« tornar

202412 - III Jornades sobre l'ensenyament de les ciències a infantil i primària: Aprendre a investigar i investigar per comprendre (Lleida)

Tipus Jornades
Àrea temàtica Jornades sobre l'ensenyament de les ciències a infantil i primària
Modalitat Presencial
Nivell Infantil i primària
Coordinador
Professorat
Data del 21 al 22 de febrer del 2020. De 0:00 a 0:00
Dies divendres i dissabte
Adreça CaixaForum (Lleida)
Total hores 10
Preu
Col·legiat25,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores25,00€
No col·legiat35,00€

Aprendre a investigar i investigar per comprendre

 

Objectius

Aquestes Jornades tenen com a objectiu incidir en tres elements essencials en l’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències: l’experimentació, la modelització i l’ús dels models elaborats per explicar els fenòmens que s’estudien a l’escola. En definitiva, es tracta de conjugar la indagació i l’explicació per tal d’aconseguir una millor comprensió dels fenòmens físics, químics i naturals que ens envolten.

A través de dues conferències i una sèrie de tallers, amb activitats innovadores i pràctiques proposades per professors de llarga experiència a les aules, voldríem facilitar eines per als mestres per tal de millorar la motivació dels estudiants i la qualitat dels seus aprenentatges.

Programa

Programa en PDF

Divendres, 21 de febrer

15.45-16-15 h Recepció de participants

16.15 h Acte inaugural

16.30 h Conferència inaugural“Indagar científicament, de l’experiment senzill al mapa conceptual”, a càrrec de Marc Boada, divulgador científic

De 18 a 19.45 h

Tallers del bloc A

Taller 1.  "Indagar sobre les reaccions químiques en un context quotidià", a càrrec de Josep Corominas i Aureli Caamaño, professors de física i química i de nombrosos cursos de formació del professorat de ciències. Nivell: primària

Taller 2. "Si la natura és la resposta, quina és la bona pregunta?", a càrrec de Montserrat Pedreira, directora del Grau en Mestre d’Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC). Nivell: infantil i primària  

Dissabte, 22 de febrer

De 9 a 10.45 h

Tallers del bloc B

Taller 3"L'espai de llum, espai científic", a càrrec de Montse Pedreira, directora del Grau en Mestra d’Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC). Nivell: infantil i primària  

Taller 4. “Compartim la ciència. El mètode científic per a tots”, a càrrec de Lali Castro, mestra d’infantil, i Josep Pascual, professor d’ESO, escola BetàniaPatmos. Nivell: transversal

D'11.15 a 13 h

Tallers del bloc C

Taller 5."Fem experiments. Setmana de la Ciència a l’Escola", a càrrec de Lali Castro, mestra d’infantil, i de Josep Pascual, professor d’ESO, escola BetàniaPatmos. Nivell: transversal

Taller 6. "La ciència de la llum i el color", a càrrec d’Anicet Cosialls, catedràtic de física i química, de l’institut Guindàvols de Lleida

13 h Conferència de cloenda

“Com podem fer química amb coses de casa i del mercat”, a càrrec de Josep Corominas , professor jubiliat de física i química de l’Escola Pia de Sitges 

Resum de conferències i tallers

Conferència inaugural: “Indagar científicament, de l’experiment senzill al mapa conceptual”, a càrrec de Marc Boada

Tots estem d’acord que l’experimentació a l’aula és fonamental. Els nens i les nenes de primària en gaudeixen moltíssim perquè donen sortida a la seva curiositat innata. D’altra banda, per als docents és una eina extraordinària per treballar coneixements, destreses i competències. Però existeix un risc, el de l’experiment anecdòtic, aquell que és espectacular, divertit i fins i tot interessant, però que no s’inscriu en la construcció d’un model de la realitat. En aquesta conferència inaugural ens centrarem precisament en tot això, en el diàleg necessari entre els fenòmens experimentals, els objectes que els protagonitzen i molt especialment en l’encaix dels coneixements assolits experimentalment en els mapes conceptuals que ens orienten en una realitat complexa.  

Marc Boada és divulgador científic. Du a terme activitats de comunicació pública, en tallers i mitjançant diverses publicacions. Està especialitzat en museografia científica i el seu vessant com a divulgador cientific va començar, de fet, amb la mateixa construcció d'elements per als museus on la funció pedagògica forma part de l'essència dels materials produïts. En paral·lel a la seva activitat professional ha realitzat treballs de recerca i prospecció en els camps de la geologia, arqueologia, i paleontologia.  

Conferència de cloenda: “Com podem fer química amb coses de casa i del mercat”, a càrrec de Josep Corominas  

Quan parlem de “productes químics”, sovint pensem en substàncies de laboratori, emprades per experts en experiments complicats… Però la realitat no és aquesta, sinó que la química està en els productes i els materials que trobem en el mercat i que usem a casa, per a la neteja, l’alimentació, la cosmètica, la farmaciola o el jardí. Tots són “productes químics”. Es podrà comprovar com podem estudiar propietats característiques i la química dels materials, i com hi ha reaccions, de vegades sorprenents, amb coses que fem servir cada dia.  

Josep Corominas és llicenciat en Química per la UB. Ha impartit nombrosos cursos de formació per al professorat i ha rebut diversos premis per la seva tasca divulgativa. També ha publicat molts articles divulgatius sobre experiments, tant de física com de química. Professor, actualment jubilat, de l’Escola Pia de Sitges, col·laborador del CDECT i del CRECIM.

Taller 1

“Indagar sobre les reaccions químiques en un context quotidià”

Nivell: primària (cicle mitjà i superior)

En aquest taller indagarem una sèrie de canvis que es produeixen quan deixem determinades substàncies en contacte amb l’aire, les escalfem o hi fem passar el corrent elèctric, o bé quan les posem en contacte amb aigua, amb un àcid o amb la solució d’una sal. Experimentarem amb un conjunt de substàncies o materials, com ara un tros de poma, un glaçó, un fregall de llana d’acer, una làmina de coure, una cinta de magnesi, una espelma, clorat de potassi, aigua acidulada, carbonat de calci, bicarbonat de sodi, vinagre, etc.

Descriurem el que observem i intentarem interpretar el que ha passat, en particular, distingir si ha estat un canvi físic o un canvi químic, si ha estat espontani o no, si s’ha desprès energia o se n’ha absorbit, i si ha estat un canvi ràpid o lent. En el cas dels canvis químics, interpretar la reacció que ha tingut lloc significarà ser capaços d’identificar les substàncies que han reaccionat i les que s’han produït, i això no sempre és una tasca fàcil. Per aconseguir-ho haurem de fer hipòtesis i contrastar-les experimentalment. Aquest procés ens portarà a posar en pràctica procediments propis de l’activitat científica.

Per acabar, mirarem de representar les reaccions i classificar-les mitjançant criteris significatius: en reaccions de formació de compostos, reaccions de descomposició o reaccions de desplaçament (d’uns elements químics per uns altres), o bé en reaccions d’oxidació, àcid-base o de precipitació.

A càrrec d’Aureli Caamaño, doctor en química per la UB i graduat en humanitats per la UPF. Ha estat catedràtic de física i química de secundària i coordinador i professor del CAP i del Màster de formació del professorat de ciències a la UB. És autor de diversos llibres de text i monografies sobre didàctica de les ciències. També és codirector de les revistes Alambique i Educació Química EduQ.

A càrrec de Josep Corominas, llicenciat en Química per la UB. Ha impartit nombrosos cursos de formació per al professorat i ha rebut diversos premis per la seva tasca divulgativa. També ha publicat molts articles divulgatius sobre experiments, tant de física com de química. Professor, actualment jubilat, de l’Escola Pia de Sitges, col·laborador del CDECT i del CRECIM.

Taller 2

“Si la natura és la resposta, quina és la bona pregunta?”

El que importa és no deixar de fer-se bones preguntes, com deia Albert Einstein. Mentre la comunitat científica té clar el valor de fer-se preguntes, les tasques escolars acostumen a seguir enfocades a la recerca de la resposta única. El taller oferirà idees i pràctiques per reflexionar sobre el valor de fer-se preguntes, les característiques que les fan interessants per a l’aprenentatge, com identificar-les en el dia a dia i com desenvolupar itineraris de coneixement a partir de preguntes investigables.

A càrrec de Montserrat Pedreira, doctora en educació, mestra d’educació infantil i primària a l’escola pública durant prop de vint anys, formadora de mestres en l’àmbit de la didàctica de la ciència i creadora dels espais de ciència en lliure elecció per a les primeres edats: Niu de ciència (Museu de Ciències Naturals de Barcelona), Lab 0_6 (Facultat de Ciències Socials de Manresa) i Explora 0-6 (Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya). Actualment dirigeix el Grau en Mestre d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya).

Taller 3

“L’espai de llum, espai científic”

Sovint a l’escola es relaciona l’espai de llum amb propostes plantejades majoritàriament des d’una perspectiva artística més que científica. A partir de reptes adients per als adults, ens acostarem a idees clau sobre la llum des del punt de vista de la ciència que ens ajudaran a reenfocar les propostes per afavorir el coneixement de diferents propietats de la llum: reflexió, descomposició, propagació, la llum i els objectes...

A càrrec de Montserrat Pedreira, doctora en educació, mestra d’educació infantil i primària a l’escola pública durant prop de vint anys, formadora de mestres en l’àmbit de la didàctica de la ciència i creadora dels espais de ciència en lliure elecció per a les primeres edats: Niu de ciència (Museu de Ciències Naturals de Barcelona), Lab 0_6 (Facultat de Ciències Socials de Manresa) i Explora 0-6 (Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya). Actualment dirigeix el Grau en Mestre d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UVic-Universitat Central de Catalunya).

Taller 4

“Compartim la ciència. El mètode científic per a tots”

Infantil: educació infantil 3, 4 i 5 anys

Primària: tots els nivells

Es faran cinc cèntims del marc general del coneixement científic a la nostra escola, la importància de la qualitat que té i la seva adaptació a les diferents etapes.

Explicarem com apliquem el mètode científic des dels més petits fins als més grans i exposarem les activitats que realitzem durant un curs a EI5. Aquestes activitats poden ser adaptades a qualsevol nivell de primària i, fins i tot, de secundària.

Parlarem i experimentarem amb la flotació, el so, el magnetisme, la simetria i la llum. L’objectiu és presentar-vos materials i idees d’aplicació directa.

A càrrec de Lali Castro, mestra d’infantil, i de Josep Pascual, professor d’ESO, escola BetàniaPatmos

Taller 5

Fem experiments. Setmana de la Ciència a l’Escola

Nivell: infantil (educació infantil 5 anys) i primària (tots els nivells)

Explicarem el model de funcionament de la Setmana de la Ciència de la nostra escola i les relacions que s’estableixen entre les etapes d’educació infantil, primària i secundària.

Us presentarem un conjunt d’experiments que tracten qüestions properes des d’un punt de vista pràctic i manipulatiu. Aquests experiments són aplicables en el dia a dia de l’aula i prou espectaculars per incloure’ls dins de la Setmana de la Ciència.

Experimentarem amb el so, la llum, l’aire, l’electricitat, etc., cercant-ne l’adaptació als diferents nivells.

A càrrec de Lali Castro, mestra d’infantil, i Josep Pascual, professor d’ESO, Escola BetàniaPatmos

Taller 6

“La ciència de la llum i el color”

La llum, produïda com sigui, arriba a l’ull i produeix la sensació de visió. Mentrestant, ha de passar d’un lloc a l’altre de l’espai: s’ha propagat i en la seva propagació observem diferents fenòmens: es propaga en línia recta, es reflecteix, es refracta, interacciona amb la matèria, es dispersa, es polaritza, es difracta, transporta energia...

S’intentarà, a més, donar resposta a diferents preguntes: Pot la matèria esdevenir invisible? Es poden veure fantasmes a l’aula? Per què el cel és blau? Com es pot utilitzar la llum per pintar? I per escriure? Com produir ombres de colors? Com podem construir periscopis, microscopis i telescopis amb material casolà? Existeixen els miratges? Com justificar les il·lusions òptiques? Per què el drac de Gardner ens segueix amb la mirada? Com crear i visualitzar imatges en 3D? Com es poden detectar les radiacions? Per a què serveix la fibra òptica? Com veure l’interior de la matèria transparent?

A càrrec d’Anicet Cosialls Manonelles, llicenciat en ciències químiques i catedràtic de física i química a l’institut Guindàvols de Lleida. Durant molts anys ha participat com a professor formador en cursos de física i química experimental adreçats a mestres i al professorat de secundària. Ha tutoritzat treballs de recerca en els àmbits de la física, la química i l’astronomia que han estats reconeguts amb importants premis. Ha participat com a divulgador científic en diferents fires de ciència, i ha impartit diverses xerrades. Guardonat amb el Premi Catalunya d’Educació, el Premi Marta Mata (2009), la Medalla d’or al mèrit educatiu de la Paeria de Lleida (2010) i el Premi Mensa al Coneixement (2015).

Estructura

Les Jornades constaran de dues conferències i tres blocs de tallers. Els participants assistiran a totes les conferències i hauran d’escollir un dels tres tallers que estan programats en cada un dels blocs. Els resums us ajudaran a poder escollir el taller que us interessi més.

Certificats

Informem els docents que aquesta activitat està reconeguda dins del Pla de Formació del Departament d’Educació (10 hores). Cal assistir al 80% d’hores per obtenir-ne el certificat.

Lloc i dates

21 i 22 de febrer

CaixaForum Lleida

Avinguda de Blondel, 3, 25002 Lleida

Organització

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Fundació Obra Social “la Caixa”, EduCaixa

Preu i inscripcions

Inscripció presencial o per Internet

Preu: 25 € per a col·legiats, 60 € escoles* (inscripció col·lectiva d’un màxim de 5 professors)

Col·legiats, estudiants universitaris (Grau d’infantil i primària) i centres amb pocs recursos: gratuït (places limitades: en aquest cas cal fer la inscripció per telèfon i caldrà presentar algun justificant que certifiqui la condició d’estudiant)

Descompte del 20% per a docents en atur. Els interessats han d’escriure a secretaria@cdl.cat o bé trucar al 933170428

*Inscripció col·lectiva: 60 euros (en aquest cas, cal formalitzar la inscripció telefònicament al 933170428)

Un cop feta la inscripció no es retornarà l’import de la matrícula.

Abans de formalitzar la inscripció amb totes les vostres dades, cal que seleccioneu un taller de cada bloc que trobareu en el desplegable, i tot seguit premeu a la “cistella”.

 

  

 


Selecciona un taller de cada bloc









« TORNAR       AFEGIR A LA CISTELLA »