Tipus | Jornades | ||||||
Àrea temàtica | Llengua i literatura | ||||||
Modalitat | En línia | ||||||
Nivell | Secundària i Batxillerat | ||||||
Coordinador | |||||||
Professorat | |||||||
Data | 27 i 29 d'abril de 2021. De 16:00 a 20:00 | ||||||
Dies | dimarts i dijous | ||||||
Adreça | En línia | ||||||
Total hores | 15 | ||||||
Preu |
|
Durant les jornades que celebrarem els propers dies 27 i 29 d’abril en format virtual, analitzarem l’estat de la qüestió als centres educatius anys després de la immersió lingüística i dels programes LICS i ens aproximarem a les accions que des dels centres d’ensenyament i de les aules, tant de primària com de secundària, es realitzen per a afavorir-ne l’ús i el prestigi; coneixerem diferents realitats de centre, diferents projectes lingüístics i interdisciplinaris adreçats a potenciar i millorar l’ús del català com a llengua vehicular entre el nostre alumnat.
Les jornades seran, doncs, un espai de reflexió i de trobada, on compartir recursos i eines que ens acompanyin en la nostra tasca com a docents.
Programa
16 h: Ponència i debat inaugural “Ús social de la llengua catalana entre els joves i en els centres d'ensenyament”, a càrrec de Xavier Vila, sociolingüista i professor del Departament de filologia Catalana de la Universitat de Barcelona i director del Centre d’Investigació Sociolingüística
10' de descans
17.15 h – 18.15 h: Aules temàtiques consecutives:
1- Aula d'acollida de centre. Un recurs més aprofitable?, a càrrec de Flora Grané, assessora LIC a la Catalunya central.
Informes recents ens donen la dada que només un 32% del nostre alumnat parla habitualment en català. Les aules d’acollida, un dels recursos centrals per donar suport a l’alumnat nouvingut, per ensenyar la llengua catalana, per facilitar la incorporació a l’aula ordinària amb més domini de l’idioma, han estat pensades com a primer pas per a una educació inclusiva.
2- Llengua i literatura, traspassar la quarta paret (una visió transversal amb les arts escèniques), a càrrec de Pep Paré, professor d’EASD de Vic i dramaturg.
Pep Paré ens acostarà al treball i a la potenciació de l’ús de la llengua catalana des de l’art i en concret de les arts escèniques. Traspassarem amb ell la “quarta paret”, aquella que, en teatre, separa la representació de la realitat, i que ens permetrà valorar com, des de l’aula, fomentem l’ús de la llengua oral entre l’alumnat.
18.15 – 19.15 h: Presentació del projecte “Plans d’Educació lingüística integral”, a càrrec de Diego Sola i Garcia, Plataforma per la Llengua
Plataforma per la Llengua desenvolupa tres Plans d'Actuació Lingüística Integral en àrees o barris de determinats municipis que presenten importants dèficits lingüístics: Barcelona, Sabadell, Sant Adrià de Besòs, Santa Coloma de Gramanet i Badalona. Coneixerem els objectius d’aquests plans, les activitats que s’hi duen a terme i les propostes que s’hi inclouen en col·laboració amb diferents centres d’ensenyament de primària i secundària.
16 h – 17.30 h: Espai de presentació i exposició de bones pràctiques i experiències d'aula i de centre (escolliu un d'aquests dos blocs):
Bloc 1:
L'Escola Mercè Rodoreda està portant a terme un projecte dinamitzador de la llengua catalana com a eix principal, promovent l'oralitat i l'expressió corporal de l'alumnat i fent-ho extensible a tota la comunitat educativa i entorn. Amb els objectius de potenciar i estimular l'ús de la llengua catalana com a eina bàsica de l'expressió oral, treballar les habilitats comunicatives , la gestió de les emocions , la perspectiva de gènere i la interculturalitat.
Improversem planteja un espai de diàleg crític profund. Ho fa a través d’un treball lingüístico-musical innovador: la glosa, o cançó improvisada, i el rap. Treballa l’expressió oral, el vocabulari i la construcció de pensament crític davant el racisme, el feixisme o la desigualtat.
Es tracta d'una activitat que té com a perspectiva la reconstrucció d'hàbits lingüístics socials que vetllin per la sostenibilitat de la llengua catalana, vinculant dues actituds lingüístiques diferents amb unes emocions determinades.
Bloc 2:
Celebrar a classe les diverses efemèrides que poblen el calendari són una excusa perfecta per encabir-hi la DPM. Per això hi donem pas al DEL, DILM, DMP, DILJ, DMR... on és fàcil de deduir que la D correspon a dia. I no ens descuidéssim el gloriós primer d’abril (AFD)!
El CEIP Ferrer i Guàrdia treballa pel foment de la llengua dins el centre, però pretén també potenciar aquest ús social del català fora de les aules, arribant a les famílies de l’alumnat, de procedència ben diversa. El català esdevé un punt de trobada multicultural, de comprensió i d’inclusió.
15 ' de descans
17.45 h – 19.15 h : Taula rodona, (1 h 30'). L'ús de la llengua catalana als centres d'ensenyament (primària-secundària): mesures de millora.
Punts d’exposició:
a) Com organitzem el centre: normativa i funcionament (projecte lingüístic, coordinador lingüístic...)
b) Des dels departaments didàctics com tractem la llengua (tractament integral de llengües, projectes interdisciplinaris...)
c) Aportació de propostes de millora per afavorir-ne l'ús i el prestigi.
Hi participaran
Amb la paricipació Pere Mayans, Cap del Servei de Suports i Recursos Lingüístics del Departament d'Educació
Moderador: Jacint Bassó
19.45 h: Paraules de cloenda