231002 - Eines per al desplegament curricular

  • Àrea temàtica:

    Jornades de l'Escola d'Hivern

  • Modalitat:

    En línia

  • Nivell:

    Secundària i batxillerat

  • Reconegut:

    R

Professorat:

Àlex Agustí Polís, Francisco Javier Cortés Nadal, Anicet Cosialls Manonelles, Jordi Domènech Casal, Teresa Ferrer Mico, Ramon Grau Sánchez, Mariona Massip Sabater, Cipriano Olmos Hernández, Manuel Trenchs Mola

Dates:

26 i 27 de gener i 2 de febrer de 2023. Tres dies de connexió síncrona i la resta connexió asíncrona.

Nota: les gravacions del curs estaran disponibles fins al dia 26 de febrer de 2023.

Dies:

Dijous i divendres

Hores:

De 16 a 19 h

Total hores:

20

Lloc:

En línia

Curs reconegut dins el Pla de Formació del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

Tarifes
Col·legiat/ada:

40,00 €

No col·legiat/ada:

60,00 €

Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores:

60,00 €

Busques recursos per a desplegar els nous curriculums a l'aula? Idees per treballar per àmbits i de manera transversal? Treballem cooperativament? Caminem junts cap a sistema competencial!

Inscriu-t'hi de manera individual o contacta'ns si t'hi vols inscriure amb els teus companys de centre (inscripció per centre, 150 euros per un mínim de quatre persones).

No et perdis aquesta nova formació, totalment en línia i en format síncron i també asíncron. Connecteu-vos quan vulgueu i formeu-vos al vostre ritme!

T'oferim una formació pràctica que vol facilitar al docent eines i recursos per al desplegament dels nous currículums, tant a l’ESO com al batxillerat, per a diferents matèries i en el marc de l’àmbit transversal.  El curs presentarà diferents treballs d'aula competencials i n'analitzarà els materials emprats, la metodologia que han seguit i també l'avaluació i les evidències d'aprenentatge corresponents. Es treballaran els nous decrets curriculars des de la seva vessant més pràctica i l'aplicabilitat a les aules, per facilitar a l'alumnat recursos i eines per al seu desplegament.

Com que disposem d'un temps limitat, us proposem un format que us permetrà connectar-vos quan ho desitgeu i formar-vos al vostre ritme: les sessions es faran per videoconferència i quedaran totes enregistrades. Entre els dies 30 de gener i 26 de febrer podreu accedir a l'aula virtual Moodle del curs, on trobareu materials i diferents recursos i activitats, a més de les gravacions corresponents a les sessions en temps real.

  1. Conèixer els nous decrets i les oportunitats que representen per a l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències socials a les aules.
  2. Identificar les oportunitats amb referència a la interrelació entre les diferents matèries i àmbits.
  3. Aprofundir en el treball per àmbits/transversal i aproximar-nos a les possibilitats que ens presenta la competència digital docent.
  4. Aprofundir en el treball i l'avaluació competencial.

26 de gener

  • 16 – 17.15 h. Sessió inaugural: "L’enfocament competencial a l’educació secundària: de què parlem quan parlem de competències? Què significa un enfocament competencial? Com aproximar-nos-hi?", a càrrec de Ramon Grau, subdirector general d'Ordenació Curricular.

17.15 - 17.30 h. Pausa

  • 17.30 – 19 h. Dos projectes i programacions en el marc dels nous decrets (aules paral·leles, escolliu-ne una):
  • Aula 1:  “Nous enfocaments educatius aprofitant el nou currículum dins de les ciències socials”, a càrrec de Manel Trenchs i Mola, professor d’Història de l’Art i Història d’Espanya a batxillerat, Escola Pia de Mataró. Com a docents no ens hem d’atabalar amb el nou currículum actual, però sí que podem aprofitar la nostra expertesa per millorar les nostres pràctiques educatives, treure profit dels nous enfocaments de la llei i ajudar els alumnes en el seu aprenentatge en un entorn social i tecnològic diferent del que teníem fa un temps. Com a professor d’aula mostraré i compartiré exemples de pràctiques educatives que ens poden servir com a punt de partida amb tot plegat.
  • Aula 2: "Projectes transversals d’STEAM", a càrrec de Teresa Ferrer. En aquest taller es compartiran les programacions transversals i activitats d'aula en relació amb la disciplina d'STEAM. Algunes de les pràctiques seran: intel·ligència artificial i les seves diferents perspectives, reptes de sostenibilitat, ciutats intel·ligents i les seves ubicacions i mètodes empresarials de design thinking per connectar a través de l’empatia. 

 

27 de gener

  • 16- 17.00 h: "Situacions d'Aprenentatge: tipus i com dissenyar-les", a càrrec de Jordi Domènech, professor de secundària.

17.00 - 17.15 h. Pausa

  • 17.15 - 18.45 h. Dos projectes i programacions en el marc dels nous decrets (aules paral·leles, escolliu-ne una):
  • Aula 1:  "Situacions d'aprenentatges basades en fons d'arxiu", a càrrec de Xavier Cortés Nadal, professor d'ESO (Col·legi Mare de Déu de la Mercè, Sant Feliu de Llobregat). Els arxius custodien i preserven la memòria de la societat, les organitzacions i els drets de les persones. Quin ús es poden fer a l'aula d'aquests fons per incidir en el dia a dia de l'aula de socials? Alhora com podem treballar perquè aquest treball i les situacions plantejades siguin per a l'alumnat una oportunitat per implicar-se i repercutir en l'entorn. La sessió se centrarà en l'aproximació a diferents exemples.
  • Aula 2:  "Calen les ciències socials per viure i entendre el món?", a càrrec de Mariona Massip, graduada en Història i doctora en Didàctica de les Ciències Socials, àmbit que aborda la recerca, la docència universitària, la formació de mestres, l'elaboració de projectes i materials educatius. i també l'activisme educatiu. Quin sentit té aprendre ciències socials en un món de canvis ràpids? Pensem l'ensenyament-aprenentatge des dels reptes i les oportunitats de la societat actual i del currículum competencial, aprofitant les aportacions de les experiències i la recerca educatives i sociocientífiques, i reafirmant el paper de les ciències socials per viure i entendre el món de manera crítica, compromesa i participativa.   

 

2 de febrer

  • 16.00 – 17.00 h: "Avaluació competencial", a càrrec de Cipriano Olmos. 
  • 17.00 - 17.15 h: Pausa
  • 17.15 - 18.45 h:  Tres projectes i programacions en el marc dels nous decrets (aules paral·leles, escolliu-ne una):
  • Aula 1:  "La  ciència dels viatges espacials com a eix vertebrador d'un projecte de centre STEAM, en el marc d'un projecte transversal Erasmus+", a càrrec d'Anicet Cosialls.
  • Aula 2: "Facta, non verba: pràctiques de filòsof/a", a càrrec d'Àlex Agustí Polis, filòsof, divulgador i professor de Filosofia. En aquesta sessió s'abordaran dues qüestions que tenen en comú l'interès per les metodologies actives: la primera, molt rellevant per a les noves activitats cíviques i culturals, són diverses metodologies dialògiques per aplicar a l'aula, no només de filosofia. I la segona tracta de plantejar els grans temes vitals mitjançant les idees de les escoles antigues i la noció de filosofia com a manera de viure.
  • Aula 3: “De la recepció a la creació: les possibilitats educatives de la cultura audiovisual”, a càrrec de Raquel Marquès, membre de l'equip de projectes educatius de la cooperativa Drac Màgic. En el món multi pantalla en què vivim, cal aturar-se a reflexionar sobre la presència i ús de les imatges i films en l’educació. Com vincular les possibilitats dels llenguatges cinematogràfics i audiovisuals amb els diferents aprenentatges i ensenyaments de manera transversal? Com podem anar més enllà de l’ús il·lustratiu de les imatges per a explorar-ne les potencialitats educatives? Des del cinema i les arts visuals, compartirem estratègies per activar la creativitat de l’alumnat a partir de situacions d’aprenentatge que entrin en relació amb les seves experiències.

 

 

Àlex Agustí Polís

Filòsof. Professor de llengües estrangeres i filosofia, amb experiència docent a l'ESO, batxillerat i formació professional. Participa activament en diversos grups de treball de professorat de filosofia, així com d'iniciatives de defensa i divulgació de la filosofia. Amb la seva experiència didàctica va guanyar el 40è Premi de filosofia Arnau de Vilanova.

Francisco Javier Cortés Nadal

Anicet Cosialls Manonelles

Jordi Domènech Casal

Doctor en Biologia. Llicenciat en Humanitats. Professor de Ciències a l'Institut Marta Estrada (Granollers, Barcelona) i professor associat a la UAB. Les seves línies de treball són ABP, ECBI, STEM i TILC. És autor de diversos articles i de tres llibres sobre aquestes temàtiques.

Teresa Ferrer Mico

Ramon Grau Sánchez

Mariona Massip Sabater

Cipriano Olmos Hernández

Catedràtic d’ensenyament secundari. Professor associat de la UB en Didàctica i Organització Educativa. Professor de secundaria i primària. Preparador d’oposicions des de fa més de 25 anys. Especialista en programació didàctica de tots els nivells i etapes educatives.

Manuel Trenchs Mola

Connexió a les aules virtuals del curs i disseny d'una unitat didàctica que doni resposta al nou decret curricular, per al nivell d'ESO o bé de batxillerat. Aquesta tasca es farà de manera individual i es lliurarà al professor mitjançant Moodle.

Connexió a les aules virtuals del curs i visualització de les gravacions. 

Caldrà respondre un qüestionari de valoració i avaluació, i incloure-hi una reflexió personal.  Aquesta tasca es farà de manera individual i es lliurarà al professor mitjançant Moodle.

26 i 27 de gner

2 de febrer

 

Nota: Les sessions quedaran enregistrades i es podran visualitzar fins al dia 26 de febrer.