« tornar

US2103V - Història de l’art I: Després de Roma. L’imperi bizantí: Constantinoble i Ravenna. L’origen d’Europa: Carlemany i l’imperi carolingi

Tipus Cursos de la Universitat Sènior en format virtual
Àrea temàtica Història de l'art
Modalitat Format virtual en temps real
Nivell Internivells
Coordinador
Professorat Carolina Camañes Sánchez, Joan Astorch Eraso
Data del 9 d'octubre de 2020 al 21 de maig 2021. De 9:30 a 11:30
Dies divendres
Adreça Col·legi de Llicenciats. Rbla. de Catalunya, 8
Total hores 50
Preu
Col·legiat176,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores176,00€
No col·legiat224,00€

CONTINGUTS 

  • Simbologia i estètica de l’art bizantí: mosaic i pintura. La màgia i el poder de les imatges. Les capelles palatines de Sant Vital de Ravenna i Sant Marc de Venècia.
  • L’imperi bizantí. Justinià i el maridatge Església-Estat. La primera edat d’or a l’arquitectura bizantina: Santa Sofia.
  • L’art bizantí a Itàlia: capella palatina de Palerm (palau dels Normands), baptisteri de Florència.
  • La influència de l’art bizantí en el món musulmà: mesquita de Damasc, cúpula de la Roca de Jerusalem, mesquita de Còrdova.
  • Història, estètica i simbologia de les icones. Màgia i espiritualitat a les imatges de culte bizantines.
  • L’aliança entre els francs i el papat: l’imperi carolingi. Carlemany, emperador cristià d’Occident. La restauració carolíngia: Aquisgrà, Corvey. Les criptes i el culte a les relíquies. Les rotondes marials.
  • L’Europa feudal. L’art romànic i la seva transcendència espiritual. Els monestirs, centres de cultura i poder. Cluny i Císter. Els camins de pelegrinatge i Santiago de Compostel·la
  • La pintura romànica. Claus de comprensió d’un llenguatge plàstic d’una força única.
  • Els otònides i la renovació imperial: l’Imperi Romà Germànic. L’arquitectura otònida: Sant Ciriac de Gernrode i Sant Miquel de Hildesheim.
  • L’escultura romànica. Simbologia i contundència en les representacions del sublim.
  • Els Capets i l’ordre feudal a França. L’Església, guia de la societat. El feudalisme irromp a l’Església. Simbologia dels timpans escultòrics: Conques, Moissac, Autun.
  • El fenomen de les peregrinacions: el Camí de Santiago. Rutes i arquitectura: Saint-Sernin de Toulouse i Santiago de Compostel·la. 
  • El culte a Sant Miquel: el pelegrinatge dels miquelots. Monte Gargano, Sacra di San Michele, Mont Saint-Michel.
  • La reforma monàstica i l’orde de Cluny. Cluny III, expressió arquitectònica d’un apogeu espiritual i polític. L’església romànica, llindar de Déu: Sainte-Marie de Vezélay, església còsmica, màgia de la llum.
  • El desafiament dels monjos blancs: Sant Bernat de Claraval i l’orde del Cister. L’arquitectura cistercenca: l’abadia de Fontenay.
  • L’època de les catedrals: el fenomen urbà. El gòtic en tota la seva esplendor
  • Introducció a les arts plàstiques del gòtic: pintura i escultura. 
  • Suger i l’abadia reial de Saint-Denis, al servei dels Capets. La poètica i l’estètica de la llum, la seva influència en el desenvolupament arquitectònic. Funció i programa dels vitralls de Saint-Denis. 
  • L’ebullició de les ciutats i el desenvolupament de la burgesia. L’època de les catedrals, el gòtic com a estil i concepte: Notre-Dame de París.
  • L’eclosió de l’arquitectura gòtica: Chartres, Amiens i Reims.
  • El gòtic radiant, l’eclosió dels Capets: Beauvais. Sant Lluís i la compra de la corona d’espines de Crist. La Sainte-Chapelle.
  • L’escultura gòtica. La lectura dels grans retaules. Simbologia, estructura i iconografia.

 

PROGRAMA SEGON TRIMESTRE

Classe 11 – 22 de gener – Joan

Els otònides i la renovació imperial: l’Imperi Romà Germànic. L’arquitectura otònida: Sant Ciriac de Gernrode i Sant Miquel de Hildesheim

Classe 12 – 29 de gener – Carolina

L'escultura romànica. Simbologia i contundència en les representacions del sublim

Classe 13 – 5 de febrer – Joan

El fenomen de les peregrinacions: el Camí de Santiago. Rutes i arquitectura: Saint-Sernin de Toulouse i Santiago de Compostel·la

Classe 14 – 12 de febrer – Carolina

El culte a Sant Miquel: el pelegrinatge dels miquelins. Monte Gargano, Sacra di San Michele, Mont Saint-Michel

Classe 15 – 19 de febrer – Joan

Els Capets i l’ordre feudal a França. L’Església, guia de la societat. El feudalisme  irromp a l’Església. Simbologia dels timpans escultòrics: Conques, Moissac, Autun

Classe 16 – 26 de febrer – Carolina

La reforma monàstica i l’orde de Cluny. Cluny III, expressió arquitectònica d’un apogeu espiritual i polític. L’església romànica, llindar de Déu: Sainte-Marie de Vezélay, església còsmica, màgia de la llum

Classe 17 – 5 de març – Joan

Suger i l’abadia reial de Saint-Denis, al servei dels Capets. La poètica i l’estètica de la llum, la seva influència en el desenvolupament arquitectònic. Funció i programa dels vitralls de Saint-Denis

Classe 18 – 12 de març – Carolina

El desafiament dels monjos blancs: San Bernat de Claraval i l’Orde del Cister. L’arquitectura cistercenca: l’abadia de Fontenay

Classe 19 – 19 de març – Joan

L’ebullició de les ciutats i el desenvolupament de la burgesia. L’època de les catedrals, el gòtic com a estil i concepte: Nôtre-Dame de París

Classe 20 – 26 de març – Carolina

Introducció a les arts plàstiques del gòtic: pintura i escultura

La lectura dels grans retaules. Simbologia, estructura i iconografia

 

PROGRAMA PRIMER TRIMESTRE

Classe 1 – 9 d’octubre – Carolina

Simbologia i estètica de l’art bizantí: mosaic i pintura. La màgia i el poder de les imatges.

Classe 2 – 16 d’octubre – Joan

L’imperi bizantí. Justinià i el maridatge Església-Estat. La primera Edat d’Or a l’arquitectura bizantina: Santa Sofia.

Classe 3 – 23 d’octubre – Carolina

Història, estètica i simbologia de les icones. Màgia i espiritualitat a les imatges de culte bizantines i de les relíquies

Classe 4 – 30 d’octubre – Joan

Ravenna: el mausoleu de Gal·la Placídia, el baptisteri ortodox, la capella palatina de Sant Vital

Classe 5 – 6 de novembre – Carolina

L’art bizantí a Itàlia: Capella palatina de Palerm (Palau dels Normands), Baptisteri de Florència

Classe 6 – 13 de novembre – Joan

La influència de l’art bizantí en el món musulmà: Mesquita de Damasc, Cúpula de la Roca de Jerusalem, Mesquita de Còrdova

Classe 7 – 20 de novembre – Carolina

La pintura romànica. Claus de comprensió d’un llenguatge plàstic d'una força única

Classe 8 – 27 de novembre – Joan

L’aliança entre els francs i el papat: l’imperi carolingi. Carlemany, emperador cristià d’Occident. La restauració carolíngia: Aquisgrà, Corvey

Classe 9 – 4 de desembre – Joan 

La pintura romànica. Claus de comprensió d’un llenguatge plàstic d'una força única

Classe 10 – 11 de desembre – Carolina

L’aliança entre els francs i el papat: l’imperi carolingi. Carlemany, emperador cristià d’Occident. La restauració carolíngia: Aquisgrà, Corvey