« tornar

Tenen lloc les I Jornades de Llengua i Literatura organitzades pel Col·legi

L’expressió escrita entre l’alumnat de secundària ha sigut el tema al voltant del qual han girat les I Jornades de Llengua i Literatura organitzades pel Col·legi, que s'han fet el 2 i 3 d’octubre.

En l’acte inaugural va intervenir la secretària general del Col·legi, Maria Dolors Martí, que va donar la benvinguda als assistents i va explicar que aquestes jornades s’inscriuen en una trajectòria iniciada fa més de deu anys, tot i que fins ara no n’hi havia hagut de llengua per no entrar en competència amb els tallers organitzats fins fa poc pel Departament d’Ensenyament.

Tot seguit va prendre la paraula Teresa Cabré, presidenta de la Secció Filològica de l’IEC, que va anunciar que la nova gramàtica sortiria el 2016 i que l’IEC té el pla d’organitzar trobades amb el professorat per tenir un contacte directe amb els responsables de l’ensenyament de la llengua.

A continuació va començar la taula rodona, L’expressió escrita més enllà de l’ortografia, moderada per Pere Martí i amb la participació com a ponents de Mila Segarra, de la Secció Filològica de l’IEC; Albert Pla Nualart, responsable lingüístic del diari Ara; Mònica Pereña, subdirectora general de Llengua i Plurilingüisme del Departament d'Ensenyament, i Mònica Castanyer, professora de secundària, Grup Escoles Mataró GEM.

Cadascun dels ponents va exposar les seves opinions sobre el tema de la taula rodona i, en general, podem dir que tothom estava d’acord, amb matisos, sobre el fet que l’ortografia, tot i ser important, no és el és essencial per escriure bé; cal treballar la capacitat comunicativa i l’oralitat, fomentar la lectura, etc.

La jornada de dissabte es va iniciar amb la interessant conferència Llengua i literatura. Llegir i aprendre, a càrrec de l’escriptor Ramon Solsona, que va parlar de la literatura com a aula oberta i multidisciplinària que es fonamenta en l’ús creatiu de l’idioma.

L’última conferència i acte final de les Jornades va ser a càrrec de Laura Borràs, directora de la Institució de les Lletres Catalanes, que amb la seva habitual capacitat comunicativa va entusiasmar els assistents parlant de Maièutica 2.0: ensenyament de literatura i ús de les TIC.

Finalment, hem d’esmentar els tallers, que divendres es van centrar en la llengua: 

Ortografia a l’aula i arreu. Una proposta, per Joan Bustos, filòleg i professor d’ESO; Parèmies, de Víctor Pàmies, lingüista especialitzat en paremiologia (ciència que estudia els refranys i els proverbis); i Portfolio Europeu de les Llengües: Biografia, Passaport i Dossier, de Laura Boyd, assessora tècnica docent, Departament d'Ensenyament.

Els tallers de dissabte, en canvi, es van dedicar a la literatura: El cinema com a recurs en la millora de la comprensió lectora, de Vicenç Llorca, escriptor i catedràtic d’ensenyament secundari; Càpsules d’aprenentatge (Explica-m’ho amb imatges!), de Joan Fontdeglòria, llicenciat en filologia catalan i professor de Llengua i Literatura; L’actualitat dels clàssics, de Miquel Pujadó, doctor en filologia i cantautor; i Materials didàctics a partir d’una lectura literària, de Muntsa Ferré, professora de secundària.

En resum, unes jornades molt profitoses que fan preveure’n una segona edició.