« tornar

Notícies del programa educatiu de col·laboració amb la Xina

Aquest programa del Col·legi s’insereix en una llarga tradició, la voluntat de projecció exterior, que no és exclusiva nostra, sinó que és compartida majoritàriament per tota la societat catalana.

És en virtut d’aquesta manera de pensar que, des de fa molts anys, hem participat activament a nivell internacional en diversos programes educatius. Citem, a tall d’exemple, la nostra participació en el projecte COMconèixer, nascut a Catalunya i basat en una experiència desenvolupada al Quebec, i el  Knowledge Building International Project (KBIP), en què col·laboren escoles de diverses zones del món, com ara els EUA, el Quebec, Hong Kong, Mèxic i Colòmbia.

Aquesta línia d’actuació, que antany potser era només una característica positiva nostra de què ens sentíem orgullosos, ara amb el fenomen de la globalització s’ha convertit en una necessitat imperiosa. Que hi hagi una permeabilitat entre el nostre sistema educatiu i els altres sistemes educatius que comporti l’intercanvi d’alumnes, de professorat i d’experiències educatives, és actualment un element essencial d’una bona educació.


El pont educatiu Espanya-Xina

Així doncs, actuant en conseqüència amb aquesta voluntat de projecció exterior, després de la visita, el 2013, d’una delegació d’escoles de la província xinesa de Zhejiang, i de la signatura d’un conveni d’agermanament entre escoles d’aquesta província i escoles de Barcelona, es va iniciar el programa, impulsat pel Col·legi,  d’estades d’alumnes xinesos en escoles de Barcelona i d’alumnes catalans en escoles xineses.

L’arrencada d’un projecte innovador d’aquestes característiques, comporta la superació de dificultats de tota mena –logístiques, de visats, de llengua, etc.– i és, per tant, un procés lent. Tanmateix, els primers passos en forma d’estades d’alumnes xinesos a casa nostra i d’alumnes catalans a la Xina ja són una realitat.

Amb la voluntat d’impulsar i consolidar el projecte i estendre’l a altres províncies xineses,  el passat mes d’abril una delegació del Col·legi va visitar un altre grup d’escoles interessades, aquesta vegada de la ciutat de Shenzen –per cert, agermanada amb Barcelona–, que s’han mostrat molt interessades en aquesta iniciativa. En aquesta visita s’ha posat especialment de manifest l’interès dels xinesos per les escoles de formació professionals en àmbits en què siguem capdavanters.

Com l’any 2013, donada la condició de presidenta del Consell General de Col·legis de la nostra degana, la delegació del Col·legi va ser rebuda per l’ambaixador d’Espanya a la Xina, que va encoratjar a prosseguir en els esforços que s’estan realitzant.  Des de la primera visita s’ha establert una relació cordial amb l’ambaixador Manuel Valencia.

També com la primera vegada, es va visitar l'East China Normal University, de Xangai, amb la qual el Col·legi col·labora en el tema de la formació del professorat. En aquest sentit, ens han plantejat una possibilitat molt interessant: l’oferta d’unes beques de 4 anys per fer-hi el doctorat, sempre sobre temes relacionats amb la formació del professorat.

Una altra línia de col·laboració amb el gegant asiàtic ha estat el contacte amb centres educatius xinesos que buscaven professors d’espanyol i que els han pogut trobar gràcies a la borsa de treball del Col·legi, que els ha ofert professionals altament qualificats.

Aquest projecte ha estat possible gràcies a la valuosa col·laboració de les germanes Liling i Lidan Qi, de Qimeng Puente China. I també des del primer moment l’hem volgut compartir, des de la plataforma del Consell General de Col·legis, amb els altres col·legis de l’Estat. La realitat, però, és que de moment el projecte només ha començat a arrelar a Catalunya.


Un projecte ambiciós i de maduració lenta

Tot i que a la Xina la necessitat de sortir a estudiar a l’exterior és compartida majoritàriament per la societat, un projecte com el nostre topa amb competidors molts potents. Els Estats Units, el Regne Unit, el Japó o el Canadà són destinacions molt atractives per al xinesos, tot i que Barcelona és una ciutat de referència.

De tot el que s’ha fet fins ara n’hem tret una conclusió clara: per al xinesos l’interès per Barcelona es basa principalment en l’excel·lència, en aquells segments de l’oferta educativa que són competitius i que per la seva qualitat estan a primera línia.

Aquesta és, doncs, una raó més per treballar per la millora del nostre sistemaeducatiu. Si ho aconseguim, no solament en sortiran beneficiats els nostres alumnes sinó que els nostres centres educatius es faran atractius i desitjables i es podran convertir en centre d’atracció d’estudiants d’altres països, amb el benefici que això comporta no solament en l’aspecte econòmic, sinó també de projecció i coneixement de la realitat dels nostre país per part de dels alumnes estrangers que hauran conviscut amb nosaltres en una època decisiva de la seva formació.