« tornar

223216 - Cinc claus per ensenyar i aplicar la Nueva gramática de la lengua española a l'ESO + Ser docent al segle XXI

Tipus Escola d'Estiu
Àrea temàtica Llengua i literatura
Modalitat Semipresencial
Nivell Secundària i Batxillerat
Coordinador
Professorat Alfonso Ruiz de Aguirre, Silvia Rodríguez
Data Del 4 de juliol al 15 de juliol. De 16:00 a 19:00
Dies De dilluns a divendres
Adreça 4 i 5 de juliol, Via Augusta 205. 13, 14 i 15 de juliol, Rambla Catalunya 8, BCN. La resta de sessions en línia
Total hores 30
Preu
Col·legiat70,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores70,00€
No col·legiat105,00€

El curs, de 30 h de durada combina una jornada de reflexó entorn la professió docent amb el curs d'especialitat "Cinc claus per ensenyar i aplicar la Nueva gramática de la lengua española a l'ESO".

El contingut i programa serà el següent:

Ser docent al segle XXI:

Dilluns, 4 de juliol

15.30 h Recepció i benvinguda

15.45 Obertura

16.00 h Conferència inaugural: Quina és la identitat professional del docent?, a càrrec de Begoña Roman, doctora en Filosofia i professora de la UB

 17.00 h Primer diàleg: La professió docent i el coneixement

 El docent com facilitador en els processos d’aprenentatge

  • Pere Vilaseca, mestre i postgraduat en Avaluació Formativa. Membre de l’equip de Rosa Sensat “Avaluar per Aprendre” 
  • Xavier Serra, professor de secundària i membre de l’Àrea de Pedagogia i Innovació de l'Escola Pia de Catalunya 
  • Lutxi Almodóvar, directora de la Fundació Collserola
  • Moderador: Antoni Domènech, membre de la Junta de Govern del Col·legi i inspector d’educació

18.30 h Pausa

18.45 h Segon diàleg: La professió docent i l’alumnat

El docent com acompanyant en els processos de creixement

  • Josep Castillo, professor de secundaria i professor del Departament de Pedagogia de la Universitat de Vic-UCC 
  • Albert Bayot, director de l’Institut de Sarrià de Ter
  • Ricard Bahí, director acadèmic de la ICCIC
  • Moderador: Jacint Bassó, vicedegà del Col·legi i director de l’Escola BetàniaPatmos

 

Dimarts, 5 de juliol

16.00 h Tercer diàleg: La professió docent dins el centre educatiu

Organització, lideratge i participació

  • Anna Jolonch, doctora en Ciències de l’Educació. Professora de la Facultat d'Educació de la UB i al Centre de Lideratge Educatiu (CEL) de l'Institut d'Educació de Londres (UCL). Directora de LID Barcelona
  • Mercè Costa, professora d'educació secundària i directora de l’Institut Marta Mata de Montornès
  • Oriol Blancher, director de l’Escola IPSI
  • Moderadora: Judith Miró, directora de l'Institut Sant Quirze del Vallès

 17.30 h Pausa

 17.45 h Quart diàleg: La professió docent en l’entorn social

 Famílies, entorn i reptes

  • Jordi Collet, educador social, doctor en Sociologia i professor titular de Sociologia de l’Educació a la Universitat de Vic-UCC 
  • Gina Codinachs i Vila, mestra i exdirectora de l'Escola La Sínia de Vic
  • Meritxell Ruiz, secretària general de la Fundació de l’Escola Cristiana de Catalunya
  • Moderadora: Carme Panchón, membre de la Junta de Govern del Col·legi i professora de la Facultat d'Educació de la UB

19.15 h Pausa

19.30 Conferència de cloenda: Ser docent al segle XXI, a càrrec de Joan Manuel del Pozo, doctor en Filosofia i professor emèrit de la UdG

  •  Presenta: Antoni Domènech

 20.30 h Cloenda

Cinc claus per ensenyar i aplicar la Nueva gramática de la lengua española a l'ESO

Es realitzarà del dia 11 al 15 de juliol, de 16 a 19 h

Calendari: 

Sessions virtuals: 11 i 12. 

Sessions presencials: 13, 14 i 15 de juliol 

Descripció:

Es tracta d’un curs que presenta i descriu la Nueva gramática i dona suport per ensenyar conceptes i proposar exercicis de reflexió lingüística des dels primers cursos de l'ESO, tenint com a unitat màxima d'estudi l'oració simple.

Metodologia:

L'orientació seria eminentment pràctica (tot i que també hi hauria un espai per a la part teòrica necessària). Es volen oferir orientacions i exemples de materials i activitats per treballar a l'aula.

Continguts:

  1. Repensem els exercicis: observar, descriure i formular
  2. Legos i paraules: morfologia lèxica i flexiva
  3. Arquitectura sintàctica: modificadors, classes transversals i sintagmes
  4. Fonaments: predicats, arguments i adjunts
  5. Sintaxi de l'oració simple i escriptura: funcions sintàctiques, el concepte de veu i l'escriptura, la noció de subjecte i l'expressió sintàctica

Avaluació:

Cal assistir al 80% de les sessions.

Cal elaborar una proposta d'activitat a classe per ensenyar gramàtica.

 



« TORNAR       AFEGIR A LA CISTELLA »