« tornar

211206 - Estratègies i accions per a contextos educatius discontinus

Tipus Jornades
Àrea temàtica Metodologia d'aula i innovació educativa
Modalitat En línia
Nivell Secundària i Batxillerat
Coordinador
Professorat Lourdes Guàrdia Ortiz, Maite Fernández Ferrer, Marcelo Maina, Nati Cabrera Lanzo, Teresa Romeu Fontanillas
Data 16 i 17 d'octubre de 2020. De 15:00 a 14:00
Dies Divendres i dissabte
Adreça En línia
Total hores 10
Preu
Col·legiat35,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores35,00€
No col·legiat50,00€

Objectius

Arran de la situació excepcional que ha suposat la crisi sanitària de la COVID-19, i ateses les circumstàncies actuals, hem considerat necessari oferir a tot al professorat unes jornades per conèixer de prop estratègies i accions per desenvolupar la tasca docent en aquests contextos educatius discontinus, des de la mirada del que ens pot oferir la formació en línia, per tal de facilitar el disseny de solucions reversibles i que flueixin d’un context a un altre. Els eixos centrals en seran l’organització, el disseny de les activitats en línia i l’avaluació diversificada en contextos discontinus.

Els debats ens permetran, també, reflexionar i conèixer la funció educativa des d’una perspectiva integral, considerant tots els contextos en què els alumnes i els docents es podran moure.

Un equip de professors amb llarga experiència a les aules en aquest camp de la contribució de la virtualitat ens facilitaran eines per tal de conviure amb la presencialitat discontínua o intermitent.

Places limitades a 50 inscrits  

 

Programa

Programa en PDF

Divendres, 16 d'octubre

16-17 h Introducció. Docència en línia en situació de discontinuïtat (Teresa Romeu)

  • Recuperar algunes referències clau introduïdes en la conferència inaugural
  • La docència en línia: fases de planificació, execució i avaluació
  • La importància de la presència docent, l’eix essencial en entorns d’aprenentatge en línia
  • Comunicació asíncrona i síncrona
  • Potencial del treball col·laboratiu
  • Introducció a les diferents temàtiques de la jornada i la dinàmica que se seguirà

17.30-19 h Seminari I - Programació i disseny de l’acció formativa en línia (Lourdes Guàrdia)

El disseny de qualsevol acció formativa requereix planificació i una metodologia de treball i instruments que ajudin a sistematitzar la presa de decisions tecnològiques i pedagògiques de tots els elements que la componen i de manera integrada. En un context de formació en línia, aquest aspecte és imprescindible si volem garantir que tots els recursos, activitats i eines de treball estaran disponibles des del primer dia del curs i facilitaran el treball autònom de l’estudiantat i l’organització de la sincronia i asincronia que es plantegi a la proposta formativa.

Eixos:

  • Programació (competències, cursos, programes, assignatures)
  • Metodologia de disseny tecnopedagògic i planificació de l’acció formativa en línia
  • Instruments per sistematizar el disseny i la presa de decisions
  • Dissenys de formació flexible i adaptable a altres contextos i perfils

  

Dissabte, 17 d'octubre

9.30-11 h Seminari II - Disseny de les e-activitats, tipologia d’activitats i selecció de recursos (Marcelo Maina)

Proposar activitats en línia que fomentin la participació de l’estudiantat requereix un disseny detallat on la pedagogia guiï la presa de decisions sobre les tecnologies, els recursos, els tipus d’interacció i els rols de tots els actors, en funció del context d’implementació i els condicionants de cada situació. En aquest seminari abordarem com repensar l’aprenentatge per a un context en línia i dissenyar e-activitats per al desenvolupament de competències, per fomentar l’aprenentatge actiu i motivar l’estudiantat.

  • Metodologies actives per a un aprenentatge profund
  • Disseny d’e-activitats
  • Disseny “reversible” i “sincronia activa”
  • Selecció de tecnologies i recursos d’aprenentatge apropiats

11.30-13 h Seminari III - Avaluació dels aprenentatges en contextos educatius de presencialitat discontínua (Nati Cabrera i Maite Martínez)

L’avaluació és un element clau en el procés d’aprenentatge que cal dissenyar i integrar a les assignatures i matèries des de l’inici. El fet de com avaluem l’alumnat condicionarà tot el procés d’aprenentatge: el que aprendran, com ho faran, amb quina actitud s’hi enfronten. Avaluar no és només un procés que permet al professorat valorar què ha après un estudiant i qualificar-lo, és sobretot un procés que permet a l’estudiant desenvolupar la seva capacitat d’autoregulació. En un context de docència discontínua, cal revisar i redissenyar l’avaluació per tal que sigui el motor del procés d’aprenentatge, a l’aula convencional o a l’entorn virtual, sense que la discontinuïtat afecti el rol que ha de tenir-hi. 

  • Els elements clau de l’avaluació formativa
  • La importància del feedback
  • Mètodes i estratègies d’avaluació mediats per la tecnologia
  • El rol de l’alumnat en el seu procés d’avaluació

 13-13.30 h Tancament de les jornades (Albert Sangrà)

Inscripció: del 16 de juliol al 15 d'octubre

Es pot fer personalment a les oficines del Col·legi (de 9 a 14 h i de 16 a 19 h), i a través de la pàgina web www.cdl.cat

Preu: 35 € per a col·legiats, 50 € per a no col·legiats 

Un cop feta la inscripció no es retornarà l’import de la matrícula.

Per a més informació: 933710428 o secretaria@cdl.cat

Certificats

Aquesta activitat està reconeguda dins del Pla de Formació del Departament d’Educació (10 hores). Cal assistir al 100% d’hores per obtenir-ne el certificat.

Organització:

Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya

Amb la col·laboració d’Eudl@b/UOC

En aquesta línia, també us poden interessar aquests cursos de la nostra formació permanent de tardor:

Competència digital docent en col·laboració i en línia (Marc Romero, Teresa Romeu)

La naturalesa i la gestió del temps en entorns digitals d’aprenentatge (Albert Sangrà)