« tornar

212205 - XV Jornades de didàctica de les llengües clàssiques. (Re)Descobrim la Ilerda amagada

Tipus Jornades
Àrea temàtica Jornades de Didàctica de les Llengües Clàssiques
Modalitat En línia
Nivell Secundària i Batxillerat
Coordinador
Professorat
Data 12 i 16 de març de 2021 (part virtual), i visita a ilerda romana al mes de maig. De 16:00 a 19:00
Dies dimecres, dijous i divendres
Adreça Part en línia i visita presencial a Ilerda romana
Total hores 15
Preu
Col·legiat35,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores35,00€
No col·legiat50,00€

Les XV Jornades de Didàctica de les llengües clàssiques, volen ser un espai de reflexió al voltant de l'ensenyament i aprenentatge de la matèria. Són, doncs, unes jornades que paren atenció a la pràctica docent i a la didàctica de l'especialitat, on compartir recursos, nous enfocaments, eines didàctiques i projectes d'aula que poden ser-nos d'utilitat per a la nostra tasca docent. 

Les jornades, tindran una part virtual, dinàmic i participatiu, amb diferents presentacions i aules temàtiques, i una part presencial, que consistirà amb una visita a Ilerda romana. 

Programa


12 de març del 2021

16 – 17 h: Ponència inaugural: Ilerda, arqueologia d'una ciutat oculta, a càrrec de Xavier Payà, arqueòleg.

Després de quaranta anys d’excavacions urbanes al centre històric, us podem presentar una reconstrucció ideal de com podia ser la ciutat imperial (segles I-III dC). (Re)descobrim Ilerda, la ciutat amagada, des dels antecedents ibèrics a la cuitat romana imperial i tardo antiga.

17 –20 h:  Aules temàtiques consecutives: 

17 hEls bessons de Plaute. Lectures de llatí per a les PAU, a càrrec de Mònica Miró Vinaixa 

17.45 h: Ilerdam videas: una proposta de ludificació per a 4rt curs d’ESO, a càrrec de l’Equip ICE Clàssiques de Lleida  

Us presentem una proposta adreçada a l'alumnat de llatí de 4t. ESO, amb l'objectiu de fer-los descobrir la ciutat d'Ilerda a través d'un escape room protagonitzat per Afrània  Chrocale , una lliberta de la ciutat.

18.30 –19 h Descans 

19 h:       Cum Laude, a càrrec de l’Equip ICE de Girona (Batxillerat) 

19.45 hDidàctica de llengües clàssiques: entre la innovació necessària i la tradició, a càrrec de Daniel Álvarez  

La pedagogia del llatí i el grec clàssic des del segle XIX ha arribat a l’abús i l’esgotament del mètode gramatical. S’escau trobar altres vies d’aprofundiment, si més no addicionals per donar a les llengües clàssiques un alè de vida per a facilitar-ne la lectura i el seu ús, sobretot, culte. A la present comunicació s’intenta mostrar una panoràmica ràpida d’aquests mètodes, en les diferents escoles i acadèmies actuals, i destriar-ne algunes tècniques no excessivament ambicioses, però útils per als instituts del nostre sistema d’ensenyament, com la narració (story telling) o la descripció d’imatges, l’adaptació de llibres de lectura per nivells, la perífrasi oral en llatí de fragments clàssics, els qüestionaris escrits en la llengua a aprendre, el TPR (Total Physical Response). El ponent conclourà parlant els darrers 2-5 minuts en llatí per a mostrar-ne la viabilitat del seu ús.   

 

16 de març del 2021

16 – 17 h:  Ítaca, retorn i fugida: L'Odissea en la literatura grega i catalana contemporània, Eusebi Ayensa

Les obres clàssiques —i l’Odissea és un clàssic per excel·lència— no són monuments inamovibles. La seva mateixa condició de clàssics els permet adaptar-se a necessitats i a situacions molt diferents d’aquelles que les van generar. En aquesta xerrada —que tindrà un caire volgudament transversal—es presentaran algunes de les principals versions neogregues (Kavafis, Uranis, Kazantzakis, Seferis i Ritsos) i catalanes (Riba, Carner, Rodoreda, Bartra i Margarit) d’aquest clàssic universal, que, a banda de funcionar com un mer topos literari, serveix també expressar el viatge interior de cadascú de nosaltres, l’enyorança de la pàtria llunyana o, contràriament a això, la impossibilitat de reconèixer-la, quan es desdibuixa entre les aigües tèrboles del feixisme.

17- 19.15 h: Bones pràctiques i experiències d’aula en l’ensenyament de la matèria. Intervencions consecutives:

17 h: Grup de treball de Clàssiques del Bages i Jornada de Clàssiques, a càrrec de Maurici Tarragó i Sandra Vilamala

Els grups de treball poden ser punts de trobada molt positius per als professors de Clàssiques. Acostumem a ser l'únic docent de la nostra especialitat i el grup de treball proporciona un lloc on coordinar les iniciatives pròpies i conèixer la dels companys d'altres instituts. En el nostre cas, ens ha servit per engegar diversos projectes. Un dels més importants ha estat la Jornada de Clàssiques al Bages, que ja ha coneix diverses edicions des del curs 2015/16. En aquesta trobada, pensada per a alumnes de 4t ESO i Batxillerat, fem tallers tan diversos com roomscapes, estampació de samarretes o descobrim els sons de l'Antiga Roma.

17.20 h: MAPES I EIXOS CRONOLÒGICS DE GRÈCIA AMB MAPHUB I TIMES.GRAPHIC à càrrec d'Ignasi Vidiella

L'ús de les eines digitals fa temps que ha irromput a les aules, i la majoria del professorat docent en coneix unes quantes que usa i fa seves. És per aquest motiu que, en el marc de l'ensenyament de les llengües clàssiques, i més concretament en l'ensenyament del grec clàssic, volem presentar les aplicacions times.graphic i maphub, que permeten treballar la confecció d'eixos cronològics virtuals, així com treballar la geografia corresponent de l'assignatura de Grec.

17.40 h: QUID PRO QUO de postals de Nadal a càrrec de  Montserrat Bastons i Meritxell Blay

Escriure en llatí. Usar llatinismes apresos. Parlar de les Saturnalia i de Janus. I, tot i que ja no es faci gaire, recuperar el costum de felicitar les festes nadalenques i l'any nou amb una postal. Presentem l'activitat acadèmica que permet englobar aquests quatre conceptes en un de sol: un intercanvi de postals entre alumnes que fan Cultura Clàssica i/o Llatí, procedents de diverses escoles, durant el desembre. Volem comentar com ha estat l'experiència de dos anys i mostrar-vos exemples de postals. I us animem a engrandir, com si fossin vies romanes, la xarxa de correspondències.  

18 – 18.30 h Descans

18.30– 19.15 hEl projecte educatiu del Museu de Lleida. Una proposta col·laborativa amb la comunitat educativa, a càrrec de Miquel Sabaté, Museu de Lleida   

 El Museu de Lleida es troba immers en un procés de reflexió encaminat a redefinir el missatge que vol transmetre a la societat mitjançant els seus programes educatius. 

El museu pretén unificar els discursos arqueològic i artístic, mitjançant un comú denominador basat en el discurs històric. En aquest procés l'àrea d'educació juga un rol fonamental. 

19.15- 19.45 h: Conclusions i comiat de la part virtual

Nota: Les jornades es completaran amb un avisita presenciala ala Ilerda romana, programada si la situació ho permet, el dia 5 de juny de 2021. Us informarem dels detalls més endavant.

 


« TORNAR       AFEGIR A LA CISTELLA »