« tornar

223502 - El repte de modelitzar i argumentar en química

Tipus Escola d'Estiu
Àrea temàtica Ciències experimentals i matemàtiques
Modalitat Format virtual en temps real
Nivell Secundària i Batxillerat
Coordinador
Professorat Aureli Caamaño Ros
Data Del 4 al 8 de juliol . De 16:00 a 19:00
Dies De dilluns a divendres
Adreça En línia
Total hores 15
Preu
Col·legiat70,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores70,00€
No col·legiat105,00€

 

Descripció

L’elaboració de models i l’argumentació són dues practiques científiques essencials en l’ensenyament i l’aprenentatge de la química. En aquest curs treballarem exemples de modelització i argumentació en relació amb els següents conceptes bàsics de la química: substància química, estructura, enllaç químic, reacció química, energia, espontaneïtat i velocitat de reacció.  En certs casos revisarem críticament algunes maneres tradicionals de presentar aquests conceptes i en proposarem d’alternatives.

Metodologia

Elaborarem conjuntament activitats de modelització i argumentació, reflexionant sobre l’evolució de la complexitat dels models químics que utilitzem al llarg de la secundària, per trobar pautes adequades de progressió conceptual. També ens centrarem en les evidències experimentals que ens permeten contrastar les hipòtesis efectuades en la construcció dels models i en els aspectes de representació i terminològics més apropiats. A l’últim, proposarem activitats pràctiques que impliquin veritables reptes per als estudiants.

Continguts

1.  L’estructura conceptual de la química. Nivells de conceptualització: macroscòpic i submicroscòpic. Modelització del concepte de substància química. Canvis físics en les substàncies. Model cineticocorpuscular. Canvis químics. Substàncies elementals i compostos. Model atomicomolecular. Diferència entre substància elemental i element químic.

2. Modelització de l’estructura de les substàncies: estructura multimolecular i estructures gegants. Representació estructural i simbòlica de les substàncies. La diversitat de significats de les fórmules químiques. L’ordenació dels elements químics en funció de les seves propietats i de les propietats de les substàncies elementals.  El concepte de quantitat de substància.

3. Modelització de l’estructura interna de l’àtom i de l’enllaç en les molècules. La modelització de l’estructura de les substàncies. Hipòtesis sobre la seva estructura, les partícules constitutives i les seves interaccions. Substàncies moleculars, metàl·liques, iòniques i covalents. Carga iònica, nombres d’oxidació i formulació química.

4. Modelització macroscòpica i atomicomolecular de les reaccions químiques. Modelització de l’energia, l’equilibri i l’espontaneïtat de les reaccions químiques. Tipus de reaccions químiques.

5. Velocitat de les reaccions químiques. Factors dels quals depèn. Els models: macroscòpic, de col·lisions i de l’estat de transició. Perfils d’energia de les reaccions químiques. Concepte de mecanisme i de pas determinant de la velocitat de reacció.

Avaluació

L’avaluació es farà a partir de les tasques d’elaboració d’activitats de modelització i argumentació que es proposaran als participants.

 

 

 

 


« TORNAR       AFEGIR A LA CISTELLA »