US2332 - Història de l’art I. Després de Roma. L’Imperi bizantí: Constantinoble i Ravenna. L’origen d’Europa: Carlemany i l’Imperi carolingi

  • Àrea temàtica:

    Història de l'art

  • Modalitat:

    Presencial i simultàniament en línia

  • Nivell:

    Internivells

Professorat:

Joan Miquel Astorch Eraso, Carolina Camañes Sánchez

Dates:

Del 5 d'octubre de 2022 al maig de 2023

Dies:

Dimecres

Hores:

De 12:00 a 14.00 h

Total hores:

50

Lloc:

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Tarifes
Col·legiat/ada:

235,00 €

No col·legiat/ada:

295,00 €

Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores:

235,00 €

  • Simbologia i estètica de l’art bizantí: mosaic i pintura. La màgia i el poder de les imatges. Les capelles palatines de Sant Vital de Ravenna i Sant Marc de Venècia.
  • L’Imperi bizantí. Justinià i el maridatge Església-Estat. La primera edat d’or en l’arquitectura bizantina: Santa Sofia.
  • L’art bizantí a Itàlia: capella palatina de Palerm (el Palau dels Normands), baptisteri de Florència.
  • La influència de l’art bizantí en el món musulmà: mesquita de Damasc, Cúpula de la Roca de Jerusalem, mesquita de Còrdova.
  • Història, estètica i simbologia de les icones. Màgia i espiritualitat en les imatges de culte bizantines.
  • L’aliança entre els francs i el papat: l’Imperi carolingi. Carlemany, emperador cristià d’Occident. La restauració carolíngia: Aquisgrà, Corvey. Les criptes i el culte a les relíquies. Les rotondes marials.
  • L’Europa feudal. L’art romànic i la seva transcendència espiritual. Els monestirs, centres de cultura i poder. Cluny i Cister. Els camins de pelegrinatge i Santiago de Compostel·la.
  • La pintura romànica. Claus de comprensió d’un llenguatge plàstic d’una força única.
  • Els otònides i la renovació imperial: l’Imperi Romà Germànic. L’arquitectura otònida: Sant Ciríac de Gernrode i Sant Miquel de Hildesheim.
  • L’escultura romànica. Simbologia i contundència en les representacions del sublim.
  • Els capets i l’ordre feudal a França. L’Església, guia de la societat. El feudalisme irromp a l’Església. Simbologia dels timpans escultòrics: Conques, Moissac, Autun.
  • El fenomen de les peregrinacions: el Camí de Santiago. Rutes i arquitectura: Saint-Sernin de Toulouse i Santiago de Compostel·la. 
  • El culte a sant Miquel: el pelegrinatge dels miquelots. Monte Gargano, Sacra di San Michele, Mont Saint-Michel.
  • La reforma monàstica i l’orde de Cluny. Cluny III, expressió arquitectònica d’un apogeu espiritual i polític. L’església romànica, llindar de Déu: Sainte-Marie de Vezélay, església còsmica, màgia de la llum.
  • El desafiament dels monjos blancs: Sant Bernat de Claraval i l’orde del Cister. L’arquitectura cistercenca: l’abadia de Fontenay.
  • L’època de les catedrals: el fenomen urbà. El gòtic en tota la seva esplendor.
  • Introducció a les arts plàstiques del gòtic: pintura i escultura. 
  • Suger i l’abadia reial de Saint-Denis, al servei dels capets. La poètica i l’estètica de la llum, la seva influència en el desenvolupament arquitectònic. Funció i programa dels vitralls de Saint-Denis. 
  • L’ebullició de les ciutats i el desenvolupament de la burgesia. L’època de les catedrals, el gòtic com a estil i concepte: Notre-Dame de París.
  • L’eclosió de l’arquitectura gòtica: Chartres, Amiens i Reims.
  • El gòtic radiant, l’eclosió dels capets: Beauvais. Sant Lluís i la compra de la corona d’espines de Crist. La Sainte-Chapelle.
  • L’escultura gòtica. La lectura dels grans retaules. Simbologia, estructura i iconografia.

 

PROGRAMA TERCER TRIMESTRE

Classe 20 – 19 d´abril – Joan

L´ebullició de les ciutats i el desenvolupament de la burgesia. L’època de les catedrals, el gòtic com a estil i concepte: Nôtre-Dame de París

Classe 21 – 26 d´abril – Carolina

Les arts plàstiques del gòtic: pintura i escultura (II)

La lectura dels grans retaules. Simbologia, estructura i iconografia

Classe 22 – 3 de maig – Joan

L´eclosió de l´arquitectura gòtica: Chartres, Amiens i Reims

Classe 23 – 10 de maig – Carolina

Les ordes mendicants i de predicadors: franciscans i dominics

L´arquitectura de les ordes mendicants: Sant Francesc d’Assis, Sant Francesc de Bolonya, Santa Maria Novella i Santa

Croce de Florència

Classe 24 – 17 de maig – Joan

El gòtic radiant, l´eclosió dels Capets: Beauvais

Sant Lluís i la compra de la corona d´espines de Crist. La Sainte-Chapelle

Classe 25 – 24 de maig – Carolina

El gòtic a Castella i Lleó : Avila, Toledo, Burgos, León

El gòtic català: Barcelona i Girona

 

PROGRAMA SEGON TRIMESTRE

 Classe 11:  25 de gener – Carolina

L'escultura romànica

Simbologia i contundència en les representacions del sublim

 Classe 12. 1 de febrer – Joan

Els otònides i la renovació imperial: l'imperi Romà Germànic

L'arquitectura otònida: Sant Ciriac de Gernrode i Sant Miquel de Hildesheim

 Classe 13: 8 de febrer – Carolina

El culte a sant Miquel: el pelegrinatge dels miquelins

Monte Gargano, Sacra di San Michele, Mont Saint-Michel

 Classe 14: 15 de febrer – Joan

El fenomen de les peregrinacions: el camí de Sant Jaume

Rutes i arquitectura: Saint-Sernin de Tolosa i Santiago de Compostel·la

 Classe 15: 22 de febrer – Carolina 

La reforma monàstica i l'ordre de Cluny. Cluny III, expressió arquitectònica d'un apogeu espiritual i polític

L'església romànica, llindar de Déu: Sainte-Marie de Vezélay, església còsmica, màgia de la llum

 Classe 16: 1 de març – Joan

Els Capets i l'ordre feudal a França. L'Església, guia de la societat. El feudalisme irromp a l'Església

Simbologia dels timpans escultòrics: Conques, Moissac, Autun

 Classe 17: 8 de març – Carolina

El desafiament dels monjos blancs: sant Bernat de Claravall i l'ordre del Cister

L'arquitectura cistercenca: l'abadia de Fontenay

 Classe 18: 15 de març – Joan

Suger i l'abadia reial de Saint-Denis, al servei dels Capets. La poètica i l'estètica de la llum, la seva influència en el desenvolupament arquitectònic. Funció i programa dels vitralls de Saint-Denis

 Classe 19: 22 de març – Carolina

Introducció a les arts plàstiques del gòtic: pintura i escultura

La lectura dels grans retaules. Simbologia, estructura i iconografia

 

PROGRAMA  PRIMER TRIMESTRE

Classe 1- 5 d´octubre – Joan Astorch

L´imperi bizantí. Justinià i el maridatge Església-Estat. La primera Edat d´Or a l´arquitectura bizantina: Santa Sofia.

Classe 2 – 19 d´octubre – Carolina Camañes

Simbologia i estètica de l´art bizantí: mosaic i pintura. La màgia i el poder de les imatges.

Classe 3 – 26 d´octubre – Joan Astprch

Rávena: el mausoleu de Gal.la Placídia, el baptisteri ortodoxe, la capella palatina de Sant Vital

Classe 4 – 2 de novembre – Carolina Camañes

Història, estètica i simbologia de les icones. Màgia i espiritualitat a les imatges de cult bizantines i de les relíquies

Classe 5 – 9 de novembre – Joan Astorch

La influència de l´art bizantí en el món musulmà: Mesquita de Damasc, Cúpula de la Roca de Jerusalem, Mesquita de Còrdova

Classe 6 – 16 de novembre – Carolina Camañes

L´art bizantí a Itàlia: Capella palatina de Palerm (Palau dels Normands), Baptisteri de Florència

Classe 7 – 23 de novembre – Joan Astorch

L´alliança entre els francs i el papat: l´imperi carolingi. Carlemany, emperador cristià d´Occident. La restauració carolíngia: Aquisgran, Corvey

Classe 8 – 30 de novembre – Carolina Camañes

La pintura romànica. Claus de comprensió d´un llenguatge plàstic d'una força única

Classe 9 – 14 de desembre – Joan Astorch

Les criptes i el culte a les relíquies. Les rotondes marials

Classe 10 – 21 de desembre – Carolina Camañes

Conferència a càrrec de Carolina Camañes, "Problemes a Betlem. Una mirada diferent al naixement"

 

 

Joan Miquel Astorch Eraso

Llicenciat en Història de l'Art per la Universitat de Barcelona. Diplomat en Conservació i Restauració de Béns Mobles per l'Escola Arts i Oficis Barcelona. Màster MBA, ESADE. Empresa formació i oci cultural DOMUSARTIS.

Carolina Camañes Sánchez

Llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona. Doctora en Restauració per la mateixa Universitat. Autora d'una tesi doctoral sobre el Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes de Barcelona, mereixedora de la qualificació "cum laude" per unanimitat del tribunal que la va jutjar. Pintora i restauradora, té nombrosos premis de dibuix, il·lustració, pintura i fotografia. Fa més de 30 anys que dona classes i conferències sobre art i restauració en els millors auditoris de Barcelona. És membre de la Junta Directiva de l'Associació d'Artistes Firart de Sant Cugat del Vallès, lloc on viu i hi té el seu taller de pintura i restauració.

Calendari. Tercer trimestre

Classe 20 – 19 d´abril – Joan

Classe 21 – 26 d´abril – Carolina

Classe 22 – 3 de maig – Joan

Classe 23 – 10 de maig – Carolina

Classe 24 – 17 de maig – Joan

Classe 25 – 24 de maig – Carolina

 

Calendari del segon trimestre

 Classe 11:  25 de gener – Carolina

 Classe 12: 1 de febrer – Joan

 Classe 13: 8 de febrer – Carolina

 Classe 14: 15 de febrer – Joan

 Classe 15: 22 de febrer – Carolina 

 Classe 16: 1 de març – Joan

 Classe 17: 8 de març – Carolina

 Classe 18: 15 de març – Joan

 Classe 19: 22 de març – Carolina

 

 

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Rambla de Catalunya, 8 pral., Barcelona - 08007
Adreça electrònica: info@cdl.cat
Telèfon: + (34) 933 170 428