233200 - La lectura en veu alta expressiva, una forma de testar la comprensió i reforçar l’oralitat. La cura de la veu: detecció i prevenció de disfonies

  • Àrea temàtica:

    Llengua i literatura

  • Modalitat:

    Presencial

  • Nivell:

    Internivells

  • Reconegut:

    R

Professorat:

Elisabet Canals Fortuny, Gemma Costa Pagán, Jaume Macià Guilà, Josep Maria Roviralta Ferrer

Dates:

Del 3 al 7 de juliol

Dies:

De dilluns a divendres

Hores:

De 16 a 20 h

Total hores:

20

Lloc:

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Aquest curs forma part del Pla de Formació del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

Tarifes
Col·legiat/ada:

70,00 €

No col·legiat/ada:

115,00 €

Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores:

115,00 €

Es tracta d’un taller pràctic i divertit al voltant de les competències relacionades amb la comprensió escrita i la comunicació oral, prenent com a eix la lectura expressiva o teatralitzada. El treball és transversal i, per tant, el taller és útil al professorat en general, sigui quina sigui la matèria que imparteix, amb la seguretat que podran traslladar amb eficàcia les tècniques apreses al seu alumnat. A més a més, els assistents tenen l’oportunitat de conèixer millor el seu instrument de treball -la veu-, mitjançant exercicis d’autocontrol personalitzats per a la prevenció de patologies vocals. El curs és impartit per un equip interdisciplinari (professionals de didàctica de la llengua, logopèdia, vocal coach i teatre).

Metodologia

El curs és un taller basat sobretot en la lectura en veu alta, individual o per parelles, de textos de diverses varietats, dels quals el lector esdevé intèrpret i, alhora, recreador. El taller, divertit i eficaç, cerca experimentar amb les possibles oralitzacions dels escrits segons les diferents interpretacions i intencions que s’hi donin. Es practica l’adquisició de diferents tècniques per al progrés personal de l’assistent, i com poden ser traslladades a l’alumnat de matèries lingüístiques o no. D’una manera cooperativa, l’assistent treballa en les fases d’observació, preparació, execució i valoració de la lectura amb l'ajut de rúbriques i fent-ne partícip el grup per mitjà de les noves tecnologies. També s’exercitarà, d’una manera individualitzada, en l’autocontrol necessari per a la prevenció de disfonies.

  • La lectura en veu alta a cavall entre les competències de comprensió escrita i d’expressió oral. Treball interdisciplinari. Pràctiques
  • La prosòdia. Les propietats de la veu i els prosodemes al servei de la intenció de l’autor i de la variació textual i de registre. Importància del to. Pràctiques
  • Els elements de la comunicació no verbal. Pràctiques
  • La dicció. L’ortoèpia. Pràctiques
  • Ús de rúbriques. Pràctiques
  • Utilització de les noves tecnologies per incentivar l’oralitat i compartir les produccions. Pràctiques
  • La fonació. Tècniques d’autoconeixement per a la relaxació, la respiració o la postura, i per a la projecció i la impostació de la veu. Pràctiques.
  • Detecció precoç de les patologies vocals més freqüents en docents. Prevenció i higiene vocal. Pràctiques d’anàlisi de l’ús vocal en personatges públics. Pràctiques d’observació del propi ús vocal per a la prevenció de patologies, amb recomanacions personalitzades.
  • Bibliografia.

Elisabet Canals Fortuny

Logopeda especialitzada en trastorns de la veu. Actualment exerceix a l'Hospital General de Catalunya dins l'equip d'Otorrinolaringologia. Doctoranda en Ciències de la Salut, postgrau de veu a Blanquerna i formació amb els professionals del centre Consulta Veu. Coneixedora del mètode Voice Craft. Amb formació musical dirigida a la reeducació vocal.

Gemma Costa Pagán

Actriu i cantant professional. Exerceix com a docent de tècnica vocal, com a vocal coach d'artistes en general, a més de preparar càstings i espectacles. Ha participat, entre altres, en els muntatges de la companyia Magatzem d'Arts en qualitat de directora vocal, actriu i cantant. És professora de l'Escola de Música Creu Alta de Sabadell, com també de l'Assaig - Espai de Dansa i Arts Escèniques de Mollet.

Jaume Macià Guilà

Catedràtic de llengua i literatura catalana de secundària i també d'Escola Oficial d'Idiomes. Màster en didàctica de la llengua i la literatura per la UAB. Autor d'articles sobre lingüística i didàctica, és també coautor d'una cinquantena de llibres de text tant per a adults com per a secundària. En els darrers anys ha centrat la seva atenció en la lectura expressiva i dinamitza cursos per a escoles sobre el tema.

Josep Maria Roviralta Ferrer

Veterà de l'escena vallesana, és cofundador del teatre L'Alcavot, a més d'haver actuat en companyies diverses, com l'Esbart Teatral de Castellar, Escena Grup de Teatre de Sabadell, TiC Escènic, Teatre del Sol, Som Dos, etc. Fa sovint lectures dramatitzades d'autors catalans diversos. Actualment, està de gira representant Domicili inconegut de Kresmann Taylor (sobre la persecució nazi) i Negatius de Sílvia Navarro (sobre el fotògraf Robert Kappa).

Del 3 al 7 de juliol, de 16 a 20 h

 

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Rambla de Catalunya, 8 pral., Barcelona - 08007
Adreça electrònica: info@cdl.cat
Telèfon: + (34) 933 170 428