« tornar

II Jornades sobre l’ensenyament de les Humanitats al Batxillerat

Estratègies per millorar els resultats acadèmics a les PAU

El cap de setmana del 7 I 8 de febrer de 2014 prop d’un centenar de professors de matèries humanístiques de batxillerat es van aplegar al campus de la UIC per compartir experiències i reflexionar sobre l’abast i el significat de l’ensenyament integral i integrat del concepte d’humanitas a les matèries de batxillerat.

La conferència inaugural de la doctora Pilar Gomez Cardó, professora de filología grega a la Universitat de Barcelona alhora que coordinadora de les PAU, va situar-nos en el marc de referència i trascendència de les humanitats en els estudis postobligatoris i superiors. Al final de la seva dissertació va mostrar-nos amb dades estadístiques que l’alumnat de la modalitat de ciències socials i humanitats té un perfil acadèmic prou important en el rànquing de resultats PAU i és més nombrós del que hom pot suposar.

Els tallers simultanis de la tarda de divendres i del matí de dissabte, conduïts per professorat d’entorns escolars i de tipología de centres ben diversos, van ser prou rics per afavorir un bon intercanvi de pràctiques docents i de metodologies didàctiques positives d’èxit de cara a l’èxit escolar. 

Les experiències docents de dissabte al matí van ser un bon reflex de la qualitat del treball a l’aula dels ponents participants. A causa de la quantitat de demandes es van presentar en dos àmbits simultanis (àrea de llengua i literatura i àrea de ciències socials), l’esforç de síntesi en un quart d’hora i l’entusiasme mostrat en l’exposició de la feina ben feta van ser un incentiu per recarregar piles, compartir i tornar a l’aula amb il·lusió renovada.

I per acabar, el professor Gregorio Luri va convidar-nos amb esperit crític i combatiu a apostar per  una actitud humanista decididament sòlida i ferma a favor de la construcció d’un coneixement fruit de l’esforç, l’autoexigència i la disciplina personal.

Aquesta segona edició de les jornades ha consolidat plenament la idea inicial amb què vam posar en marxa el curs passat la trobada i ens mou a treballar ja per la repetició en properes edicions, des de la visió unitària i complementària de totes les matèries de l’àmbit de les humanitats en l’etapa de batxillerat.