« tornar

US2107V - Història de l’art IV B: El segle XX i l’obsessió per la modernitat i el progrés

Tipus Cursos de la Universitat Sènior en format virtual
Àrea temàtica Història de l'art
Modalitat Format virtual en temps real
Nivell Secundària
Coordinador
Professorat Carolina Camañes Sánchez, Joan Astorch Eraso
Data del 7 d’octubre de 2020 al 19 de maig 2021. De 16:00 a 18:00
Dies dimecres
Adreça Col·legi de Llicenciats
Total hores 50
Preu
Col·legiat176,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores176,00€
No col·legiat224,00€

CONTINGUTS  

1. De la Belle Époque a la Gran Guerra

2. El període d’entreguerres: els feliços anys vint

3. L’Europa de la postguerra i l’imperialisme cultural americà 

  • El final de la Belle Époque: l’enfonsament del Titanic i la Primera Guerra Mundial. Gestació de les avantguardes artístiques a París. El fauvisme, el classicisme amb matisos de modernitat. Matisse, Derain
  • La revolució artística de Picasso: Les Demoiselles d’Avignon. Les claus per comprendre el cubisme analític i sintètic
  • Avantguarda i primitivisme a l’escultura moderna: Brancusi
  • Modernitat i renovació a Espanya: Zuloaga i Sorolla
  • Modernitat i renovació a Catalunya: de Casas i Rusiñol a Mir, Nonell i Anglada Camarasa
  • El noucentisme a Catalunya, un projecte de modernitat. Eugeni d’Ors
  • L’Alemanya de Guillem II. Expressionisme alemany, una manera de viure i entendre el món. Grup Die Brücke i Nolde
  • Kandinsky i el grup Der Blaue Reiter. Els orígens de l’abstracció
  • L’impacte de la Gran Guerra en l’art: el dadaisme a Zuric, Berlín, Colònia, Hannover i Nova York. Els ready-mades de Duchamp
  • La Rússia de Nicolau II. La Revolució russa del 1917: del triomf de les avantguardes russes al realisme estalinista. Malèvitx i el suprematisme. Tatlin i el constructivisme
  • La revolució alemanya del 1918 i la República de Weimar. La nova objectivitat de Dix i Grosz
  • La Bauhaus i el naixement del disseny. De Gropius a Mies van der Rohe. Kandinsky, Klee. Abstracció geomètrica: el neoplasticisme de Mondrian
  • Els feliços anys vint, l’últim instant de felicitat. L’art déco. Geometria i luxe en les arts decoratives. Retorn al classicisme: Matisse a Niça. Tamara de Lempicka
  • Montparnasse, nou centre de la creativitat artística. L’escola de París: Modigliani, Fujita, Chagall
  • El surrealisme. Precedents: la pintura metafísica de De Chirico. El món simbòlic, eròtic i oníric d’Ernst, Masson, Miró, Dalí, Magritte 
  • Frida Kahlo, compromís polític, dolor i surrealisme. Picasso, del surrealisme al Guernica
  • De com Nova York va robar la modernitat a París. Edward Hopper i la prosperity americana. L’expressionisme abstracte americà: De Kooning, Pollock, Rothko
  • L’Europa de la postguerra. L’existencialisme: Camus, Sartre. L’art de la fragilitat i la destrucció: Giacometti i Fontana. Informalisme francès: Dubuffet, Fautrier, Grup Cobra
  • L’Escola de Londres: Bacon, Freud
  • L’Espanya de Franco. L’infomalisme, entre l’evasió i la crítica: Dau al Set, Tàpies, El Paso (Canogar, Millares, Saura)
  • El Pop Art i l’american way of life: Lichtenstein, Oldenburg, Warhol, Wesselmann
  • Del Nouveau réalisme francès a les tendències minimals i a la nova abstracció
  • Tendències conceptuals: happenings, performance i body artart povera i land art
  • Visites a museus i fundacions d’art modern i contemporani

 

PROGRAMA SEGON TRIMESTRE

Classe 11 – 20 de gener – Joan

La revolució alemanya de 1918 i la Repùblica de Weimar

La nova Objectivitat de Dix i Grosz

Abstracció geomètrica: el Neoplasticisme de Mondrian

Classe 12 – 27 de gener – Carolina

La Bauhaus i el naixement del disseny. De Gropius a Mies van der Rohe

Kandinsky, Klee

Classe 13 – 3 de febrer – Joan

El feliços anys vint, el darrer instant de felicitat.

L'Art Déco. geometria i luxe en els arts decoratives

Retorn al classicisme: Matisse a Niça. Tamara de Lempicka

Classe 14 – 10 de febrer – Carolina

Montparnasse, nou centre de la creativitat artística.

L' Escola de París: Modigliani, Fujita, Chagall

Classe 15 – 17 de febrer – Joan

De com Nova York va robar la modernitat a París. Peggy Guggenheim

Edward Hooper i la prosperity americana

L' Expressionisme abstracet americà. De Kooning, Pollock, Rothko

Classe 16 – 24 de febrer – Carolina

El Surrealisme. Precedents. la Pintura Metafísica de De Chirico

El món simbòlic, eròtic i oníric d'Ernst, Masson, Miró, Dalí, Magritte

Classe 17 – 3 de març – Joan

L'Europa de la postguerra. 

L' existencialisme: Camus, Sartre

L'art de la fragilitat  i la destrucció: Giacometti i Fontana

Informalisme francès: Dubuffet, Fautrier, Grup Cobra

Classe 18 – 10 de març – Carolina

Frida Kahlo, compromís politic,dolor i surrealisme

Picasso, del surrealismne al Guernika

Classe 19 –17 de març – Joan

L' Escola de Londres: Bacon, Freud

Classe 20 – 24 de març – Carolina

L'Informalisme, entre l' evasió i la crítica: Dau al Set. El Paso (Canogar, Millares, Saura)