« tornar


Llibres dels col·legiats

 


Aprendre i ensenyar amb benestar i empatia

DD AA

Octaedro. Barcelona, 2013.

En aquesta obra, adreçada al professorat de totes les etapes educatives, es parteix d’una exposició de la funció de les emocions i de la salut psicològica d’infants i joves, es presenten propostes d’actuació en el centre i dins l’aula, per acabar obrint algunes reflexions sobre com estructurar la formació i assumir la pròpia professió. S’inclou, així mateix, un ampli espai de reflexió sobre els estils educatius i l’equilibri emocional d’educadors i educadores i s’ofereixen eines de coaching. Tot plegat des de la mirada de la psicologia, la pedagogia i la neurociència.


L'estrès mites i realitats

DD AA

Editorial UOC. Barcelona, 2013.

Aquest llibre té quatre parts ben definides que abasten el complex fenomen de l'estrès.

Primer, es fa una reflexió sobre les qüestions com la manera d'entendre l'estrès en general i el laboral en particular. La subjectivitat que té i alhora la realitat de l'estrès. Les respostes que donem davant les situacions estressores, els processos neurològics i les dimensions afectades de la persona. I l'estrès social. En segon lloc es presenten els qüestionaris elaborats pel grup GRELDO, sobre els estressors laborals docents i sobre les simptomatologies més freqüents.A continuació s'aborden un per un els elements estressors de l'entorn. Especialment centrat en el món docent. I els punts que generen estrès social. Finalment s'ofereix una llarga llista de recursos personals que tothom té a l'abast per afrontar amb èxit les tensions derivades d'un excés d'estrès. Les diverses propostes, s'exposen amb tècniques pertinents. Incloent aspectes com l'alimentació, el son, l'horari dins la feina, gestió del cos, de la ment, les relacions, així com recursos per afrontar l'estrès social.


La alegría de educar

Josep Manuel Marrassé

Plataforma Actual. Barcelona, 2013

Aquest és un llibre que tracta del binomi ensenyar-educar, de la dinàmica diària a l'aula, del paper del docent com a dinamitzador de les emocions. Per millorar l'ensenyament cal retrobar-nos amb la nostra tasca principal com a professors: fer que els nostres alumnes desenvolupin al màxim les seves capacitats. També conté pautes pràctiques que són útils en aquest sentit, que ens poden servir per afavorir un ambient que afavoreixi l'aprenentatge


El dia que van abaixar els sous

Hermínia Mas

Edicions del Roure de Can Roca. La Garriga, 2013.

Amb una aparença divertida, rere els contes d'El dia que van abaixar els sous hi ha una crítica mordaç a la corrupció i l’amiguisme, però també a altres actituds permeses socialment. En aquests contes hi trobem des del director general que no se sap ben bé què fa, fins al treballador que va pujant de categoria i és un inútil, la infermera que s’enamora d’un poeta gandul, la secretària que gaudeix d’un bon lloc gràcies al seu espectacular físic, el pobre paleta que es deixa ensarronar per una dona ambiciosa, o el boc expiatori que acaba pagant pel que han fet els altres.



Muntanyes russes

Rosa Roca Riera

Voliana Edicions. Barcelona, 2013.

Aquesta és una història d’amistat, d’amor, de renúncies, de descobertes, de quotidianitat, d’inquietuds, de situacions límit. Una història on les vides dels protagonistes, enfrontades a situacions adverses, s’entrellacen. Tres amics que es veuen obligats a abandonar el seu país per anar a viure en un altre de ben diferent: la Fàtima, que va deixar les terres del sud per instal·lar-se amb els seus pares a Catalunya; en Dimitri, que deixà Rússia per venir-hi amb la seva enigmàtica família, i la Núria, que ha de marxar a viure a París sobtadament, deixant enrere els companys de l’institut.


Estats de dolor

Montserrat Rodríguez Garzo

CENDEAC, 2012

Estats de dolor és un assaig psicoanalític sobre el dolor i el fet artístic en el qual s'investiga la resposta subjectiva davant la pèrdua. L'exposició discursiva tempteja el contacte entre teoria i llenguatge exhibint les seves connexions. Quatre situacions, a manera de “prova explícita”, mostren la construcció de realitat en subjectes que a la trobada amb l'indecidible responen amb una escriptura simptomàtica, artística. El 2009 va haver-hi una primera edició en suport informàtic; l'assaig, en procés d'elaboració, es va exposar al costat de les obres dels artistes Javier Codesal i Álex Francès al Centre de Cultura Contemporània Puertas de Castilla. Durant l'exposició, es va dictar el seminari del que prové aquesta recerca i la lectura i la còpia van estar subjectes a les actualitzacions de l'escrit. L'edició actual d'Estats de dolor ( 2012) mostra el procés d'escriptura d'una recerca en la qual l'estudi d'un conjunt d'analogies localitza el repetible - les connexions entre l'esfera teorètica, els fenòmens i l'escriptura - i la individualitat de l'assaig.