« tornar

213409 - Fem experiments

Tipus Escola d'Estiu
Àrea temàtica Ciències experimentals i matemàtiques
Modalitat Format virtual en temps real
Nivell Secundària
Coordinador
Professorat Josep Pascual Masana
Data del 10 al 20 de juliol. De 8:00 a 11:00
Dies Combinarà sessions síncrones amb treball asíncron. 12, 13, 14, 15 i 16 de juliol, de 8.30 h a 11.30 h
Adreça En línia
Total hores 15
Preu
Col·legiat70,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores70,00€
No col·legiat100,00€

Tipologia:

 Combinarà sessions síncrones amb treball asíncron.

Horari de sessions síncrones: 12, 13, 14, 15 i 16 de juliol, de 8.30 h a 11.30 h

Hi haurà 5 hores de treball asíncron mitjançant moodle.

 Descripció

S’utilitzaran materials simples per fer experiments sobre principis científics molt quotidians, però les explicacions dels quals no són evidents i ens cal l'ajut de l'experimentació per entendre’ls. Buscarem l'explicació de diversos fenòmens en profunditat per tal d’adaptar-la als diferents nivells educatius.

Experimentarem amb núvols, aire, so, llum, electricitat, magnetisme, miralls, foc, etc. I, per fer-ho, només ens caldran objectes que tenim a l’abast i una miqueta d’enginy. També veurem com el disseny 3D ens hi pot ajudar.

Tots aquests materials es poden fer servir en situacions diverses, des del treball en competències, projectes, espais, suport a l’aula fins a la simple demostració. Els experiments els poden fer de manera autònoma els nens i nenes de primària i secundària i també explicarem com n’apliquem alguns a educació infantil.

 Metodologia

Exposició dels principis físics o químics que il·lustren les experiències i la pràctica, en què cadascú construirà i manipularà materials per experimentar-hi. Molts dels materials són barats o de rebuig. Així, en acabar el curs disposarem físicament del resultat d’alguns dels experiments. A causa de la situació pandèmica, el curs és en format telemàtic. Per apropar-nos a la manipulació, disposarem de vídeos dels experiments i proposarem que s’aportin materials de manera individual per poder-los manipular. Es demanarà als assistents que facin un petit vídeo d'experimentació.

 Continguts

Presentació de com podem aplicar les diferents experiències a l’escola:

- Utilització del mètode científic com a base de l’experimentació

- Dies i setmanes de les ciències

- Transversalitat dels professionals a l’escola. Font de materials i recursos

- Presentació de materials senzills, barats o de rebuig.

- Aplicació de la impressió 3D per a la creació de materials

Anàlisi de situacions quotidianes relacionades amb:

- L’atmosfera, els núvols, la pressió i la temperatura

- La propagació del so

- La llum com a responsable dels colors, mescles additives i subtractives de colors

- L’electricitat estàtica com a forma d’energia que podem percebre

- El magnetisme, el descobriment de la repulsió i del camp magnètic

- La simetria, no tan evident com sembla

- La química d’una espelma

 Objectius

Al final del curs el professorat assistent podrà:

- Explicar fenòmens mitjançant l’experimentació.

- Construir enginys per ajudar a comprendre els principis físics quotidians.

- Conèixer fonts de materials de cost baix o nul.

- Introduir-se en el disseny 3D com a eina per obtenir materials per treballar a l’aula.

 Avaluació

  • Assistència a les sessions.
  • Ideació i presentació d’un vídeo d’una experiència, en què els nens i nenes es puguin endinsar en el coneixement d’un principi o fenomen científic de manera experimental.

 

 


« TORNAR       AFEGIR A LA CISTELLA »