« tornar

213307 - Viatgem a la Grècia catalana

Tipus Escola d'Estiu
Àrea temàtica Ciències socials
Modalitat Format virtual en temps real
Nivell Secundària
Coordinador
Professorat Eusebi Ayensa Prat
Data de l'1 al10 de juliol. De 18:00 a 20:00
Dies Síncron (a través de la plataforma Teams) Horari de sessions síncrones: 1, 2, 5, 6, 8 i 9 de juliol, de 18 h a 20.30 h
Adreça En línia
Total hores 15
Preu
Col·legiat70,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores70,00€
No col·legiat100,00€

Tipologia

 Síncron (a través de la plataforma Teams)

Horari de sessions síncrones: 1, 2, 5, 6, 7, 8 i 9 de juliol, de 18 h a 20.30 h

 Presentació:

En aquests temps de pandèmia i de confinament en què només és possible viatjar amb la imaginació, proposem un viatge telemàtic a la Grècia catalana en el qual descobrirem les restes monumentals dels nostres avantpassats que es conserven a la terra dels déus (torres i castells) i coneixerem el record que va deixar aquella excepcional aventura en el folklore, la literatura i, al capdavall, en l’imaginari col·lectiu tant grec com català. Considerat com un dels episodis més gloriosos de la nostra història i font d’inspiració constant per a poetes i novel·listes fins als nostres dies, l’ocupació i el domini dels ducats d’Atenes i Neopàtria durant bona part de la catorzena centúria no són coneguts encara amb la profunditat que convindria, tot i que presenten un interès indiscutible per als alumnes en matèries com història, grec i llengua i la literatura catalanes. Això farà, doncs, que la transversalitat de continguts i coneixements sigui l’eix vertebrador d’aquest curs, que combinarà explicacions tant històriques com etnogràfiques i literàries entorn de “la nostra Orientada”, en paraules del poeta català Francesc Pelagi Briz.

Als docents –siguin de l’especialitat que siguin– no se’ls pressuposen coneixements previs sobre la matèria, ni tampoc el domini de la llengua grega, ja que els textos que es comentin (sobretot refranys i cançons populars grecs inspirats per aquells dominadors estrangers amb fama d’invencibles) seran presentats sempre acompanyats de traducció catalana. Així mateix, la bibliografia subministrada pel responsable del curs serà redactada exclusivament en llengua catalana i, eventualment, castellana.

Metodologia

En aquest curs, que serà exclusivament telemàtic, es combinaran les sessions simultànies (en concret la 1a i la 7a) amb aquelles no simultànies (la 2a, 3a i 4a sessió), en què els assistents hauran de visionar uns vídeos i powerpoints i resoldre les activitats que se’ls proposin. Finalment, a la 5a i 6a sessió els assistents hauran de llegir una sèrie de textos i articles que se’ls facilitaran per  dur a terme les activitats proposades, que seran comentades a la darrera sessió del curs.

 Presentació del curs i metodologia. Marc històric i geogràfic. Organització social i militar dels ducats catalans de Grècia.

Castells d’Atenes, Levàdia, Kàristos i Tebes: 2 h.

Castells d’Hipàcia, Làmia, Àmfissa i Siderocastron: 2 h.

Torres de l’Àtica, Beòcia, Ftiótide i Fòcida: 2 h.

 El record dels catalans en el folklore grec (lectura de textos i activitats): 2 h.

El record dels catalans en la literatura grega i catalana dels segles xix i xx (Lectura de textos i activitats): 2 h.

Revisió de les activitats de la 5e i 6a sessió. Conclusions.

 


« TORNAR       AFEGIR A LA CISTELLA »