IV Jornades sobre l'Ensenyament de la Biologia i la Geologia

Ciències per a i amb la societat


Dies 23, 24 i 25 d’octubre
Lloc CosmoCaixa Barcelona, Isaac Newton, 26
Total hores 15
Preu Col·legiats, 40 €, no Col·legiats 60  €

Inscripció

 

Objectius

Programa

Fòrums d’experiències

Resums dels fòrums d’experiències

Organitza

Informació i inscripcions

Estructura de les Jornades

Presentació de comunicacions i pòsters

Certificat

 Programa en PDF

Objectius

En el món actual és important que els investigadors, els ciutadans i els polítics treballin junts al llarg de tot el procés de recerca per tal que els resultats coincideixin amb les expectatives, els valors i les necessitats de la societat. El paper de l’educació per aconseguir aquest objectiu és innegable.

A partir d’una àmplia i diversa oferta de tallers i conferències, aquestes jornades pretenen contribuir a:

  • Afavorir la participació dels estudiants en activitats científiques que necessàriament repercutirà, a curt i llarg termini,  en la participació ciutadana en els temes científics.
  • Promoure el compromís de les entitats de recerca amb la societat fent més visible la dimensió social de la ciència.
  • Difondre recursos d’actualitat i qualitat per a l’activitat a les aules
  • Afavorir la percepció de la ciència com a objecte d’interès social

Programa

 

Ubicació de les diferents activitats

23 d’octubre

De 15 a 16 h Recepció de participants

16 h Acte inaugural

16.30 h Conferència inaugural

Acostament entre la ciència i la societat en el marc europeu

Enric Banda, director de l'Àrea de Ciència i Medi Ambient de la Fundació La Caixa

17.30 h a 18 h Pausa i exposició de pòsters

18-19.30 h Presentació de comunicacions

Presentació del document de desplegament de les competències bàsiques de l'àmbit científicotecnològic de l'educació secundària obligatòria

Sessions en paral·lel (no cal inscripció prèvia)

24 d’octubre

16 h Conferència

Los cristales: Un mundo por enseñar

Juan Manuel García, CSIC, Universidad de Granada

17.30 h-17.45 h Pausa

17.45 a 19.30 h Tallers i fòrum d’experiències

Dissabte, 25 d’octubre

9 a 11 h

Projectes i recursos digitals europeus i locals en l'ensenyament de les ciències. Una oportunitat de ciència per i amb la societat? (#TRbiogeo14)

Xplore Health, Lluís Pagès

IngEnious, David Atzet

Recerca en acció, David Segarra

ARC (Aplicació de recursos al Currículum),  Sílvia Lope

Ciència al teu món, Roberto Torres

Notes sobre evolució: La teoria evolutiva i els avenços en Biologia molecular, Desenvolupament i Ecologia, Jaume Terradas

Moderador: Jordi Domènech (Scientix)

11 a 11.30 h Pausa cafè

11.30- 13.15h Tallers i fòrums d’experiències

13.15- 14.45 h Conferència de cloenda

The Big van Theory (monòlegs)

14.45 h Acte de cloenda

Fòrums d’experiències:

Bloc A, divendres, de 17.45 a 19.30 h

Resums de les experiències

1. Darwing geòleg, Chris King, Professor of Earth Science Education at Keele University and Director of the Earth Science Education Unit, also based at Keele.  Activitat en anglès, traducció consecutiva a càrrec de Xavier Juan
2. Dues propostes d'Aprenentatge i servei per a desenvolupar la competència científica a 3r d'ESO, Roser Bosch, INS La Llauna (Badalona), Liliana Recuero, INS Ribot i Serra i Vanessa Pleguezuelos, Tècnica de Promoció del Banc de Sang i Teixits
3. Tractament antibacterià: antibiòtics i teràpia fàgica, Montserrat Llagostera, Catedràtica de Microbiologia de la UAB i Susana Campoy, professora del Departament de Genètica i de Microbiologia de la UAB.
4. Trencant tòpics en l'ensenyament de l'evolució humana, Jordi Serrallonga, aqueòleg, naturalista, productor científic, professor UOC i assessor Museu de Ciències Naturals de Barcelona
5 Exploratori dels recursos de la natura, Dolors Grau i Josep Font, directors del projecte 

Bloc B, dissabte, d’11 a 13.15 h

6. El mar des de l’aula, Josep Maria Gili, Departament de Biologia Marina, Institut Ciències del Marc, CSIC; Josep Marlés, escola Frederic Mistral-Tècnic Eulàlia; Begoña Vendrell, CSIC i professora de secundària; Laura Peral, Institut Ciències del Marc, CSIC
7. Com dissenyar activitats breus d'indagació per ensenyar a pensar científicament, Jordi Domènech, INS Vilanova del Vallès
8. Ciència participativa: a) projecte per combatre el mosquit tigre, Frederic Bartumeus (CEAB-CSIC) i Aitana Oltra (CEAB-CSIC), i b) El seguiment de papallones a Catalunya, Ferran Páramo, Museu de Ciències Naturals de Granollers
9. La màquina del terremoto, Pedro Alfaro, de la Universidad d'Alacant, i Juan Antonio López, de l'IES Ramon Arcas de Lorca
10. Taller Xplore Health: com apropar la recerca biomèdica a l’aula?, Lluís Pagès i Montse Colilles

Organitza

 Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Fundació "la Caixa” (CosmoCaixa Barcelona)

CESIRE, Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya

Informació i inscripcions

Presencial o per Internet
www.cdl.cat

Preu:40 € per a col·legiats; 60 € per a no col·legiats

Estudiants. Gratuïts. Places limitades (en aquest cas cal fer la inscripció per telèfon i caldrà presentar algun justificant que certifiqui la condició d’estudiant).

Estructura de les Jornades

Les Jornades constaran de tres conferències, una sessió de comunicacions (oral i pòster), una sessió de recursos digitals i dues sessions de tallers i fòrum d’experiències.

 Els participants assistiran a totes les conferències i hauran d’escollir un taller per a divendres (A) i un per a dissabte (B).

També hauran d’assistir a les sessions que desitgin de comunicacions de dijous per la tarda.

Presentació de comunicacions i pòsters

Les comunicacions (orals o pòster) s’hauran d'enviar, abans del 25 de setembre. Cal que prèviament, us llegiu la normativa.

Si la comunicació és acceptada, per poder-la presentar caldrà estar inscrit a les Jornades.

Comunicacions i pòsters presentats

Certificat

Es lliurarà un certificat d’assistència per les 15 hores (pendent del reconeixement del Departament d’Ensenyament).

Comitè organitzador
Agnès Creus; Xavier Juan; Josep Maria Gili; Josep Marlés; Carme Tomàs; Sílvia Lope; M. Elena López i Begoña Vendrell.

Les persones en atur tindreu un 20% de descompte en el preu dels cursos. Caldrà que ens presenteu el document original que demostri que esteu  apuntats a l’INEM en el moment de fer la inscripció, que en aquest cas haurà de ser presencial a la seu del Col·legi.

Inscripció