241502 - Vols desenvolupar la competència comunicativa i la competència digital per mitjà de la ràdio per podcast?

  • Àrea temàtica:

    Metodologia d'aula i innovació educativa

  • Modalitat:

    En línia

  • Nivell:

    Altres

  • Reconegut:

    R

Professorat:

Francesc Xavier Medina Yrigoyen

Dates:

Del 23 d’octubre al 9 novembre

Dies:

Hores:

20 h

Total hores:

20

Lloc:

En línia

Curs reconegut dins el Pla de Formació del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

Tarifes
Col·legiat/ada:

85,00 €

No col·legiat/ada:

135,00 €

Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores:

85,00 €

Inscriu-t'hi

Afegir a la cistella


 

Aquest curs és un nivell intermedi, pensat per adquirir experiència autònoma en la utilització de les tecnologies digitals en la tasca professional, mitjançant l’aplicació de coneixements, procediments i actituds en l'ús de les tecnologies digital en la pràctica docent, i incorporar el món del podcast als diversos nivells de l’aprenentatge per desenvolupar la competència comunicativa i la digital.

Els continguts es basen en les diverses eines 2.0 que s’utilitzaran perquè el professorat pugui crear contingut didàctic i promogui que l'alumnat les utilitzi. Les eines són de diversa tipologia i permeten la pràctica d’aspectes sonors per publicar-lo. La transcripció per escrit dels alumnes, treballant per parelles, en un entorn digital és el primer pas per a l’assoliment de la competència comunicativa. L'enregistrament posterior dels alumnes és un reforç de l’expressió oral, que finalitza amb el tractament digital d’efectes sonors. Aquestes tres fases, escriptura, enregistrament i tractament sonor, unides a la publicació, esdevenen tot un procés de col.laboració entre l’alumnat, amb ús de diccionaris en línia, notificacions de xats en documents compartits i accés a webs amb recursos sonors.

Els participants d’aquest curs primer hauran de crear i experimentar totes aquestes fases, amb la publicació posterior en un lloc web de ràdio.

 

  1.  Algunes consideracions tècniques i informatives prèvies 
  2.  Introducció al món de la ràdio i al podcast
  3.  Aplicacions per enregistrar la veu en local i en espais en línia: Speakpipe, Online voice recorder, Vocaroo, Rev_onlinevoicerecorder. Nocions de l’aplicació Audacity, prestacions i possibilitats
  • Audacity: enregistrar, barrejar efectes, incorporar música, crear silencis i fer ús d’altres prestacions… creant l'mp3
  •  Recursos a la xarxa de lliure distribució de música i efectes de so per implementar en Audacity. En visitarem diversos però ens centrarem en Youtube Audio Library, Banc d'imatges i sons-Ministeri d'Educació i XTEC_Ràdio
  1.  Creació d’un espai en línia de Google Site / blog on inserir el Gadget d’àudio/mp3. Treball dels codis embed / html
  2.  L’escaleta d’un podcast
  3. Estructura d’una escaleta. Exemples radiofònics d’escaleta
  4. Espai en línia: documents compartits de Google com a espai col·laboratiu per treballar en equip
  5. Com acompanyem els alumnes en la revisió i l'orientació del treball que fan: tractarem com fer comentaris, notificacions, afegir complements als documents, oferir retroacció dins del document en línia
  6.  L’avaluació pedagògica per mitjà de rúbriques: com avaluar les produccions dels teus alumnes. Farem ús dels documents compartits de Google, en la versió Excel en línia
  7.  Possibles generes literaris de tractament: descripció, entrevista i reportatge
  8.  Exemples de ràdio educativa
  9.  Exemples de programes de diverses ràdios comercials inspiradors per a l’àmbit educatiu, pel seu format
  10.  Altres recursos tècnics per incorporar al teu espai de docent
  • Altres webs en línia on penjar els àudios: Ivoox i Soundcloud
  • Recursos per treballar ràdio i àudio: Zara-radio, Spreaker, 123apps, Youtube
  • Teleprompter o com treballar la lectura en veu alta
  • Cronòmetres en línia, o com mesurar el temps de lectura
  • Dj’s, programa on barrejar músiques i àudio. En els diversos punts s’informarà sobre la protecció de dades en la utilització de les eines

Francesc Xavier Medina Yrigoyen

Diplomat en Magisteri per la Universitat Ramon Llull i de Teologia per l'ISCREB. Mestre de primària des del 1991, actualment a Jesuïtes Poble Sec. Impulsor de Ràdio Escolar i impartint formació en Eines TIC 2.0 als mestres des del 2011. Imparteixo classe de català també a adults nouvinguts, i disfruto envoltant-me de gent, natura, fent senderisme, esport i conreant inquietuds culturals.

Cal que tot l'alumnat pugui enregistrar so des del seu ordinador i tingui un compte Gmail de Google i el programa AUDACITY.

 

Avaluació:

  • Entrega i superació de les tasques encarregades en els blocs, per a la creació dels arxius de podcast i lloc d’allotjament
  • Interès mostrat al llarg del curs
  • Presentació del disseny del projecte a implementar a l’aula

Tasques de certificació:

  • Tasca 1: Creació d’àudio en format mp3, on el participant barregi música, efectes de so, incorpori silencis, i altres prestacions. Es valorarà la qualitat del producte final
  • Tasca 2: Creació d’escaleta per a un futur programa de ràdio, enriquida amb informacions i recursos. Es valorarà el disseny del document compartit de Google, les parts, la mesura del temps, els recursos en l’elaboració, etc.
  • Tasca 3: Enregistrament del programa redissenyat a l’escaleta. Es valorarà la creativitat, el contingut, el tractament del so, etc.
  • Tasca 4: Creació d’un lloc web / blog, lloc de presentació dels podcasts i programes de l’àrea. Es valorarà la maquetació, el disseny, l’estructura i el contingut
  • Tasca 5: Creació d’una rúbrica per avaluar un programa o podcast creat pel participant al curs
  • Tasca 6: Creacions de podcasts lliures per nodrir el lloc web / blog creat
  • Tasca 7: Creació del disseny del projecte per aplicar a l’aula