« tornar

US2105 - Història de l’art III: L’Europa moderna: del barroc al neoclassicisme

Tipus Cursos de la Universitat Sènior presencials
Àrea temàtica Història de l'art
Modalitat Presencial i en format virtual
Nivell Internivells
Coordinador
Professorat Carolina Camañes Sánchez, Joan Astorch Eraso
Data del mes d’octubre de 2020 al mes de maig 2021. De 9:30 a 11:30
Dies diemecres
Adreça Rbla. de Cataluya, 8 Col·legi de Llicenciats
Total hores 50
Preu
Col·legiat220,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores220,00€
No col·legiat280,00€

CONTINGUTS 

1. De la Contrareforma a l’Església triomfant. L’esplendor del Barroc a Itàlia al segle XVII. Caravaggio, Bernini i Borromini

  • La Contrareforma i l’església dels reformadors: l’oratori de Sant Felip Neri i la Companyia de Jesús.
  • Les noves esglésies: Il Gesu de Jacopo Vignola i Giacomo della Porta.
  • El concili de Trento i les arts. Els exercicis espirituals de Sant Ignasi de Loiola. Carles Borromeo a Milà.
  • El sagrat i el profà: el naturalisme de Caravaggio.
  • El virregnat de Nàpols. El caravaggisme d’Artemisia Gentileschi i Ribera.
  • De l’Església militans a l’Església triumphans, del moralisme a l’extravagància: Pablo V Borghese.
  • L’escultura, del manierisme a la retòrica trentina: Giambologna i Bernini.
  • El Barroc com a estil i època. Theatrum mundi, la vida com a obra d’art total.
  • Les corts pontifícies del Barroc: Urbà VIll Barberini, Inocenci X Pamphili i Alexandre VII Chigi.
  • Arquitectura barroca: Bernini i Borromini al servei de la Renovatio Romae.

2. El Segle d’Or de les lletres i les arts: les corts del Barroc a Espanya i als Països Baixos. Velázquez i Rubens 

  • Sevilla i l’art de pintar escultures: la recerca de la realitat per meditar sobre el dolor, la passió i la mort. De Juan Martínez Montañés a Gregorio Fernández.
  • Espanya: el Segle d’Or espanyol. Felip III i el duc de Lerma. Pintura religiosa a Sevilla: Zurbarán, Murillo.
  • Velázquez, pintor de cambra i aposentador de Felip IV.
  • Carles II, el darrer dels Àustries a Espanya. Guerra de Successió espanyola.
  • Flandes, al servei de la corona espanyola. La monarquia dels arxiducs d’Àustria: Isabel Clara Eugènia, filla de Felip II.
  • L’exuberància del color: Rubens a Anvers. Rubens, pintor cortesà. Grans cicles pictòrics a París i Madrid.
  • El retrat aristocràtic de Van Dyck. Van Dyck a Anglaterra al servei de Carles I.
  • El Segle d’Or de la pintura holandesa. La pintura intimista de Vermeer de Delft.
  • Rembrandt, l’herència de Caravaggio a Amsterdam.
  • El retrat burgès de Franz Hals.

3. França al segle XVIII: entre la frivolitat del rococó i el racionalisme de la Il·lustració. De Versalles a la Revolució Francesa. El neoclassicisme

  • El Barroc a França. La consolidació de la monarquia absoluta: Lluís XIV. El grand goût a Versalles.
  • El classicisme francès: Nicolas Poussin i Claudi de Lorena.
  • Lluís XV i el paper de les amants reials: Madame de Pompadour, Madame du Barry.
  • Frivolitat i plaer al rococó: Watteau, Boucher, Fragonard. 
  • Lluís XVI i la crisi de la monarquia absoluta a França. Maria Antonieta, entre l’atracció i l’odi.
  • El descobriment de Pompeia i Hercolà i el triomf del neoclassicisme: Chardin, Greuze.
  • La Revolució Francesa del 1789. França després de la Revolució: Convenció, Directori, Consolat.
  • Ascens i caiguda de Napoleó: el Primer Imperi francès.
  • El neoclassicisme: David, Ingres.
  • L’escultura neoclàssica: Canova.