CONTINGUTS
1. De la Belle Époque a la Gran Guerra
2. El període d’entreguerres: els feliços anys vint
3. L’Europa de la postguerra i l’imperialisme cultural americà
- El final de la Belle Époque: l’enfonsament del Titanic i la Primera Guerra Mundial. Gestació de les avantguardes artístiques a París. El fauvisme, el classicisme amb matisos de modernitat. Matisse, Derain
- La revolució artística de Picasso: Les Demoiselles d’Avignon. Les claus per comprendre el cubisme analític i sintètic
- Avantguarda i primitivisme a l’escultura moderna: Brancusi
- Modernitat i renovació a Espanya: Zuloaga i Sorolla
- Modernitat i renovació a Catalunya: de Casas i Rusiñol a Mir, Nonell i Anglada Camarasa
- El noucentisme a Catalunya, un projecte de modernitat. Eugeni d’Ors
- L’Alemanya de Guillem II. Expressionisme alemany, una manera de viure i entendre el món. Grup Die Brücke i Nolde
- Kandinsky i el grup Der Blaue Reiter. Els orígens de l’abstracció
- L’impacte de la Gran Guerra en l’art: el dadaisme a Zuric, Berlín, Colònia, Hannover i Nova York. Els ready-mades de Duchamp
- La Rússia de Nicolau II. La Revolució russa del 1917: del triomf de les avantguardes russes al realisme estalinista. Malèvitx i el suprematisme. Tatlin i el constructivisme
- La revolució alemanya del 1918 i la República de Weimar. La nova objectivitat de Dix i Grosz
- La Bauhaus i el naixement del disseny. De Gropius a Mies van der Rohe. Kandinsky, Klee. Abstracció geomètrica: el neoplasticisme de Mondrian
- Els feliços anys vint, l’últim instant de felicitat. L’art déco. Geometria i luxe en les arts decoratives. Retorn al classicisme: Matisse a Niça. Tamara de Lempicka
- Montparnasse, nou centre de la creativitat artística. L’escola de París: Modigliani, Fujita, Chagall
- El surrealisme. Precedents: la pintura metafísica de De Chirico. El món simbòlic, eròtic i oníric d’Ernst, Masson, Miró, Dalí, Magritte
- Frida Kahlo, compromís polític, dolor i surrealisme. Picasso, del surrealisme al Guernica
- De com Nova York va robar la modernitat a París. Edward Hopper i la prosperity americana. L’expressionisme abstracte americà: De Kooning, Pollock, Rothko
- L’Europa de la postguerra. L’existencialisme: Camus, Sartre. L’art de la fragilitat i la destrucció: Giacometti i Fontana. Informalisme francès: Dubuffet, Fautrier, Grup Cobra
- L’Escola de Londres: Bacon, Freud
- L’Espanya de Franco. L’infomalisme, entre l’evasió i la crítica: Dau al Set, Tàpies, El Paso (Canogar, Millares, Saura)
- El Pop Art i l’american way of life: Lichtenstein, Oldenburg, Warhol, Wesselmann
- Del Nouveau réalisme francès a les tendències minimals i a la nova abstracció
- Tendències conceptuals: happenings, performance i body art, art povera i land art
- Visites a museus i fundacions d’art modern i contemporani
PROGRAMA SEGON TRIMESTRE
Classe 11 – 20 de gener – Joan
La revolució alemanya de 1918 i la Repùblica de Weimar
La nova Objectivitat de Dix i Grosz
Abstracció geomètrica: el Neoplasticisme de Mondrian
Classe 12 – 27 de gener – Carolina
La Bauhaus i el naixement del disseny. De Gropius a Mies van der Rohe
Kandinsky, Klee
Classe 13 – 3 de febrer – Joan
El feliços anys vint, el darrer instant de felicitat.
L'Art Déco. geometria i luxe en els arts decoratives
Retorn al classicisme: Matisse a Niça. Tamara de Lempicka
Classe 14 – 10 de febrer – Carolina
Montparnasse, nou centre de la creativitat artística.
L' Escola de París: Modigliani, Fujita, Chagall
Classe 15 – 17 de febrer – Joan
De com Nova York va robar la modernitat a París. Peggy Guggenheim
Edward Hooper i la prosperity americana
L' Expressionisme abstracet americà. De Kooning, Pollock, Rothko
Classe 16 – 24 de febrer – Carolina
El Surrealisme. Precedents. la Pintura Metafísica de De Chirico
El món simbòlic, eròtic i oníric d'Ernst, Masson, Miró, Dalí, Magritte
Classe 17 – 3 de març – Joan
L'Europa de la postguerra.
L' existencialisme: Camus, Sartre
L'art de la fragilitat i la destrucció: Giacometti i Fontana
Informalisme francès: Dubuffet, Fautrier, Grup Cobra
Classe 18 – 10 de març – Carolina
Frida Kahlo, compromís politic,dolor i surrealisme
Picasso, del surrealismne al Guernika
Classe 19 –17 de març – Joan
L' Escola de Londres: Bacon, Freud
Classe 20 – 24 de març – Carolina
L'Informalisme, entre l' evasió i la crítica: Dau al Set. El Paso (Canogar, Millares, Saura)
CALENDARI PER GRUPS
GRUP A
|
GRUP B
|
Sessions presencials:
- 20 i 27 de gener
- 17 i 24 febrer
- 17 de març
Sessions virtuals:
- 3 i 30 de febrer
- 3 i 10 de març
- 24 de març
|
Sessions presencials:
- 3 i 10 de febrer
- 3 i 10 de març
- 24 de març
Sessions virtuals:
- 20 i 27 de gener
- 17 i 24 de febrer
- 17 de març
|