« tornar

231200 - La literatura: un cor de veus. Diàlegs intertextuals

Tipus Escola de Tardor
Àrea temàtica Llengua i literatura
Modalitat En línia
Nivell Secundària
Coordinador
Professorat Muntsa Farré
Data D'octubre a novembre de 2022. De 17:00 a 19:00
Dies Dimecres
Adreça CDL
Total hores 20
Preu
Col·legiat75,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores75,00€
No col·legiat100,00€

Descripció

A 2n cicle d’ESO ens trobem una davallada en la motivació de llegir, l’etapa vital unida a una societat que s’està acostumant a rebre la informació amb flaixos dificulten l’objectiu de centrar tota l’atenció en una sola obra.

Aquest curs presenta una manera de tractar la literatura a partir del collage, un compendi de textos que han de servir per respondre una problemàtica prèviament plantejada, viatjant des de l’exploració de les pròpies idees fins a una producció com a treball de síntesi. La col·lecció textual recorre diferents èpoques de la literatura catalana, alhora que es complementa amb altres arts com la pintura, l’escultura, però sobretot el cinema.

L’objectiu és eixamplar la competència literària, reforçar la competència lectora i desenvolupar l’esperit crític de l’alumnat.

Metodologia

La metodologia proposa experimentar tres eixos temàtics de forma aprofundida i tres eixos temàtics de forma panoràmica, a fi que serveixin al professorat de 2n cicle d’ESO de font d’idees i d’inspiració per compondre la seva pròpia col·lecció de textos a partir del que vol treballar a l’aula, de les seves pròpies lectures i coneixements, i de la tipologia d’alumnat amb què es troba.

Veure la utilitat i flexibilitat del mètode per adaptar-se a diferents finalitats com a base d’una tutoria, com a treball interdisciplinari amb altres matèries o fins i tot la seva aplicació en un batxillerat a partir només de textos clàssics per tal de completar el fris cronològic.

Sessions

Combinarem les sessions sincròniques i asincròniques.

Les asincròniques han de posar el professorat en la tessitura de l’alumnat i es tractarà sobretot de llegir textos i comentar-los en un espai de debat comú. A les sincròniques posteriors comentarem el resultat del debat, formes de reorientar-lo o completar-lo per tal de derivar cap a nous diàlegs intertextuals i projectes transversals.

Calendari (a confirmar el mes de setembre).

Continguts 

  • Presentació de la metodologia: avantatges i inconvenients.  
  • 1r eix ART I PODER. L’ART COMPROMÈS. Diàleg entre el Llibre de les bèsties de Ramon Llull i la Disputa de l’Ase, d’Anselm Turmeda. Obertura cap a Aigües encantades de Puig i Ferrater.
  • 2n eix AMOR I MATRIMONI. ESCOLLIR PARELLA.   Diàleg entre Drames rurals (“Parricidi”) de Caterina Albert i La filla del mar d’Àngel Guimerà. Obertura cap a Laura a la ciutat dels sants de Miquel Llor.
  • 3r eix proposat: DIVERSITAT I INCLUSIÓ. L’ESTIGMATITZACIÓ DEL TRASTORN MENTAL. Diàlegs entre Tretze tristos tràngols (“La nau dels bojos”) d’Albert Sànchez Piñol i La bogeria de Narcís Oller. Obertura cap al comentari cinematogràfic.
  • Panoràmica d’altres eixos possibles com GUERRA I PAU, FUGIR D’UN MATEIX, FUTURS (IM)POSSIBLES, amb un recorregut per diferents obres de la literatura catalana.  
  • Exposició de les propostes realitzades per l’alumnat com a tasca de certificació.  

« TORNAR       AFEGIR A LA CISTELLA »