Programa educatiu amb la Xina


Informació general

El Col·legi, que va detectar fa temps l’interès dels ciutadans d’alguns països emergents per fer estades educatives als centres de Barcelona, ha posat en marxa un projecte d'aquestes característiques a la Xina, que ja està començant a donar els primers fruits

El nostre Col·legi té una llarga tradició en l’organització d’activitats en el camp de la internacionalització i la cooperació educativa. Fidels a la finalitat recollida als nostres estatuts de vetllar per la millora de l’ensenyament, una de les nostres prioritats és satisfer la demanda de la societat que la formació de les noves generacions inclogui una visió internacional i oberta a altres llengües i cultures.


D'esquerra a dreta: Ricard Pol, director de Betània Patmos; Antoni Arasanz, assessor de la consellera d'Ensenyament; Josefina Cambra, degana; Hu Xin, director de la Zhejiang Provincial People's Association for Friendship with Foreign Countries; Ou Jian Hong, cònsol adjunta de la Xina a Barcelona, i Liling Qi, directora de Qimeng Global. Pere Virgili

Aquestes activitats, especialment en l’àmbit europeu, són ben conegudes, i seria molt prolix fer-ne l’enumeració. En aquesta línia, el Col·legi va detectar fa un temps l’interès dels ciutadans d’alguns països emergents de fer estades educatives als centres de Barcelona, amb la finalitat d’obrir-se a altres cultures, superar les rigideses dels seus respectius sistemes educatius, i fins i tot obrir la porta a una posterior realització d’estudis universitaris a Catalunya. El primer país en què s’ha posat de manifest aquest interès ha estat la Xina, de manera que de moment el projecte que tenim la intenció de desenvolupar es limita a aquest país, sense que això vulgui dir que més endavant no es pugui ampliar a d’altres.

Durant el primer semestre del 2013 vam exposar el projecte a unes vint escoles que es caracteritzen per la bona sintonia amb el Col·legi, tant pel que fa als titulars del centre com al professorat col·legiat que hi treballa, i la iniciativa hi va obtenir una molt bona acollida. Cal aclarir, abans que tot, que una primera selecció de centres feta amb els criteris abans esmentats no representa cap voluntat d’exclusió d’altres que hi puguin estar interessats i que compleixin els requisits necessaris.

Les estades educatives abans esmentades no constitueixen l’únic objectiu d’aquesta iniciativa. En aquest sentit, estem treballant en un projecte d’estada d’un grup de formadors del professorat de l’East China Normal University, de Xangai, que s’han mostrat interessats en un programa de l’àrea de ciències que serà impartit per professors del nostres cursos de formació del professorat.

Per donar cobertura a aquestes activitats, el dia 26 de juny es va signar a Hangzhou una carta d’intencions. Durant la visita a la Xina per a la signatura d’aquesta carta, la delegació del Col·legi va realitzar un programa molt intens de visites a una vintena de centres interessats, amb sessions de treball en cadascun d’ells amb el professorat i amb els responsables educatius dels ajuntaments. També van visitar l’ambaixador d’Espanya a Pequín, la consellera d’educació de l’ambaixada, i el cònsol general a Xangai. Tots ells van expressar el seu suport al projecte.

Com a primer pas d'aquest projecte, dos professors del Centre Didàctic de Ciències Experimentals van ser convidats a impartir un curs a l'esmentada Universitat de Xangai.

Divuit escoles xineses signen un  conveni d’agermanament amb divuit escoles catalanes

El 24 de novembre, una delegació de les escoles xineses van visitar Catalunya per conèixer les escoles catalanes que participen en el projecte i signar un conveni d’agermanament.

L’endemà es va oferir als directors de les escoles xineses l’oportunitat de conèixer personalment els centres amb els quals s’havien agermanat el dia anterior. Amb aquest objectiu, el Col·legi va organitzar cinc grups perquè els representants xinesos, acompanyats de membres de la junta de govern i el personal de la nostra organització, visitessin els centres escolars.

La visita es va cloure amb un acte al saló del Tinell de l’Ajuntament, on van ser rebuts pel regidor d’Ensenyament, Gerard Ardanuy.

El 26 d'abril va arribar un primer grup d'estudiants de Hangzhou

Arran d’aquesta visita es van posar en marxa diversos projectes i el dia 27 d’abril va arribar un primer grup de 16 alumnes i 3 professors de l’Escola Greentown de Hangzhou, que van fer una estada de dues setmanes a l’Escola Betània Patmos de Barcelona.

En el marc d’aquesta iniciativa també s’han pogut oferir als nostres col·legiats dues places de professor d’espanyol en centres xinesos.

Amb aquestes breus pinzellades volem informar d’una iniciativa que, com d’altres que el Col·legi ha posat en marxa els darrers anys, s’inscriu en la necessitat d’impulsar les nostres activitats i potenciar l’instrument col·legial més que centenari de què disposem, que ha demostrat al llarg de la seva existència la seva utilitat al servei de la societat, els docents i els professionals de la cultura.

El programa educatiu de col·laboració amb la Xina l'any 2015

Amb la voluntat d’impulsar i consolidar el projecte i estendre’l a altres províncies xineses, a l’abril del 2015 una delegació del Col·legi va visitar un altre grup d’escoles interessades, aquesta vegada de la ciutat de Shenzen –per cert, agermanada amb Barcelona–, que es van mostrar molt interessades en aquesta iniciativa. En aquesta visita es va posar especialment de manifest l’interès dels xinesos per les escoles de formació professional en àmbits en què siguem capdavanters.

Com l’any 2013, donada la condició de presidenta del Consell General de Col·legis de la nostra degana, la delegació del Col·legi va ser rebuda per l’ambaixador d’Espanya a la Xina, que va encoratjar a prosseguir en els esforços que s’estan realitzant. Des de la primera visita es va establir una relació cordial amb l’ambaixador Manuel Valencia.

També com la primera vegada, es va visitar l'East China Normal University, de Xangai, amb la qual el Col·legi col·labora en el tema de la formació del professorat. En aquest sentit, ens van plantejar una possibilitat molt interessant: l’oferta d’unes beques de 4 anys per fer-hi el doctorat, sempre sobre temes relacionats amb la formació del professorat.

Una altra línia de col·laboració amb el gegant asiàtic va ser el contacte amb centres educatius xinesos que buscaven professors d’espanyol i que els han pogut trobar gràcies a la borsa de treball del Col·legi, que els ha ofert professionals altament qualificats.

Aquest projecteva ser possible gràcies a la valuosa col·laboració de les germanes Liling i Lidan Qi, de Qimeng Puente China. I també des del primer moment l’hem volgut compartir, des de la plataforma del Consell General de Col·legis, amb els altres col·legis de l’Estat. La realitat, però, és que de moment el projecte només ha començat a arrelar a Catalunya.


Un projecte ambiciós i de maduració lenta

Tot i que a la Xina la necessitat de sortir a estudiar a l’exterior és compartida majoritàriament per la societat, un projecte com el nostre topa amb competidors molts potents. Els Estats Units, el Regne Unit, el Japó o el Canadà són destinacions molt atractives per als xinesos, tot i que Barcelona és una ciutat de referència.

De tot el que s’ha fet fins ara n’hem tret una conclusió clara: per als xinesos l’interès per Barcelona es basa principalment en l’excel·lència, en aquells segments de l’oferta educativa que són competitius i que per la seva qualitat estan a primera línia.

Aquesta és, doncs, una raó més per treballar per la millora del nostre sistema educatiu. Si ho aconseguim, no solament en sortiran beneficiats els nostres alumnes, sinó que els nostres centres educatius es faran atractius i desitjables i es podran convertir en centre d’atracció d’estudiants d’altres països, amb el benefici que això comporta no solament en l’aspecte econòmic, sinó també de projecció i coneixement de la realitat del nostre país per part dels alumnes estrangers que hauran conviscut amb nosaltres en una època decisiva de la seva formació.

Més informació i fotos

El programa educatiu de col·laboració amb la Xina l'any 2016 

El Col·legi i Qimeng Global-Puente China van fer possible que un total de 31 alumnes de 4t d’ESO i 1r de batxillerat de cinc centres adherits al CDL visquessin aquesta experiència educativa a la ciutat de Lishui, a la província de Zhejiang, del 4 al 15 de juliol de 2016.

La iniciativa del 2016, un viatge educatiu i cultural a la Xina, va ser proposada a tots els centres escolars adherits al CDL, i va suscitar tant d’interès que es va haver d’acotar el nombre de participants a 31 alumnes de 5 escoles: CIC, IPSI, Fundació Llor, Escola Joan Pelegrí i Fundació Collserola (Frederic Mistral).

L’arribada dels alumnes catalans a la ciutat de Lishui va ser un esdeveniment molt important i mediàtic. Van ser rebuts pel departament d’Afers Exteriors de la regió de Zhejiang, així com pels tinents d’alcalde d’Afers Exteriors i Educació. Gràcies a la dedicació de totes les autoritats i els seus equips, aquest viatge va ser tot un èxit. La llista exhaustiva de tots els implicats seria massa extensa perquè s’hi haurien d’incloure tots els professors, el personal de suport administratiu, els traductors i l’equip mèdic que acompanyava l’expedició.

Aquest viatge va oferir als alumnes una oportunitat fantàstica de conèixer i estimar la Xina i la seva gent. Cada dia hi van aprendre noves coses i noves maneres de viure i van tornar-ne molt satisfets de l’experiència viscuda: la convivència amb famílies, el bon encaix amb els nous companys i hàbits dels joves, l’oportunitat d’aprendre a les escoles activitats artístiques i esportives pròpies del país i de fer una primera immersió a la cultura del país. La televisió nacional xinesa, CCTV, va fer un reportatge molt interessant de l’estada d’aquests alumnes.

Els elogis rebuts de  les escoles, els estudiants, les seves famílies i diverses institucions van animar el Col·legi a seguir intensificant les relacions educatives entre els dos països.


Heng Tang: “Sou missatgers d’amistat entre els dos països”


El cònsol general de la Xina a Barcelona, Heng Tang, va rebre la trentena d’alumnes de 4t d’ESO, professors i representants del CDL, que al juliol van fer una vista educativa i cultural a Lishui. Tang va destacar el pont d’agermanament i convivència que va simbolitzar aquesta experiència entre joves xinesos i catalans, i va desitjar que servís per “obrir nous horitzons en el futur”.

A més del cònsol de la Xina, a l’acte hi van ser presents Mònica Pereña, subdirectora general de Llengua i Plurilingüisme; Josefina Cambra, degana del Col·legi de Llicenciats de Catalunya; Liling Qi, directora de Qimeng Global-Puente China, i els directors de les escoles CIC, Fundació Collserola (Frederic Mistral), Fundació Llor, IPSI i Joan Pelegrí, adherides al CDL.

Després del parlament del cònsol xinès, va ser el torn de la representant de la Generalitat. Mònica Pereña va expfressar el suport que el Govern dona a aquest tipus d’experiències, que “ajuden a obrir els ulls al món”, un fet indispensable perquè Catalunya s’incorpori amb garanties al procés de globalització. Dirigint-se als alumnes els va comentar que aquesta experiència “us ajudarà a entendre altres persones que tenen maneres de ser, de viure i entorns diferents”. L’objectiu, segons Pereña, és “ajudar a construir l’educació global que el món ens exigeix”.

Per la seva banda, Josefina Cambra va explicar que aquest viatge s’inscriu en un projecte més ampli, de tres anys ja, el “Projecte Xina”, vinculat al món educatiu, amb la implicació de més de 30 centres escolars. Va fer èmfasi en el fet que no és tan habitual fer estades d’aquest tipus a països com la Xina on la distància geogràfica i cultural condicionen molt més que no pas quan es fan a Europa o els Estats Units. En va destacar la magnífica acollida i convivència, i  va desitjar estar a l’altura quan el 2017 els alumnes xinesos que els havien acollit vinguessin a Barcelona.

Liling Qi va afirmar que el viatge havia servit per conèixer-se mútuament i “desterrar llegendes urbanes sobre xinesos i catalans”. Després de viure i treballar 25 anys a Catalunya, l’empresa de Qi promou intercanvis empresarials i, juntament amb el CDL, forma part del “Projecte Xina”, ajudant, en aquest cas, a establir ponts de col·laboració educativa entre tots dos països.

Quim Quatrecases, representant dels alumnes, va explicar que van descobrir la Xina d’una manera molt diferent, accedint a la cultura d’una manera superior. I destacà “l’amabilitat i simpatia de les famílies xineses” que els van acollir.

Finalment, just abans que el consolat oferís un tast de cultura i gastronomia xinesa, els directors dels cinc centres implicats van voler agrair l’oportunitat que el CDL, Qimeng, la Generalitat i el govern de la Xina els van oferir perquè els seus alumnes poguessin viure una experiència tan enriquidora.

 

El programa educatiu de col·laboració amb la Xina l'any 2017

Una seixantena d’estudiants xinesos van visitar del 10 al 16 de juliol de 2017 la ciutat de Barcelona amb el propòsit de fer-hi una estada cultural i educativa. Aquest viatge va ser un fruit més del programa de col·laboració educativa amb la Xina, iniciat el 2013 pel Col·legi de Llicenciats en Ciències i Lletres (CDL) i Qimeng Global-Puente China amb un acord de col·laboració entre 18 escoles catalanes i 18 de xineses.

L’intercanvi amb estudiants de Lishui es va proposar el 2016 a tots els centres escolars adherits al CDL, i va suscitar tant d’interès que es va haver d’acotar el nombre de participants a 31 alumnes de 5 escoles: així doncs, alumnes del CIC, IPSI, Fundació Llor, Escola Joan Pelegrí, Fundació Collserola (Frederic Mistral) van desplaçar-se el 2016 a la ciutat de Lishui, on van fer una estada en què van aprendre una gran diversitat d’aspectes de la cultura xinesa, tan distant i apassionant.

Al juliol del 2017 van visitar Catalunya un total de 61 estudiants de Lishui, de dos grups d’edats (12 i 13 anys, i 18 i 19 anys), acompanyats de 8 professors. Tots ells van tenir l’oportunitat de conviure amb famílies del nostre país, i conèixer nous companys i costums.

Dimarts, 11 de juliol, a les 9.30 hores, al Palau Robert, va tenir lloc l’acte de benvinguda als estudiants xinesos. Hi participà Lluís Font, president del Consell Escolar de Catalunya; Manuel Forcano, director de l’Institut Ramon Llull; Josefina Cambra, presidenta del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya; la cònsol general de la Xina, Sra. Tang; Jianling Pan Chi, subdirector dels Municipal People's Government Association for Friendship with Foreign Countries; Yang Guanxiao, viceinvestigador del Departament d’Educació de Lishui, i Xian Jin Qi, en representació de Qimeng Global.

Al llarg de la setmana, els estudiants xinesos van fer activitats en diverses escoles, com ara sessions de treball, i nombroses visites culturals (a la Colònia Güell, al CaixaForum, al MNAC, a l’Anella Olímpica, al monestir de Montserrat…). Cal destacar especialment la visita que van fer a la Seu d’Urgell, amb el propòsit de visitar la catedral romànica d’aquest municipi. A la Seu d’Urgell van ser rebuts pel bisbe d’Urgell i copríncep d’Andorra, Joan-Enric Vives.

La Institució Cultural del CIC va ser el marc de l’acte de cloenda de l’intercanvi educatiu amb la Xina organitzat pel Col·legi i Qimeng Global, que aquest any ha portat a Barcelona una seixantena d’estudiants de Lishui.

L’acte, que va tenir lloc el 18 de juliol de 2017, va consistir en un seguit d’actuacions, catorze en concret, en què els estudiants xinesos i catalans van exhibir grans dosis d’entusiasme i creativitat: dansa tradicional xinesa, fusió de sardana i música moderna, cançons, recitals... En conjunt, tot l’espectacle va transmetre el grau de sintonia i companyonia entre els alumnes de tots dos països que va ser possible gràcies a aquest intercanvi.

Va tancar l’acte, en primer lloc, Josefina Cambra, que va agrair el tracte exquisit que van rebre l’any 2016 els alumnes i els organitzadors que van anar a Lishui.També va agrair especialment la col·laboració de les famílies d’acollida, les escoles que participen en la iniciativa –totes les quals són centres adherits al Col·legi– i les persones que van intervenir en l’organització. 

Tot seguit va prendre la paraula Liling Qi, presidenta de Qimeng Global, que va recalcar la importància de les iniciatives que afavoreixen les relacions entre la Xina i Espanya. Finalment, Jianliang Pan, un dels representants de l’Ajuntament de Lishui, va manifestar la seva satisfacció per aquesta estada, va parlar en termes molt elogiosos de la ciutat de Barcelona i va convidar les escoles a desplaçar-se l’any 2018 a Lishui.

Aquest viatge va ser un fruit més del programa de col·laboració educativa amb la Xina, iniciat fa ja quatre anys pel Col·legi de Llicenciats en Ciències i Lletres (CDL) i Qimeng Global-Puente China amb un acord de col·laboració entre 18 escoles catalanes i 18 de xineses.

L’intercanvi amb estudiants de Lishui es va proposar l’any 2016 a tots els centres escolars adherits al CDL, i va suscitar tant d’interès que es va haver d’acotar el nombre de participants a 31 alumnes de 5 escoles: així, doncs, alumnes del CIC, IPSI, Fundació Llor, Escola Joan Pelegrí i Fundació Collserola (Frederic Mistral) van desplaçar-se el 2016 a la ciutat de Lishui, on van fer una estada en què van aprendre una gran diversitat d’aspectes de la cultura xinesa, tan distant i apassionant.

Al llarg de la setmana, els estudiants xinesos van fer activitats en diverses escoles, com ara tallers d’iniciació al ball de sardanes, de castellers i de batucada, i nombroses visites culturals (a la Colònia Güell, les ruïnes romanes de Sant Boi, el monestir de Pedralbes, el MNAC, l’Anella Olímpica, Montserrat…). Cal destacar especialment la visita que van fer a la Seu d’Urgell, amb el propòsit de visitar la catedral romànica d’aquest municipi. A la Seu d’Urgell van ser rebuts pel bisbe d’Urgell i copríncep d’Andorra, Joan-Enric Vives.

El programa educatiu de col·laboració amb la Xina l'any 2018

En el marc de cooperació internacional entre el Consell General de Col·legis i institucions educatives de la ciutat xinesa de Lishui, es va organitzar, del 9 al 18 de juliol de 2018, un viatge educatiu i cultural per a un grup d’estudiants catalans.

Una trentena d’estudiants d’entre 14 i 18 anys dels centres adherits del Col·legi han conegut de primera mà la realitat educativa de la Xina.  Amb aquesta experiència han tingut l’oportunitat de conviure amb famílies, conèixer nous companys i hàbits dels joves, aprendre a les escoles activitats artístiques i esportives pròpies del país i fer una primera immersió a la cultura xinesa. Han fet activitats tan variades com tallers de cal·ligrafia xinesa, ball de ventalls, tennis de taula, taekwondo i excursions diverses a parcs naturals i llocs de natura esplèndida.

A través d’un programa intensiu han tingut una pila d’inputs i l’oportunitat de conèixer, explicar i contraposar idioma, menjar, horaris, art, música, pintura, arquitectura, tradicions, esports, estudis, costums, valors, història, clima, vegetació, tecnologia, supersticions, i un llarg etcètera. Sens dubte, ha estat una extraordinària oportunitat d’aprenentatge. La llengua vehicular ha estat l’anglès. El grup ha anat acompanyat d’un traductor xinès-espanyol, tres professors i dos representants del Col·legi de Llicenciats.