241002e - Jornades de reflexió educativa de la Seu d'Urgell i Andorra. Desmitifiquem la intel·ligència artificial en l’educació: entre alarmes i realitats

  • Àrea temàtica:

    Jornades

  • Modalitat:

    Presencial i simultàniament en línia

  • Nivell:

    Secundària i batxillerat

  • Reconegut:

    R

Professorat:

Ferran Adell Espanyol, Javier Badia Clavera, Jaume Feliu, Antoni Hernández-Fernández, Màrius Martínez Muñoz, Toni Serrano Serrano

Dates:

24 i 25 de novembre de 2023

Dies:

Divendres i dissabte

Hores:

15 h

Total hores:

15

Lloc:

La Seu d'Urgell / Sant Julià de Lòria

Aquest curs forma part del Pla de Formació del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

Tarifes
Col·legiat/ada:

0,00 €

No col·legiat/ada:

0,00 €

Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores:

0,00 €

L'activitat es complementarà amb la Jornada ‘Chat GPT i IA en l’àmbit educatiu: amics o enemics?, organitzada per la Coordinadora Catalana de Fundacions, que s'oferirà el dia 22 de novembre a la seu del Col·legi. La sessió s'enregistrarà i es penjarà al moodle de les jornades, per tal que tots els inscrits la tinguin disponible.

Programa en PDF

 

 

 

 

 

La IA, impacta sobre la forma d'aprendre, treballar i viure. Aquesta nova tecnologia afecta els processos d’ensenyament-aprenentatge. Com a docents hem de ser capaços d'avançar-nos al canvi i analitzar quines son les potencialitats positives d'aquestes noves eines, sense deixar de banda la reflexió entorn els perills i els reptes que poden comportar.

Aquestes Jornades volen ser un espai per dur a terme aquest diàleg imprescindible, que ha de comprendre des de la programació i la metodologia fins als continguts i les eines, sense deixar de banda l'impacte ètici el bon ús de la tecnologia digital.

PROGRAMA

Programa en PDF

Divendres, 24 de novembre

Lloc: Seminari Conciliar (carrer del Bisbe Belloch, 9, 25718 La Seu d'Urgell). Hi ha aparcament.

De 17.30 a 18 h. Recepció dels assistents

18 h Acte inaugural

Joan Enric Vives, bisbe d'Urgell i copríncep d'Andorra

Ladislau Baró, ministre de Relacions Institucionals, Educació i Universitats d'Andorra

Christina Moreno, 3a Tinent d'Alcalde i regidora de Cultura, Educació i Acció Social de La Seu d’Urgell

Àlex Rocas, degà del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Ignasi Garcia Plata, secretari de Transformació Educativa del Departament d'Educació

Eduard Barcons, director Banca Institucional Catalunya-Balears de Caixa d'Enginyers

18.45 h Sessió inaugural

  • L'oportunitat de la intel·ligència artificial i alguns dels seus desafiaments docents. Màrius Martínez, vicerector de Relacions Internacionals de la UAB

  • Intel·ligència artificial, tecnoètica i educació. Antoni Hernández, físic, lingüísta i doctor en Ciència Cognitiva i Llenguatge per la UB i professor ICE de la UPC

  • Oportunitats i riscos de la IA en educació. Orientacions per a centres educatius i per el sistema. Joan Cuevas, director d'Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües del Departament d'Educació

Màrius Martínez Muñoz, doctor en Pedagogia, professor titular d’Orientació Professional. Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB. Ha estat coordinador de la titulació d’Educació Social, vicedegà d’Ordenació Acadèmica, degà de la Facultat de Ciències de l'Educació de la UAB. Vicepresident de la Conferència de Degans i Directors d'Educació i Magisteri d'Espanya i membre del Consell Escolar de Catalunya. Coordina la Comissió sobre IA i docència, amb un equip amb professorat d'Enginyeria, Humanitats, Dret, Educació i Comunicació. President de l’European Consortium of Innovative Universities (ECIU), format per 14 universitats d’Europa.

Antoni Hernández-Fernández. Físic, lingüista i doctor en Ciència Cognitiva i Llenguatge per la Universitat de Barcelona. Ha estat docent de secundària i FP entre 1996 i 2023, i des del 2010 és docent del Màster de professorat a l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), on tot just des d'aquest curs és subdirector d'Innovació i Tecnologia Educativa. També forma part del Comitè d'Ètica de la UPC des de la seva fundació. A més d'articles de recerca i comunicacions a congressos, en l'àmbit educatiu ha elaborat més d'una trentena de llibres de text i material didàctic audiovisual.

20.30 h Sopar fred

 

Dissabte 25 de novembre

Lloc: Centre de formació Professional (carretera d'Os de Civís, s/n AD 600 Aixovall-Sant Julià de Lòria). Hi ha aparcament.

De 9.30 a 10.15 h. La intel·ligència artificial i l'enginyeria de prompts. Eines d’avaluació

  • Eines d'avaluació

  • Construir rúbriques i dianes amb ús de plugins

  • Generar exàmens

  • Donar retroacció

  • Analitzar resultats amb Advanced Data Analysis

Javi Badia és enginyer i professor a  l'Institut Torre Vicens i a l'Escola Politècnica Superior de la UdL. Ha impartit nombrosos cursos com a formador de docents i moltíssims tallers i conferències. És professor a l’ESO i batxillerat de tecnologia, programació, robòtica, informàtica i emprenedoria. Tutor i coordinador digital. Membre de l’equip ICE STEAM de la UdL on formen en IA i CDC al professorat. Va rebre la distinció Joan Gimbert al Millor docent de l’Escola Politècnica Superior de la UdL el curs 2020-2021.

De 10.15 - 11 h Com conviure amb la intel·ligència artificial a l’aula?

És cert que a partir d’ara haurem de demanar tots els treballs escrits a mà per evitar que els nostres alumnes ens “colin” treballs escrits per la IA? No cal, podem utilitzar la mateixa IA per detectar els treballs “fraudulents”! I molt més: també podem introduir la IA a l’aula per generar imatges, vídeos, àudios, textos, contes personalitzats, problemes matemàtics, textos literaris, vocabulari,  ludificació, etc. Taller eminentment pràctic per conèixer i utilitzar diferents eines basades en IA.

Toni Serrano és llicenciat en Biologia i Geologia per la UAB, professor de Biologia i coordinador TAC de l'INS Sant Quirze. Expert en informàtica aplicada a l'educació. Responsable de la coordinació de l'especialitat d'informàtica al CRP del Vallès Occidental,  n'ha impartit diversos cursos de formació a centres de primària i secundària. Ha col·laborat en la preparació de cursos telemàtics sobre l'aplicació de recursos digitals a les ciències per al Departament d'Ensenyament i també ha col·laborat en la redacció d’alguns llibres de les editorials Cruïlla i Anaya.

11.00 - 11.30 h Pausa

11.30 - 12.15 h Desmitifiquem la intel·ligència artificial: entre alarmes i realitats. 

Davant el repte d’un nou context digital, marcat per l’arribada de les eines d’intel·ligència artificial generativa, és molt important centrar el debat filosòfic i ètic cap a les problemàtiques reals, allunyant-nos dels alarmismes interessats.

Quan ens trobem amb un fenomen que no coneixem, que no entenem, ni sabem com funciona, és molt habitual reaccionar amb por i ser víctimes de la incertesa.

En aquesta xerrada intentarem mostrar quines són les veritables implicacions ètiques de la IA generativa i quines les potencials problemàtiques que cal afrontar. Alhora, traurem la careta a l’alarmisme, explicant perquè moltes de les temences que els mitjans i les xarxes estan difonen, són fruit del desconeixement i l’interès d’alguns, i no se sustenten en arguments sòlids i fets provats.

Ferran Adell és professor titular i investigador als Estudis d'Informàtica Multimèdia i Telecomunicacions de la UOC. Filòsof, Informàtic i Doctor en Network and Information Technologies. El seu perfil de recerca és de caire transversal i gira entorn de de tres eixos principals: l’edutech i l’aprenentatge basat en videojocs, com a metodologia transformadora de la pràctica educativa; la filosofia de la tecnologia i l’impacte social dels mitjans digitals; i la intel·ligència artificial generativa i les implicacions ètiques que se’n deriven.

12.15 - 13 h Acompanyar l'alumnat per conviure amb la intel·ligència artificial

Jaume Feliu és enginyer de telecomunicacions i ha estat docent de secundària durant més de 20 anys, i ha ocupat diversos càrrecs (cap d'estudis, coordinador digital, etc.). Ha estat divulgador de l'ús de la tecnologia per millorar el procés d'aprenentatge, especialment amb l'avaluació formativa, i l'organització dels centres, a partir de la seva experiència en diversos centres. El darrer any, coordina un grup de treball sobre intel·ligència artificial dins el Departament d'Educació, tot i que participa en les Jornades a títol individual.

13-14 h Sessió de cloenda

"IA i educació: quines lliçons hem après fins ara?", a càrrec de Francesc Pedródirector de l'Institut Internacional de la UNESCO per a l'Educació Superior a l'Amèrica Llatina i el Carib (UNESCO IESALC). Intervenció enregistrada.  

Eugènia Duró, directora del departament d'Inspecció d'Educació, Qualitat educativa i Recursos Humans, del Ministeri de Relacions Institucionals, Educació i Universitats

 

 

Ferran Adell Espanyol

Ferran Adell és professor titular i investigador als Estudis d'Informàtica Multimèdia i Telecomunicacions de la UOC. Filòsof, Informàtic i Doctor en Network and Information Technologies. Les seves línies de recerca principals versen sobre l'elearning i l'edutech, el videogame-based learning i els impactes socials i filosòfics de les tecnologies digitals. Expert en diversos camps: gestió i disseny de l'aprenentatge digital, gamificació dels processos d'aprenentatge, formació del professorat en competències digitals, ètica i intel·ligència artificial generativa. La seva experiència docent s'allarga ja a més de 20 anys, en els que ha cobert la pràctica totalitat de l'espectre educatiu. Ha impartit classe a Universitats com la UAB, Elisava, UB, UOC, entre d'altres. A banda, té una llarga experiència professional com a informàtic, consultor digital, maquetador web i gestor de plataformes per a l'aprenentatge (LMS).

Javier Badia Clavera

Professor de Tecnologia, Informàtica i Programació a l’Institut Torre Vicens de Lleida. Professor associat a l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida, al Departament d’Economia i Empresa. Formador de professorat en IA, Programació i Pensament Computacional i Competència Digital Docent Enginyer mecànic per l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida. Enginyer en Organització Industrial per la Universitat de Vic. Màster en Enginyeria Industrial per l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida. Màster en Direcció de Plantes Industrials per la Universitat Politècnica de Catalunya. Màster en Formació de Professorat per la Universidad Internacional de la Rioja.

Jaume Feliu

És enginyer de telecomunicacions i ha estat docent de secundària durant més de 20 anys, i ha ocupat diversos càrrecs (cap d'estudis, coordinador digital, etc.). Ha estat divulgador de l'ús de la tecnologia per millorar el procés d'aprenentatge, especialment amb l'avaluació formativa, i l'organització dels centres, a partir de la seva experiència en diversos centres. El darrer any, coordina un grup de treball sobre intel·ligència artificial dins el Departament d'Educació, tot i que participa en les Jornades a títol individual.

Antoni Hernández-Fernández

És físic, lingüista i doctor en Ciència Cognitiva i Llenguatge per la Universitat de Barcelona. Ha estat docent de secundària i FP entre 1996 i 2023, i des del 2010 és docent del Màster de professorat a l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), on tot just des d'aquest curs és subdirector d'Innovació i Tecnologia Educativa. També forma part del Comitè d'Ètica de la UPC des de la seva fundació. A més d'articles de recerca i comunicacions a congressos, en l'àmbit educatiu ha elaborat més d'una trentena de llibres de text i material didàctic audiovisual. És coautor de Lingüística Cuantitativa (Ediciones El País, 2019) amb Ramon Ferrer i Cancho i amb 15 docents més de La educación cancelada (Sloper, 2022). Autor de la biografia Enrico Fermi (RBA, 2013), i editor de Filosofia de la tecnologia, de Mario Bunge (IEC, 2019), Intel·ligència artificial i tecnoètica (Edicions UPC, 2022), de Cecilio Angulo i Carissa Vèliz, i recentment de Creativitat digital (Edicions UPC, 2023). Ha participat en múltiples jornades i cicles de conferències de divulgació en noves tecnologies, com ara l'Escola d'Estiu "Educando en IA", AIHUB-CSIC (2022, 2023), "La Nube AI. Intel·ligència artificial i educació", a Caixafòrum València (2022), "Tecnología y desigualdades", Palau Macaya (2021) o "Ser o no ser: diálogos entre ciencia y filosofía", CCCB (2019).

Màrius Martínez Muñoz

És doctor en Pedagogia, professor titular d’Orientació Professional. Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB. Ha estat coordinador de la titulació d’Educació Social, vicedegà d’Ordenació Acadèmica, degà de la Facultat de Ciències de l'Educació de la UAB. Vicepresident de la Conferència de Degans i Directors d'Educació i Magisteri d'Espanya i membre del Consell Escolar de Catalunya. Trenta anys treballant col·laborativament amb centres educatius de tots els nivells, amb ajuntaments, la DIBA, els departaments d’Educació i de Justícia i la Fundació Bofill en matèria d’innovació, avaluació, lideratge, projectes de territori i xarxes educatives. Des de fa set anys és vicerector de Relacions Internacionals a la UAB. Coordina la Comissió sobre IA i docència, amb un equip amb professorat d'Enginyeria, Humanitats, Dret, Educació i Comunicació. President de l’European Consortium of Innovative Universities (ECIU), format per 14 universitats d’Europa.

Toni Serrano Serrano

És llicenciat en Biologia i Geologia per la UAB, professor de Biologia i coordinador TAC de l'INS Sant Quirze. Expert en informàtica aplicada a l'educació. Responsable de la coordinació de l'especialitat d'informàtica al CRP del Vallès Occidental, n'ha impartit diversos cursos de formació a centres de primària i secundària. Ha col·laborat en la preparació de cursos telemàtics sobre l'aplicació de recursos digitals a les ciències per al Departament d'Ensenyament i també ha col·laborat en la redacció d’alguns llibres de les editorials Cruïlla i Anaya.

Inscripció

Criteris d’aprofitament

  • Participació activa a les sessions

  • Reflexions durant les Jornades

  • Elaboració de treballs assignats dins el termini fixat

  • Els participants hauran d’emplenar un qüestionari en què avaluaran els diversos aspectes del curs

Plataforma virtual

Aquest curs es gravarà i es podrà seguir a través del Moodle a partir del dia 29 de novembre. 

Activitats complementàries

L'activitat es complementarà amb la Jornada ‘Chat GPT i IA en l’àmbit educatiu: amics o enemics?, organitzada per la Coordinadora Catalana de Fundacions, que s'oferirà al Col·legi el dia 22 de novembre (https://ccfundacions.cat/jornada-chat-gpt-i-ia-en-lambit-educatiu-amics-o-enemics/). Aquesta sessió quedarà enregistrada i disponible al moodle per als assistents a les jornades.

Amb el suport de:

  • Caixa d'Enginyers

  • Ministeri d'Educació i Ensenyament Superior del Govern andorrà

  • Bisbat d'Urgell

No hi ha horaris.

La Seu d'Urgell / Sant Julià de Lòria

Carrer del Bisbe Benlloch, 9, La Seu d'Urgell - 25718
Adreça electrònica:
Telèfon: