jornades de Llengua i Literatura
Modalitat Presencial
Nivell Secundària
Coordinador
Professorat
Data 19 i 20 d'octubre. De 16:00 a 14:00
Dies Divendres i dissabte
Adreça CDL - Rambla de Catalunya 8, principal
Total hores 10
Preu
Col·legiat30,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores30,00€
No col·legiat45,00€

Comitè Científic
Pere Martí, Jacint Bassó, M. Dolors Martí, Francesc Danés.

Destinataris
Professorat de llengua i literatura de secundària

Objectius
Les jornades, enguany en la quarta edició, tenen l’objectiu principal de reflexionar, compartir experiències i actualitzar informació sobre la didàctica de la llengua i la literatura. Aquesta quarta edició girarà entorn de la llengua oral, com treballar-la a l’aula de secundària i amb quins recursos.

Dates
19 i 20 d’octubre de 2018

Amb la col·laboració de la Institució de les Lletres Catalanes i de la Secció Filològica de l'IEC

Programa en PDF

PROGRAMA

Divendres, 19 d’octubre

15.45 h. Acollida

16.00 h. Acte inaugural a càrrec de Josep Vallcorba Cot, director general d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat del Departament d'Ensenyament, Ramon Sistac, vicepresident de la Secció Filològica de l'IEC, i M. Dolors Martí, secretària general del Col·legi de Llicenciats

16.15 h. Conferència:

Llengua oral: el "grau zero" en l'oralitat?

Què volem dir, quan diem “llengua oral”? Formal/informal, planificada/espontània, memoritzada/llegida...? Pensem en monòlegs expositius, en debats argumentatius o en converses col·loquials? L’única manera d’aclarir la noció de llengua oral (i de poder plantejar estratègies per millorar les habilitats orals) és subcategoritzar-la i recórrer a altres conceptes i directrius: context (situacional i sociocultural), registre, tipus de text i gènere. El possible “grau zero” de l’oralitat es difumina molt, però la podem estudiar tenint en compte les variables socioculturals, geogràfiques, històriques i funcionals dels fets de parla, i les intencions i els mons mentals dels interlocutors. La interpretació de l’entorn o context, com a hàbitat en què “viu” i es desenvolupa l’oralitat, ens permet actuar-hi d’una manera proactiva, proposant estratègies de desenvolupament de la competència comunicativa oral, des de la fonètica fins a la no-verbalitat, avaluant-la en l’ensenyament, o contribuint a solucionar els trastorns que la poden afectar, des dels més lleus fins als més greus.

A càrrec de Lluís Payrató, doctor en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona. Catedràtic de Lingüística Aplicada Catalana i Pragmàtica del Català del Departament de Filologia Catalana de la Universitat de Barcelona.

17.30 h. Pausa

18 – 20 h Taula rodona

La llengua als mitjans de comunicació orals, amb la participació de:

  • Oriol Camps, Secció Filològica de l'IEC. Coordinador del fòrum Acadèmia Oberta als Mitjans de Comunicació
  • Daniel Casals, doctor en Filologia Catalana (UAB). Periodista. Codirector de la revista Llengua & Literatura
  • Ernest Rusinés, Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (TV3  i Catalunya Ràdio). Cap d’Assessorament Lingüístic de la CCMA

Moderador: Pere Martí

Dissabte, 20 d’octubre

9 h. Exposició de bones pràctiques al voltant de la llengua oral  

- Presentació de la Societat EnVeuAlta (escoltar literatura), Maribel Gutiérrez, filòloga i logopeda

- Presentació d'experiències a càrrec de CESIRE (Centre de suport a la innovació i la recerca educativa) del Departament d'Ensenyament

Saber parlar
, Propostes per a la millora de l'ensenyament i l'aprenentatge de la llengua oral.  Presentació d'experiències a càrrec de Laura Farró i Roser Martínez del CESIRE

Improversem, Caterina Canyelles Serra, INS. Ramon Berenguer IV.

Una proposta per a la llengua oral en línia, Laia Martín i Marty, Institut Obert de Catalunya.

10.30 h. Pausa

11 – 12.30 h Tallers simultanis (cal escollir-ne un de cada bloc) sobre recursos didàctics per treballar la llengua oral a l’aula

Bloc A

1. La paraula viva, recitals poètics, Càndid Sempere, de l'INS Montsacopa Olot

2. La ràdio. Una experiència escolar engrescadora i productiva, Jaume Rafecas, professor i coordinador de Ràdio Estalella

3. En veu alta. Sílvia Bel, actriu, i Noemí Martinez, Institució de les Lletres Catalanes

12.45 14.15 h

Bloc B

4.  Donem la paraula: Creativitat lèxica per fer-se entendre, Joan Bustos, Escola Mare de Déu de Lourdes, Mataró

5.   El teatre i la llengua oral, Maria Gratacós, de l'INS Anna Gironella de Mundet

6.  L’oratòria i la dialèctica a l’ESO i al batxillerat. Ensenyament integral de la competència comunicativa, Vivian Figueras, Escola Betània Patmos

14.15 h. Cloenda

Informació dels tallers

1. LA PARAULA VIVA. Recitals poètics.

Des del curs 2008-2009, l’Institut Montsacopa du a terme dos recitals poètics anuals, un per Nadal i l’altre per Sant Jordi. El recital de Nadal acostuma a ser una selecció antològica d’un poeta i per Sant Jordi, un abecedari poètic. Totes dues propostes són muntatges audiovisuals. Els alumnes reciten amb música de fons pensada per a cada poema mentre es projecten imatges dissenyades en funció del contingut. Compartirem amb vosaltres el procés de gestació, elaboració i posada en escena d’aquests recitals, tot posant a la vostra disposició el nostre material: audiovisuals, dossiers i programes de mà.

A càrrec de Càndid Sempere Martínez i Vicenç Masdemont Punset, professors de l'INS Montsacopa


2. LA RÀDIO, UNA EXPERIÈNCIA ESCOLAR ENGRESCADORA I PRODUCTIVA
El cas de l’E.P. Dr. Estalella Graells, de Vilafranca del Penedès

Projecte del 1997 —ara plenament consolidat— d’emissora escolar que elabora un programa diari de mitja hora de durada, emès en directe i dues vegades en diferit (i emès en directe i penjat a Internet).

A través de documents en paper, fotos i vídeos, es tractarà la gènesi, l’organització i els resultats d’aquesta activitat, que implica tots els alumnes de 6è de cada any i almenys cinc mestres amb ganes de treballar molt, i que constitueix una de les ninetes dels ulls dels projectes de l’escola.


A càrrec de Jaume Rafecas Ruiz, mestre jubilat (61 anys), especialista en llengua catalana
Coordinador de l’equip de realització de Ràdio Estalella


3. EN VEU ALTA
“En veu alta” és una de les modalitats del programa Lletres a les Aules de la Institució de les Lletres Catalanes que posa a disposició de mestres i professors antologies de textos literaris per ser dites a l’aula per un bon lector.

Les antologies han estat preparades a l’entorn d’un eix temàtic prou genèric, sense vinculació explícita amb els temaris, per facilitar que cada centre en tregui el rendiment més adequat a la pròpia dinàmica de treball i a les característiques del seu alumnat. Entre els textos escollits en trobareu de clàssics i d’actuals, de tots els territoris de parla catalana i alguna traducció, de diversos gèneres literaris.

A càrrec de:

Noemí Martinez, tècnica de la Institució de les Lletres Catalanes, en farà la presentació i explicarà breument com es pot sol·licitar.
Sílvia Bel, actriu, impartirà el taller d’EVA que normalment fa amb els alumnes, als professors assistents.


4. DONEM (LA) PARAULA: CREATIVITAT LÈXICA PER FER-SE ENTENDRE
Treballant les arrels grecollatines oferim eines per comprendre (i per generar) cultismes, que són la matèria primera de les disciplines acadèmiques. Així no sols eixamplem el lèxic, sinó que estimulem la creativitat i ho podem fer llegint i reflexionant en primer lloc i parlant tot seguit.

A càrrec de Joan Bustos
Professor de secundària. Autor d’una vintena de llibres de text de llengua. Ha publicat articles de didàctica i crítiques de literatura infantil i juvenil. Ha rebut el premi Barcanova per la seva novel·la La Fina Ensurts i l’Enric Valor per Paraules de Júlia.


5. EL TEATRE I LA LLENGUA ORAL

Creativitat, improvisació, llibertat, responsabilitat, estudi, lideratge, treball en equip, identitat, lideratge, cooperativisme, resolució de problemes, presa de decisions, escolta atenta, són algunes de les paraules que poden definir l’experiència de Teatre a l’aula.

El taller Teatre a l’aula s’adreça a professors i mestres amb l’objectiu de donar eines útils, idees i recursos per treballar la llengua, la literatura d’una manera activa, en la qual l’alumne és l’actor i no l’espectador. Des d’una mirada integral de l’alumne com a ciutadà actiu, i en una visió integral de l’educació entesa com a transversal i dins un espai de llibertat.

A càrrec de Maria Gratacós, professora de secundària, llicenciada en filologia a la UB, i amb formació musical al Conservatori del Liceu, UB, UAB, formació teatral a l’escola El Timbal i de pedagogia a l’ICE de la UB, ”la Caixa” i Escola de Música Joan Llongueras.

6. L’ORATÒRIA I LA DIALÈCTICA A L'ESO I AL BATXILLERAT. Ensenyament integral de la competència comunicativa.
És molt important aprendre a parlar bé des de ben joves. L’oratòria en els primers cursos de l’ESO i la dialèctica en els darrers i en el batxillerat són bones maneres d’ajudar els alumnes a sentir-se molt més segurs davant dels altres i aprendre, a nivell pràctic, la competència comunicativa de manera integral.
Es tracta d’un taller teoricopràctic. Una primera part (breu) teòrica, on s’explicaran les idees principals de l’assignatura d’oratòria i dialèctica, incloent-hi les rúbriques avaluatives, part imprescindible del procés d’aprenentatge. I una segona part pràctica, on es treballaran les activitats pròpies de les matèries tractades i l’avaluació amb CoRubrics.

A càrrec de Vivian Figueras, professora de Betània- Patmos



Selecciona un taller de cada bloc







« TORNAR       AFEGIR A LA CISTELLA »