« tornar



Articles


Sobre l'adoctrinament escolar

Editorial
El clímax narratiu que ha propiciat el complex moment polític que viu Catalunya està originant tensos debats en què la desqualificació a l’adversari pren massa sovint una virulència inusitada.  veure més »


Escriure a l’aula

Cicle Pensar, llegir, escriure

Daniel Cassany
Revisem en aquest article alguns dels aspectes més rellevants de l’ensenyament de l’escriptura a secundària, a mode síntesi forçosament breu. La perspectiva de gairebé 30 anys de pràctica i investigació (el nostre llibre Descriure escriure és del 1987) ens permetrà traçar alguns apunts històrics, amb l’arribada d’internet com a colofó d’una transformació realment impressionant.  veure més »


La lectura d’imatges

Cicle Pensar, llegir, escriure

Oriol Garcia Quera
Des de l’origen de la civilització, des del moment en què vam baixar dels arbres i començar a caminar sobre dues cames, els humans hem utilitzat les imatges com a mitjà de comunicació  veure més »


Escriure, la gènesi del text

Cicle Pensar, llegir, escriure

Josep-Francesc Delgado
Quan era jove i estudiava filologia catalana a la universitat de Bellaterra, a finals dels anys setanta del segle XX, hi havia un cert acord entre la majoria dels professors a considerar que les grans obres literàries es produïen quan l’escriptor afirmava per damunt de tot la seva llibertat creativa en l’acte d’escriure, tant quan això era fàcil com quan la situació ho feia difícil. Aquesta condició no es donava com a suficient, però sí com a necessària. En general els meus professors menyspreaven aquells que escrivien per diners, o els qui feien de veu d’un amo que els pagava a la premsa o la televisió, consideraven que sacrificaven el lliure albir creatiu. Jo m’ho vaig creure i he actuat en conseqüència d’adés estant.  veure més »


La gramàtica de l’IEC: una obra de consens variacional


Joan Abril
La nova gramàtica de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) ha sortit a la llum després de diverses etapes de gestació: des de les adaptacions i complecions de la Gramàtica catalana de Fabra fetes per autors representatius dels parlars valencians, illencs o septentrionals (Carles Salvador, Josep Giner, Manual Sanchis Guarner, Enric Valor, Francesc de B. Moll, Marià Villangómez, Pere Verdaguer...) fins a les aportacions més modernes, per configurar una normativa gramatical més completa i actualitzada: Badia i Margarit, Albert Jané, Josep Ruaix, Joan Solà, etc.  veure més »


Les conferències anuals de l’ASE (Association for Science Education), una experiència única per als professors de ciències.


Xavier Juan
Cada any, des de en fa ja més de cent, un nombrós grup de professors de ciències (al voltant de tres mil en les darreres edicions) s’apleguen per compartir experiències, posar-se al dia en els seus coneixements, estar al cas de les últimes novetats editorials   veure més »


Coses de la mar, els vaixells i la navegació al Tirant lo Blanc,[1] vistes per un marí

L. Carbonell Relat
Ben coneguda és l’obra medieval de Joanot Martorell Tirant lo Blanc, escrita el 1460, encara que la primera edició és del 1490, i molts són els especialistes en literatura que l’han fet objecte d’excel·lents estudis i comentaris. Per aquesta raó no entrarem aquí en aquest àmbit, perquè el nostre desig és només esbrinar què en diu l'autor dels conceptes que apareixen en el títol d’aquest article i quins són els coneixements que en podem deduir.  veure més »


Llibres

Secció a càrrec de Pere Martí i Bertran
La Seu d’Urgell. L’sketchbook d’Albert Viladés i Camins de llibertat  veure més »


Llibres dels col·legiats

Secció destinada als llibres dels col·legiats  veure més »