« tornar

El Col·legi participa en el projecte europeu Archaeoschool for the Future

La nostra institució és una de les organitzadores d’Archaeoschool for the Future. A sustainability Approach, un projecte Erasmus+ que té per objectiu donar nova vida als jaciments arqueològics mitjançant l’ús de les noves tecnologies per tal d’entendre el present i construir el futur.

Institucions i escoles gregues, italianes i catalanes estudiaran els jaciments arqueològics de l’antiga Messene, Verona, Tàrraco i Empúries.

Seminari a Kalamata

Del 27 al 30 de novembre va tenir lloc a la ciutat grega de Kalamata un seminari, que va representar el tret de sortida del projecte. En representació del Col·legi hi van assistir Mireia Montané, directora del Centre de Projectes Internacionals de la nostra institució i membre de la Junta; Xavier Juan, també membre de la Junta, i la col·legiada Carme Amorós.

Durant aquesta trobada, tots els participants van poder gaudir de l’hospitalitat dels representants grecs, que van oferir caloroses benvingudes en totes les seves institucions (dos centres de secundària, el Centre d’Estudis Ambientals de Kalamata i el Museu Arqueològic de Messene). El resultat ha sigut l’establiment de nous vincles que, de ben segur, s’aniran reforçant i enfortint al llarg del projecte.

La pròxima trobada tindrà lloc a finals del mes d’abril. Els participants, aquest cop ja amb alumnes de tots els centres de tots els països, tindran ocasió de fer visites de treball a Tarragona i Empúries. Esperem que un dels moments més emotius tingui lloc el dia de Sant Jordi, en què alumnes de tots els centres faran una presentació conjunta de la feina feta fins llavors als participants en el congrés de la WFATE (World Federation of Associations for Teachers Education,) que s’estarà fent durant aquells dies a Barcelona, també organitzat pel Col·legi.

Desenvolupament del seminari

En les diferents sessions del seminari vam poder apreciar els punts forts de coneixement que aporten diferents institucions gregues, com l’Environmental Center de Kalamata o l’Archaeological Museum of Messenia. També vam visitar les restes arqueològiques a l’antiga Messènia, amb la presència del professor Themelis, que n’ha dirigit les obres de restauració.

Des de Calalunya, Mireia Montané va parlar del marc conceptual del projecte, relacionant-lo amb aportacions innovadores en el camp de l’educació, tant des de la UNESCO com des del Consell d’Europa i altres organismes internacionals. També va presentar l’experiència dels centres catalans que participen en el projecte (el Col·legi Sant Pau de Tarragona i l’Institut Baix Camp de Reus) en l’ús d’una plataforma digital (KF 5), que afavoreix la participació activa dels alumnes per formular-se preguntes, trobar i intercanviar respostes per avançar en el coneixement, i constatar els avenços aconseguits.

Des d’Itàlia es va presentar una aplicació informàtica, EdMondo, que permet la simulació d’espais tant del passat com del present i que afavoreix la cerca de relacions entre diferents moment històrics en un mateix espai, així com la representació de diferents espais en temps històrics relativament pròxims. Des de la Universitat Ca Foscari de Venècia es van presentar aportacions a la didàctica i el coneixement del patrimoni arqueològic de l’època romana a Verona i de la seva relació amb altres territoris de la mediterrània.

Més informació a: http://www.archaeoschool.eu/projectOutline.html