« tornar

223311 - Viatgem a la Grècia catalana. Aproximació històrica, monumental, etnogràfica i literària al domini català a Grècia durant el segle XIV i el seu aprofitament didàctic

Tipus Escola d'Estiu
Àrea temàtica Ciències socials
Modalitat Virtual
Nivell Internivells
Coordinador
Professorat Eusebi Ayensa Prat
Data De l'1 al 17 de juliol. De 0:00 a 0:00
Dies De dilluns a divendres
Adreça En línia
Total hores 15
Preu
Col·legiat70,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores70,00€
No col·legiat105,00€

El curs es realitzarà de manera asincrònica entre els dies 1 i 17 de juliol.

Al iniciar-se el curs, hi haurà una sessió voluntària síncrona, per  presentar el curs i la seva dinàmica, de la qual es definirà la data més endavant.

Descripció:

Proposem un viatge telemàtic a la Grècia catalana en el qual descobrirem les restes monumentals dels nostres avantpassats que es conserven a la terra dels déus (torres i castells) i coneixerem el record que va deixar aquella excepcional aventura en el folklore, la literatura i, al capdavall, en l’imaginari col·lectiu tant grec com català. Considerat com un dels episodis més gloriosos de la nostra història i font d’inspiració constant per a poetes i novel·listes fins als nostres dies, l’ocupació i el domini dels ducats d’Atenes i Neopàtria durant bona part de la catorzena centúria no són coneguts encara amb la profunditat que convindria, tot i que presenten un interès indiscutible per als alumnes en matèries com història, grec i llengua i la literatura catalanes. Això farà, doncs, que la transversalitat de continguts i coneixements sigui l’eix vertebrador d’aquest curs, que combinarà explicacions tant històriques com etnogràfiques i literàries entorn de “la nostra Orientada”, en paraules del poeta català Francesc Pelagi Briz. 

No es pressuposa que els docents –siguin de l’especialitat que siguin– tinguin coneixements previs sobre la matèria, ni tampoc que dominin la llengua grega, ja que els textos que es comentin (sobretot refranys i cançons populars grecs inspirats per aquells dominadors estrangers amb fama d’invencibles), es presentaran sempre acompanyats de traducció al català. Així mateix, la bibliografia subministrada pel professor del curs estarà redactada en llengua catalana i, eventualment, castellana. 

Metodologia:

En aquest curs, vírtual asíncron, es combinaran sessions simultànies (1a i 7a sessió) amb simultànies (2a, 3a i 4a sessió), en què els assistents hauran de visionar uns vídeos i uns documents en PowerPoint i resoldre les activitats que els proposin. Finalment, a la cinquena i sisena sessió els assistents hauran de llegir una sèrie de textos i articles que els facilitaran per dur a terme les activitats proposades, que seran comentades a la darrera sessió del curs. 

Continguts:

  1.  Marc històric i geogràfic. Organització social i militar dels ducats catalans de Grècia 
  2. Castells d’Atenes, Levàdia, Kàristos i Tebes: 2 h. 
  3. Castells d’Hipàcia, Làmia, Àmfissa i Siderocastron: 2 h. 
  4. Torres de l’Àtica, Beòcia, Ftiótide i Fòcida: 2 h. 
  5. El record dels catalans en el folklore grec (lectura de textos i activitats): 2 h. 
  6. El record dels catalans en la literatura grega i catalana dels segles XIX i XX (lectura de textos i activitats): 2 h. 
  7. Revisió de les activitats de la cinquena i sisena sessió. Conclusions. 

 

 


« TORNAR       AFEGIR A LA CISTELLA »