« tornar


Èxit d'inscrits a l'Escola d'Estiu 2021. Més de 900 docents van participar en els més de 60 cursos en format virtual.

La conferència de cloenda va anar a càrrec de l'expert en educació del Banc Mundial i professor titular de la UNED, Juan Manuel Moreno Olmedilla.

La 48a edició de l'Escola d'Estiu del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, el Col·legi de docents i professionals de la cultura, va acabar el dimarts 20 de juliol amb un nou èxit d'alumnes. Més de 900 docents de primària, secundària i batxillerat s'han inscrit en els més de 60 cursos de l'oferta formativa d'enguany.

L'acte de cloenda va anar a càrrec de la secretaria general del Col·legi, Dolors Martí, i de l'expert en educació del Banc Mundial i professor titular de la UNED, Juan Manuel Moreno Olmedilla, que va oferir una conferència en format virtual sobre la reforma curricular i els reptes del futur dels docents.

“Les claus d'una revolució curricular necessària: tendències globals de reforma del currículum”.

Sota aquest títol, Juan Manuel Moreno Olmedilla, va apuntar a la seva conferència els canvis que caldria en l'educació per avançar cap a “una revolució curricular que, en realitat, des de fa temps ja estan duent a terme molts mestres”. Es tracta d'una revolució que Moreno va qualificar del canvi de "la bona educació". La novetat, segons va explicar, és que ara de la mà de la nova llei educativa, la LOMLOE, que s’aplicarà el curs 2022-23, es vol estendre aquest canvi curricular a tots els centres per "escalar la seva expansió i el seu impacte".

A la seva conferència, també va voler trencar alguns mites, com ara pensar que una reforma curricular és una qüestió purament tècnica, aïllada o ocasional. "Tota reforma curricular marca un camí, però no acaba mai perquè és un procés llarg que depèn en bona part de la tasca que facin els centres amb el suport de l'administració", va explicar Moreno als docents a la cloenda de l'Escola d'Estiu 2021.

L'expert del Banc Mundial va defensar estendre l'educació secundària universal, en la línia que ja apunta l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'ONU número 4, dedicat a l'educació, que parla de "garantir una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i promoure oportunitats d'aprenentatge durant tota la vida per a tots". Un objectiu clarament orientat a desenvolupar un paper molt important en la inclusió i la igualtat de totes les capes socials sense baixar el nivell de qualitat de l'educació. "Hi ha una imatge pública, fomentada per alguns sectors, que vol fer creure que està baixant el nivell de l'educació al nostre país, cosa que no és certa", va reblar Moreno.

En aquest sentit, va apuntar que per emprendre una reforma curricular “cal posar el focus en les competències, i deixar enrere la inèrcia històrica a l'enciclopedisme”. Així, va posar com a exemple, el currículum a Finlàndia, on els continguts ja no són el centre sinó altres aspectes com aprendre a aprendre, a conviure, a discrepar, a innovar, i a desenvolupar l'aprenentatge cooperatiu o per projectes. Segons va explicar Moreno, un primer gran desafiament és "construir capital meta-cognitiu o creatiu, com ara desenvolupar habilitats per saber accedir, avaluar i seleccionar coneixement en un món saturat d'informació; desenvolupar i aplicar diverses formes d'intel·ligència; aprendre a treballar eficaçment en grup; treballar habilitats per fer front a situacions canviants, ambigües o d'incertesa; i dotar d'eines als alumnes per situar-se millor en el mercat laboral, saber prendre decisions i adaptar-se als canvis".

En definitiva, "es tracta d'ensenyar a pensar als estudiants, i de preparar-los per disputar el partit de la seva vida, fent front a la realitat que es trobaran quan acabin els estudis, i sabent que hauran de jugar molts partits diferents llarg de la seva vida. Precisament, la finalitat de l'educació és donar-los eines suficients perquè puguin anar progressant i superar amb èxit tots els partits, no només el primer que el toqui jugar".

Finalment, va assenyalar el que considera el gran segon desafiament: "construir capital social, transformar els conflictes i aprendre a conviure". Objectius que també passen per ampliar l'alfabetització en els àmbits de l'educació socioemocional, digital, mediambiental i financera.

L'acte de cloenda de l'Escola d'Estiu va acabar amb un debat amb els docents i directors dels centres educatius adherits al Col·legi que van poder assistir com a públic a la conferència de Juan Manuel Moreno Olmedilla a la sala d'actes del Col·legi.