Mercè Coll Cantín
Del 3 d'octubre de 2022 al 15 de maig de 2023
Dilluns
De 9.30 a 11.30 h
50
Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya
235,00 €
295,00 €
235,00 €
Des de diferents períodes i utilitzant l’anàlisi de films concrets, valorarem els canvis que s’han produït en els codis genèrics del melodrama i el cinema criminal. Aquestes transformacions ens indicaran les diferents poètiques adoptades pels directors en les pel·lícules que analitzarem.
En aquest itinerari perfilarem els canvis produïts en la forma de fer i entendre el cinema, des del classicisme de Hollywood al cinema modern i a les seves derivacions en el cinema contemporani.
Indicarem la influència del cinema europeu desenvolupat en la dècada dels anys vint i trenta (el cinema soviètic i el cinema alemany) i els canvis propiciats en la indústria de Hollywood abans i després de la Segona Guerra Mundial (de Hitchcock, Wyler i Walsh als nous cineastes de la dècada dels setenta i vuitanta com Peckinpah, Kubrick o Scorsese).
Destacarem l’aportació dels cineastes europeus (Dreyer, Carné, Renoir) i dels nous corrents (el neorrealisme, la nouvelle vague, el free cinema i el nou cinema alemany) que van constituir el cinema modern.
Analitzarem les repercussions que han tingut en el cinema contemporani respecte a l’ús del model genèric com a principi de variació (Abel Ferrara, David Lynch, Ken Loack, els germans Dardenne, Kelly Reichardt, Jean Campion, Werner Herzog, Aki Kaurismäki, Lucrecia Martel i Hyûsuke Hamaguchi).
Mercè Coll és catedràtica de Filosofia de secundària i professora de Literatura i Cinema a la Universitat de Barcelona. Ha participat en projectes de recerca del Centre Dona i Literatura de la Universitat de Barcelona. Ha format part de la cooperativa de mitjans audiovisuals Drac Màgic des del 1988 fins al 2012 i ha codirigit la Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona des del 2004 fins al 2010. Ha participat en nombrosos cursos de formació del professorat i en diversos màsters i postgraus de la Universitat Autònoma de Barcelona i de la Universitat de Barcelona. Ha impartit tres cursos a l’Institut d’Humanitats del CCCB entre 2009 i 2013 sobre filosofia i cinema. Els darrers anys, ha centrat els seus estudis en les diverses modalitats del realisme en la representació cinematogràfica.