231201 - Creativitat literària: la nova matèria del nou batxillerat. Enfocaments, eines didàctiques i activitats (llengua catalana i llengua castellana)

  • Àrea temàtica:

    Llengua i literatura

  • Modalitat:

    Semipresencial

  • Nivell:

    Secundària i batxillerat

  • Reconegut:

    R

Professorat:

Francesc Reina González

Dates:

Del 27 d'octubre al 24 de novembre de 2022

Dies:

Dijous

Hores:

De 17.00 a 19.30 h

Total hores:

30

Lloc:

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Curs reconegut dins el Pla de Formació del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

Tarifes
Col·legiat/ada:

75,00 €

No col·legiat/ada:

100,00 €

Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores:

75,00 €

El nou currículum de batxillerat inclou una matèria anomenada Creativitat literària. Les indicacions de què disposem, de moment, són molt genèriques i obertes. Considerem que s’han de prendre decisions formatives amb relació a què i com considerar la “creativitat” dins de la literatura en un curs inicial de batxillerat. 

És una oportunitat per als nostres alumnes d’accedir al tresor de les nostres literatures des de la perspectiva de l’autor.

El curs presentarà enfocaments diversos (tres possibilitats) per treballar la matèria a l’aula. També s’introduiran eines per abordar la creació a l’aula i fabricar algunes activitats d’exemples.

Metodologia

  • Presentació general i expositiva del professor sobre el tòpic de cada sessió.
  • Anàlisi de les qüestions didàctiques que se susciten al tema o tòpic.
  • Discussió amb l’alumnat sobre els temes i les qüestions.
  • Treball pràctic a cada sessió sobre activitats per als alumnes.
  • Treball pràctic dels participants, en cada sessió.
  • Presentar els àmbits de tractament de la creativitat: art, psicologia, publicitat, neurociència i literatura.
  • Situar el concepte de creativitat dins de la literatura (i el coneixement de l’alumnat).
  • Presentar tres enfocaments diversos sobre com tractar de manera didàctica la creativitat: i) els models literaris, ii) els tallers literaris i iii) una perspectiva neurocognitiva.
  • Treballar exemples didàctics de creativitat en les dues llengües.
  • Presentar i analitzar recursos disponibles sobre creativitat literària. 

Activitats durant les sessions i tasques:

  • Lectures d’exemples de creativitat en àmbits no literaris.
  • Lectures d’exemples de creativitat en els nostres àmbits literaris.
  • Exercicis d’elaboració didàctica.
  • Exercicis de creació literària.
  • Visualització de documentals.

Francesc Reina González

Barcelona (1966). Llicenciat en Filologia Hispànica. Catedràtic de secundària de Llengua Castellana i Literatura. Doctor en Lingüística per la Universitat de Barcelona. Professor associat a la mateixa universitat. Formador de l'àrea de llengua i didàctica amb diferents interessos dins d'aquests àmbits (l'accés a la docència, la gramàtica competencial i la creació literària). Ha publicat edicions divulgatives d'obres de la literatura castellana, com ara Tres sombreros de copa de Mihura, o les Novelas Ejemplares de Cervantes.

  • Acreditar el 80 % de l’assistència.
  • Lliurar les tasques demanades pel professor.
  • Dues sessions presencials (27 d’octubre i 24 de novembre; inicial i final).
  • Tres sessions virtuals síncrones (3 de novembre, 10 de novembre i 17 de novembre).

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Rambla de Catalunya, 8 pral., Barcelona - 08007
Adreça electrònica: info@cdl.cat
Telèfon: + (34) 933 170 428