« tornar

221301 - Seminari: Memòria històrica: pensament crític, comprensió del passat i del present, cultura de la pau i valors democràtics

Tipus Jornades
Àrea temàtica Ciències socials
Modalitat En línia
Nivell Internivells
Coordinador
Professorat Assumpta Benaiges Gabriel, Gemma Simon Muntané, Marta Simon Esteve, Susana Panisello Sabaté
Data 11 i 12 de novembre de 2021. De 16:00 a 20:00
Dies Dijous i divendres
Adreça En línia
Total hores 15
Preu
Col·legiat5,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores5,00€
No col·legiat15,00€

Descripció

El conflicte és un fet recurrent al llarg de la història. El segle XX va ser afectat especialment per enfrontaments, guerres i represàlies, amb dues Guerres Mundials, la Guerra Civil i els règims totalitaris europeus. Aquests fets es treballen al currículum d'història de l’ESO i batxillerat, tot i que ens poden servir per treballar el pensament crític, la recerca, la cultura de la pau i els valors cívics i democràtics de manera transversal amb el nostre alumnat.

Aquest seminari vol ser, doncs, un espai de reflexió entorn del conflicte i la memòria històrica, tant des de la vessant curricular com del treball en valors a les aules. És obert a professorat de diferents matèries i especialitats de secundària i batxillerat, i a tothom que tingui interès a aprofundir-hi.

Coneixerem les principals entitats que treballen en aquesta temàtica i també tots els recursos que ens ofereixen per tractar, comprendre i analitzar el conflicte com a docents, com ara fonts documentals, testimonis, activitats per a centres educatius, recorreguts i altres, i compartirem experiències d'aula relacionades amb la memòria històrica arreu de Catalunya.

Informació important sobre la inscripció:

  • En cas que no vulgueu el certificat, i per tant la formació no estarà reconeguda dins el Pla de Formació Permanent del Departament d'Educació, us hi podeu inscriure de manera gratuïta mitjançant aquest enllaç.

  • En cas que vulgueu el certificat i que fem el tràmit de reconeixement de la vostra participació al seminari, us hi podeu matricular mitjançant l'enllaç que trobareu més avall (5 € per a col·legiats i 15 € per a no col·legiats).

Programa 

 11 de novembre

16 - 16.45 h:  "Memòria històrica i educació", a càrrec d'Enric Pujol, director del Museu de l’Exili

16.45 – 17.30 h: “La integració de la memòria recent en la memòria històrica. El conflicte del relat a les aules”, a càrrec de Susana Panisello

Aquesta conferència versarà sobre el problema que tenim els docents a l'hora de tractar la memòria recent dins de la nostra difusió de la memòria històrica, sobretot, quan en aquesta memòria recent hi ha vinculat un conflicte violent i polític. Es tractarà també la idea de "la batalla del relat" per part de les institucions i d'algunes parts implicades, a l'hora d'explicar alguns temes delicats com, per exemple, el tema del terrorisme a Espanya.

17.30 - 17.45 h:  Pausa

17.45 - 18.45 h: La memòria històrica: entitats i recursos

  • Memorial Democràtic, a càrrec de Gemma Simó i Laia Coma
  • Servei educatiu del Museu de l’Exili, a càrrec d'Eva Duran
  • COMEBE (Consorci Memorial dels Espais de la Batalla de l’Ebre)

 

12 de novembre

Treballar el conflicte i la reconciliació a l’aula: com abordem un passat conflictiu? Com desenvolupem un pensament crític i objectiu en el nostre alumnat? Com treballem la cultura de la pau i la competència ciutadana?

16.00 - 17.30 h: Experiències d’aula 

  • "Memòries d'exili i repressió", a càrrec de Julieta Olaso i Guillem Galcerà, alumne de quart d’ESO del centre.
  • El projecte recull les vivències, mitjançant un treball de memòria oral, de persones de la Terra Alta que van patir l'exili i la repressió franquista. La plataforma Mobile History Map de mSchools ha servit com a eina de difusió d'aquest projecte col·laboratiu, que ha permès a l'alumnat participant tenir una altra perspectiva d'aquest període històric que va tenir com a escenari central aquesta comarca del sud de Catalunya.

El projecte educatiu “Portes de la memòria. La sanitat a la batalla de l’Ebre” està pensat per conèixer i reflexionar sobre la sanitat a la batalla de l’Ebre i, especialment, sobre les persones protagonistes, els llocs i els valors. És un projecte realitzat conjuntament pel DEMD - Terres de l’Ebre  i pel COMEBE, que, per tant, des del principi es planteja de manera transversal i en xarxa. Per a la realització del dossier ha estat fonamental l’assessorament del Dr. Carles Hervàs.

  • "Activitats amb l'alumnat de 4rt d'ESO i 1er i 2n de batxillerat, a càrrec de Àngela Castaño i Pere Marí, Grup DEMD - Alt Empordà 

17.30 -  17.45 h: Descans

 17.45 - 18.45 h: Experiències d'aula

  • "Comiat de les Brigades Internacionals", a càrrec de Pilar Herrerias i Gili, professora de l’INS Martí l'Humà de Montblanc, i Assumpta Benaiges Gabriel, directora i docent del Camp d’Aprenentatge dels Monestirs del Cister de l'Espluga de Francolí, membres del grup DEMD-Tarragona (grup de treball del Departament d’Educació i el Memorial Democràtic). 

El mes d’octubre del 1938 es va fer el comiat de  les Brigades Internacionals a l’alberg de  l’Espluga de Francolí just abans de fer la desfilada final a Barcelona. Aprofitant aquest fet i la seva proximitat, s’ha creat una activitat d’història al voltant de les Brigades Internacionals, que es completa amb l’activitat del Camp d’Aprenentatge dels Monestirs del Cister.

  • "La deportació femenina. Dones de ponent als camps nazis", a càrrec de Glòria Garcia, professora de l'INS Guindàvols (Lleida) i David Sancho, professor de l'INS Almenar (Almenar). Ambdós són membres del grup de treball DEMD - Lleida.

Amb el nom de "La deportació femenina. Dones de Ponent als camps nazis" hem elaborat una exposició centrada en les dones de les comarques de Lleida i la Franja de Ponent que van patir l'exili, la deportació i l'Holocaust, així com mostrar la seva participació en la Resistència a França. Amb l'exposició pretenem tenir una eina útil per explicar aquests fets històrics a l'alumnat des d'una perspectiva de gènere, visibilitzant les dones que Neus Català va definir com "les oblidades dels oblidats" ".

18.45 - 19.00 h: Descans

19.00 - 19.45 h:  “Una mirada pedagògica a través d’Europa: ensenyament i aprenentatge sobre l’Holocaust ”, a càrrec de Marta Simó

Aquesta ponència fa una mirada sobre les diverses aproximacions pedagògiques existents a diferents països europeus sobre l’ensenyament i l’aprenentatge de l’Holocaust fruit de projectes de recerca internacional. La pregunta que es formula és: de quina manera fem ús d’aquest esdeveniment en l’ensenyament: és una aproximació historiogràfica, és una aproximació identitària o és una aproximació universal?