« tornar

CF007 - Maletí d’eines emocionals per a la tasca docent

Tipus El Col·legi al vostre costat: formació oberta i en línia
Àrea temàtica Eines de millora personal i altres
Modalitat Format virtual en temps real
Nivell Secundària
Coordinador
Professorat Carme Pujol Serrano
Data del 26 de maig a l'11 de juny. De 17:00 a 19:00
Dies Tots els dies
Adreça On line
Total hores 15
Preu
Col·legiat0,00€
No col·legiat0,00€

Calendari de sessions virtuals

 Dimarts 26 de maig de les 17 h a les 19.30 h

Dijous 28 de maig de les 17 h a les 19.30 h

Dimarts 2 de juny de les 17 h a les 19.30 h

Dijous 4 de juny de les 17 h a les 19.30 h

Dimarts 9 de juny de les 17 h a les 19.30 h

Djous 11 de juny de les 17 h a les 19.30 h

 Descripció

L’art d’acompanyar els infants i adolescents en el procés de convertir-se en persones adultes és una gran responsabilitat que compartim els adults que formem part de la seva vida.

Mestres, pares i mares, família, col·laboradors... fem camí amb ells acompanyant-los dins la comunitat educativa i el si familiar.

Com a docents, convé aturar-nos de tant en tant per reflexionar sobre aspectes com:

Quina és la nostra contribució personal en aquest camí? Quins són els valors que formen part de la nostra vida? Quina gestió fem de les nostres emocions?

De quines eines disposem per fer front a les dificultats que ens trobem en el nostre dia a dia?

 Objectiu

Donada la situació excepcional que estem vivim a causa de la crisi provocada pel coronavirus, caldrà que estiguem preparats per adaptar-nos a una “nova realitat” com a societat general i en particular en la nostra tasca docent.

Una tasca que podrem afrontar amb més serenitat i recursos, si prèviament hem pogut millorar, entre d’altres, les nostres competències emocionals i adquirir-ne de noves.

Des de la RIEEB volem compartir recursos que ajudin a prevenir i a buscar solucions creatives als desafiaments i nous reptes que es plantegen diàriament en la tasca docent, potenciant activitats i dinàmiques que ajudin a reflexionar plegats/des i que permetin drenar emocions, reconduir tensions, solucionar conflictes i millorar el propi benestar emocional.

Aquests recursos ens permetran, també, oferir un acompanyament de qualitat i adient a les diverses i complexes situacions que probablement ens plantejaran els nostres alumnes.

Concretament, amb aquesta formació és pretén: 

  • Crear conjuntament un espai de reflexió on créixer i que contribueixi a una millora de l’entorn en els respectius equips educatius. 
  • Augmentar el nivell de consciència d'un mateix/a com a base per al canvi individual i del sistema del qual cadascú forma part. 
  • Ampliar el nostre maletí amb noves eines que ens permetin créixer de manera personal i al mateix temps siguin recursos transferibles a l’aula. 
  • Obtenir recursos que ens ajudin a gestionar i acompanyar les emocions més caòtiques que podem trobar dins l’aula. 
  • Aprendre a connectar-nos a emocions equilibrants que ens permetin posar en joc totes les capacitats en entorns d'aprenentatge i relació.

Programa 

Sessió 1: Presentació del curs i presa de contacte entre tots els participants. La consciència emocional 

  • Explorant-me a mi mateix/a
  • Actualització del nostre mapa
  • Revisió de creences i contrast amb la realitat
  • La vida com a procés de canvi continu
  • Zones de comoditat i rutina vs. exploració de territoris interns i externs

  Sessió 2: Regulació emocional 

  • Preparant-nos per acollir els diversos paisatges emocionals que viurem personalment i acompanyarem a l’aula
  • Recursos per gestionar les nostres emocions
  • Repressió, autocontrol, descontrol emocional
  • El paraigua de l’autoestima
  • El clima a l’aula

  Sessió 3: Autonomia emocional 

  • Eix de coherència pensament-emoció-acció
  • Circuit de l'energia emocional: fonts – canalització – objectius
  • Connexió a fonts d’energia emocional equilibrants
  • Prevenció de fuites d’energia. Elecció dels objectius
  • Les vitamines emocionals
  • La resiliència
  • Escoltar la saviesa del cos. Bidireccionalitat cos-ment i processos d’aprenentatge

  Sessió 4: Vincles i competència social

  • Vincles adaptatius vs. desadaptatius
  • Els set principis per construir relacions saludables
  • La cultura de l’agraïment
  • Contagi i contaminació emocional

 

Sessió 5: Comunicació. El llenguatge que aproxima 

  • La gestió dels significats com a prevenció de conflictes
  • Escolta d’un mateix, escolta de l’altre. El silenci com a comunicació
  • Nivells de qualitat de comunicació i tipus de respostes
  • Actituds necessàries: com em sento, com m’expresso
  • La comunicació no verbal (introducció)

Sessió 6: Formem part d’un tot: de l’autenticitat a la unitat

Tancament del curs. Posem en comú experiències, compartim els recursos adquirits i resolem dubtes.

Metodologia

El resultat d’un bon aprenentatge es manifesta molt especialment en el “fer”. Per aquest motiu, les sessions estan dissenyades com a espais que ofereixen un marc teòric de referència però sobretot ens animen a experimentar i a passar a l’acció.

Durant les sessions en línia:

 -    S’utilitzaran recursos singulars com centraments, preguntes despertador, idees força, relats i metàfores que afavoreixen comprendre i integrar aspectes complexos de la persona d’una manera senzilla i profunda.

 -   Els participants podran formular preguntes a través del xat, que seran respostes amb posterioritat per la formadora en cas que no donés temps de contestar durant el transcurs de la sessió.

Per altra banda, els participants que així ho desitgin rebran material de suport i bibliografia, per tal d’aprofundir en l’aprenentatge dels temes tractats