233008 - Usos de la intel·ligència artificial generativa en educació (format workshop)

  • Àrea temàtica:

    Metodologia d'aula i innovació educativa

  • Modalitat:

    En línia

  • Nivell:

    Internivells

  • Reconegut:

    R

Professorat:

Ferran Adell Espanyol

Dates:

Del 5 al 7 de juliol en format intensiu

 

Dies:

Dimecres, dijous i divendres

Hores:

De 9 a 14 h

Total hores:

15

Lloc:

En línia

Aquest curs forma part del Pla de Formació del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

Tarifes
Col·legiat/ada:

70,00 €

No col·legiat/ada:

115,00 €

Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores:

70,00 €

En aquesta formació ens acostarem al fenomen de la intel·ligència artificial (IA) generativa com a eina de suport als processos d'ensenyament-aprenentatge. La IA és una disciplina tecnològica que fa moltes dècades que està entre nosaltres, en diferents formes i amb una complexitat tècnica que escapa a la majoria de la població.

Anomenem IA els sistemes informàtics capaços de fer tasques que normalment requeririen la intel·ligència humana. No obstant això, són processos d'imitació, de simulació, que no impliquen una recreació o reproducció de la intel·ligència humana real.

Però no ha estat fins fa pocs mesos que hem començat a veure formes d'aquesta IA amb un impacte global i accessibles per a la població general. Aquestes noves formes d'IA amenacen amb una transformació social realment impactant, amb un canvi en la manera com creem i consumim la informació.  

És el que coneixem com a IA generativa, la que és capaç de crear coses basant-se en unes instruccions proporcionades per l'usuari, capaç de cercar informació a la Xarxa, de processar-la, de fer resums, crear imatges, fer música, guions cinematogràfics o escriure un article científic (amb força èxit), entre moltes altres opcions.  

Aquesta nova tecnologia, que ha arribat per quedar-se i per transformar la pràctica totalitat d'àmbits de la nostra existència, implica també un canvi de paradigma en l'educació i una necessitat de repensar els processos d'ensenyament-aprenentatge.  

Als centres educatius ens caldrà desenvolupar noves metodologies digitals que incorporin aquesta tecnologia, noves dinàmiques educatives que ens permetin acostar els alumnes a aquestes noves eines que -de ben segur- seran presents en tots els àmbits de la seva vida. I, a més a més, haurem de plantejar-nos el repte d'analitzar les implicacions ètiques i socials d'aquesta tecnologia per preparar els ciutadans del futur per a un dels reptes més importants de la societat actual.

Planificació de la formació

Primera Jornada [Dia 5]

9:00 - 9:30 Accés al curs i Presentació

  • Benvinguda i Presentació de l'activitat
  • Vídeo de Presentació i Continguts

9:30 - 10:00 Activitat Inicial: Què diuen els mitjans de la IA?

10:00 - 11:30 Primera Sessió [Síncrona]

  • Què és la IA? Com funciona? 
  • Què és la IA Generativa? Per què és rellevant?
  • Intervencions i dubtes i preguntes

11:30 - 12:00 Descans

12:00 - 14:00 Primera Activitat [ACT1]- Reflexió Oberta (Anàlisi context)

Segona Jornada [Dia 6]

9:00-10:00 Revisió i Intervencions Fòrum

10:00 - 11:30 Segona Sessió [Síncrona] 

  • Potencialitats educatives de la IA Generativa: Possibilitats d'ús
  • Creació de Recursos i continguts amb IA Generativa
  • Avaluació Formativa amb IA Generativa
  • Empoderament dels estudiants
  • Intervencions i preguntes

11:30 - 12:00 Descans

12:00 - 14:00 Segona Activitat [ACT2]

  • Conceptualització i disseny d'una activitat educativa amb ChatGPT (Projecte 1)
Tercera Jornada [Dia 7] - Jornada de treball individual

9:00 - 12:30 Desenvolupament del projecte amb ChatGPT

12:25 - 12:30 Entrega projecte al Moodle 

12:30 - 14:00 Tercera Sessió [Síncrona] 

  • Presentació dels projectes
  • Cloenda

 

Ferran Adell Espanyol

Ferran Adell és professor titular i investigador als Estudis d'Informàtica Multimèdia i Telecomunicacions de la UOC. Filòsof, Informàtic i Doctor en Network and Information Technologies. Les seves línies de recerca principals versen sobre l'elearning i l'edutech, el videogame-based learning i els impactes socials i filosòfics de les tecnologies digitals. Expert en diversos camps: gestió i disseny de l'aprenentatge digital, gamificació dels processos d'aprenentatge, formació del professorat en competències digitals, ètica i intel·ligència artificial generativa. La seva experiència docent s'allarga ja a més de 20 anys, en els que ha cobert la pràctica totalitat de l'espectre educatiu. Ha impartit classe a Universitats com la UAB, Elisava, UB, UOC, entre d'altres. A banda, té una llarga experiència professional com a informàtic, consultor digital, maquetador web i gestor de plataformes per a l'aprenentatge (LMS).

Del 5 al 7 de juliol, de 9 a 14 h

El curs es completarà amb 5 h de treball autònom a Moodle