« tornar

Se celebra una nova edició de les Jornades de Reflexió Educativa a la Seu d’Urgell i Andorra

Aquest darrer cap de setmana han tingut lloc a la Seu d’Urgell les III Jornades de Reflexió educativa sota el lema L’Escola i el plurilingüisme.

Per a tots els que han tingut l’ocasió de poder-hi assistir –enguany s’ha notat un apreciable augment de la participació-, aquesta trobada ha deixat un excel·lent regust de boca que, sens dubte, compensa amb escreix l’esforç de destinar una part del temps de merescut descans setmanal a una activitat formativa, i de fer-ho en un lloc força allunyat, per a molts dels participants, com és la Seu d’Urgell i Andorra.

L’acte inaugural i les paraules d’Artur Mas, president de la Generalitat

Aquesta cita tardoral al Pirineu, ja plenament consolidada –es van sentir sovint al·lusions a la necessitat de donar-li continuïtat­, ha tingut enguany, a més de l’increment de participació quantitativa i qualitativa abans esmentat, una altra novetat: la presència a l’acte d’inauguració del president de la Generalitat, Artur Mas.

La seva intervenció es va centrar en una defensa de la necessitat imperiosa de millorar en el coneixement de llengües – per a Catalunya ha de ser una més tres; per tant, un pas més enllà de l’una més dues de molts altres països de la UE, perquè nosaltres tenim d’entrada una llengua pròpia, el català, i una de compartida, el castellà. Va remarcar la sort de tenir aquesta llengua compartida, que els catalans considerem una riquesa i va dir que era una llàstima que en altres punts de l’Estat el català no fos vist de la mateixa manera. En aquest sentit, va lamentar els atacs a la llengua catalana, que va titllar de mal innecessari i gratuït.

Sobre l’anglès va dir que d’aquí pocs anys el seu coneixement no seria un mèrit especial a l’hora de buscar feina, sinó que es donaria per descomptat, per al qual cosa el seu desconeixement comportaria una dificultat pràcticament insuperable per a la inserció laboral. Sobre la quarta llengua, a la qual no va voler donar nom perquè les opcions i els interessos poden ser molt diversos, va dir que no es pot oblidar que molt a prop de nosaltres viuen més de dos-cents milions de francòfons, i aquesta és una dada que cal tenir en compte.

La presència del president va fer créixer encara més l’important pes específic d’una taula presidencial formada, a més, per l’arquebisbe d’Urgell i copríncep d’Andorra, Joan Enric Vives; la ministra d’Educació d’Andorra, Roser Suñé; la consellera d’Ensenyament de la Generalitat, Irene Rigau; la degana del Col·legi, Josefina Cambra; l’alcalde de la Seu, Albert Batalla, i el director de la Caixa d’Enginyers, Joan Cavallé.

Tots els integrants de la mesa van ser molt curosos a l’hora de cenyir-se al temps que tenien assignat. Això va fer més amenes, i alhora també més denses i interessants, les seves intervencions, que es van succeir sota l’atenta batuta del vicedegà del Col·legi, Àlex Rocas que conduïa l’acte.

Joan Cavallé, director de la Caixa Enginyers, que parlava en representació de l’entitat patrocinadora, va fer una aportació al tema escollit des de l’angle econòmic, empresarial i també social, i va expressar la necessitat d’impedir que la desigualtat social creixent acabi incidint en la dret de tots el ciutadans a una educació de qualitat i, per descomptat, al coneixement de llengües. Cal dir que, a més de Caixa Enginyers, totes les entitats presents a la mesa, i també d’altres, catalanes i andorranes, que no hi figuraven, han fet aportacions considerables a les Jornades, a les quals han donat suport en tots els aspectes.

Josefina Cambra, degana del Col·legi va donar la benvinguda a tots els assistents, i va agrair a tots els membres de la mesa i als altres col·laboradors que no en formaven part la seva aportació, la seva assistència i les seves paraules.

Albert Batalla, alcalde de la Seu, va agrair al Col·legi haver triat la Seu per a aquestes Jornades, i va convidar els assistents a gaudir de la Fira de Sant Ermengol, que durant aquestes dates té lloc a la Seu. Va remarcar que aquesta fira era la més antiga de la península Ibèrica, d’acord amb els documents fins ara coneguts.

Roser Suñé, ministra d’Educació d’Andorra, va glossar breument el sistema vigent a Andorra pel que fa al tractament de les llengües, i va indicar que,  per a un país de les característiques del seu, el coneixement de llengües és una prioritat. Va explicar que el francès s’incorpora als quatre anys, l’anglès als vuit i el castellà als deu.

L’arquebisbe Joan-Enric Vives presenta la conferència de Vicenç Villatoro

L’ arquebisbe Joan va centrar la seva intervenció –desenvolupada en el to proper i amè que sempre ens ha dispensat durant aquests Jornades– en la presentació del conferenciant de l’acte inaugural, Vicenç Villatoro, de qui va anar desgranat el brillant currículum tant com a escriptor i periodista com pel que fa als càrrecs públics que ha ocupat amb gran encert. També va destacar i agrair la col·laboració que havia tingut amb la Càtedra de Pensament Cristià impulsada per l’Arquebisbat d’Urgell.

El conferenciant va prendre la paraula després de la intervenció del president de la Generalitat. El fet que la intervenció d’Artur Mas quedés situada entre les paraules de presentació del copríncep i la conferència inaugural va ser motiu de benhumorades referències als problemes de protocol que aquest dies han estat notícia en altres àmbits.

Vicenç Villatoro va dictar, de la manera vibrant i entusiasta que és habitual en ell, la conferència titulada Contra Babel: llengües i cohesió social. Igual com hem fet en les ressenyes anteriors de les paraules dels membres de la mesa, que inevitablement han estat només una pinzellada esquemàtica i insuficient d’unes exposicions molt complexes i ben estructurades, intentarem fer un resum de la profunda reflexió de Villatoro sobre el fenomen de la diversitat de llengües i del paper d’una llengua reduïda com el català en aquest context. La diversitat de llengües, va dir, no és un problema o un càstig, com la Bíblia la presenta en el cas de Babel, sinó que cal veure-la d’una manera positiva, com fa el Nou Testament a la Pentecosta: el que cal és aprendre llengües, de manera que tothom pugui expressar-se en la seva i puguem entendre’ns.

Enmig d’una pila d’interessants anècdotes de caràcter personal, que van ser molt útils per contextualitzar el discurs, va fer una aferrissada defensa de la pervivència de la nostra llengua i va impulsar la nostra autoestima per una llengua que té una importància molt superior a la que li correspondria pel nombre de parlants. En aquest sentit, va posar el dit a la nafra quan va dir que els arguments que a vegades hem d’escoltar convidant-nos a abandonar la nostra llengua per adoptar el castellà podrien aplicar-se perfectament per justificar un hipotètic abandonament del castellà en favor de l’anglès.

La seva encertada aposta per la defensa i l’enaltiment de la nostra llengua, i alhora per la necessitat de conèixer-ne d’altres, tantes com es pugui, va situar el debat, de manera brillant i nítida en un punt de partida clar, que tots compartim.

Els àmbits de treball

És impossible, per raons d’espai, fer un resum dels àmbits de treball paral·lels en què es van distribuir el participants. Sí que cal dir que tots ells van coincidir en l’alt nivell i en l’interès d’aquests tres àmbits,  que van ser:

El primer, El currículum per competències d’Andorra, una proposta per a l’educació plurilingüe i cultural, coordinat per les professores Dolors Masats i Rosa Maria Ramírez.

El segon, Deu anys d’EICLE a l’Escola Betània-Patmos, a càrrec de les professores Maite Díaz i Silvia Suñé.

El tercer, L’aprenentatge de llengües en un món plurilingüe, coordinat per la professora M. Rosa Pérez Bohigas.

El quart, Estratègies i recursos per potenciar el plurilingüisme a l’escola, coordinada per la professora Laura Boyd.

Les conferències

Les altres dues conferències van ser també molt brillants i enriquidores. Paul Kidd-Hewit va sorprendre amb la seva intervenció, Emprendimiento en educación: utilidad del inglés como motor d’aprendizaje. La seva capacitat per combinar l’ús de tres llengües en la seva exposició, el seu dinamisme, i per què no dir-ho, la seva guitarra, ens van fer reflexionar sobre com es pot innovar a l’aula sense, en el fons, alterar allò que ha estat sempre el paper del professor: dinamitzar el grup i ajudar l’alumne en el procés d’aprenentatge.

Joan Manuel del Pozo, que ja és un convidat habitual en les activitats que organitza el Col·legi, va enlluernar una vegada més els assistents amb la seva conferència Estudiar llengües, estimar el llenguatge. Els que tenim la sort d’haver-les escoltat diverses vegades, no podem deixar de quedar sorpresos per la brillantor de les seves exposicions, que tenen una característica singular: la seva oratòria sempre té un to contingut, sempre fa pensar, mai no recorre a la retòrica per adornar, en el seu discurs mai no hi ha una paraula sobrera o un pensament rutinari. És un veritable plaer escoltar-lo.

No seria just tampoc oblidar la presentació del professor del Pozo que va fer el delegat del Col·legi a Girona, Joan Domènech, que va ser fidel al que esperàvem d’ell i ens va fer somriure amb la seva fina ironia.

Acte de cloenda i ruta pel romànic d’Andorra

A l’acte de cloenda vam comptar amb la presència de Daniel Bastida, rector de la Universitat d’Andorra; Ester Vilarrubla, directora del Departament d’Escola Andorrana del Govern d’ Andorra; Manel Torrentallé, cònsol menor de la parròquia de Sant Julià de Lòria, i Jordi Martín, regidor d’Ensenyament de l'Ajuntament de la Seu. Tots ells van expressar el seu desig de donar a continuïtat de les Jornades.

L’endemà els assistents que ho van desitjar van poder participar en una ruta pel romànic d’Andorra oferta pel Govern d’Andorra.

 

Ressò a la premsa

http://www.santjulia.ad/ca/noticies/itemlist/category/49-darrera-hora.html

President Mas: "La dialèctica entre el català i el castellà és un mal innecessari i gratuït que se'l podria estalviar qui el provoca"

http://www.bisbaturgell.org/index.php?option=com_content&view=article&id=6192%3Ainauguracio-de-les-iii-jornades-de-reflexio-educativa-a-la-seu-durgell-i-andorra&catid=1%3Anoticies-del-bisbat-durgell&Itemid=100256&lang=ca

http://forum.ad/2013/10/17/la-seu-inaugura-les-iii-jornades-de-reflexio-educativa/

http://www.radioseu.cat/not%C3%ADcies/Educaci%C3%B3/Inaugurades+a+la+Seu+les+III+Jornades+de+Reflexi%C3%B3+Educativa+