« tornar

231002 - Eines per al desplegament curricular

Tipus Jornades
Àrea temàtica Metodologia
Modalitat En línia
Nivell Secundària i Batxillerat
Coordinador
Professorat
Data 12, 13 i 14 de desembre (gravacions a l'aula virtual Moodle fins al 12 de gener). De 15:30 a 18:45
Dies Tres dies de connexió síncrona i la resta connexió asíncrona
Adreça En línia
Total hores 20
Preu
Col·legiat40,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores40,00€
No col·legiat60,00€

Busques recursos per desplegar els nous currículums a l'aula? Idees per treballar per àmbits i de manera transversal? Treballem cooperativament? Caminem junts cap a sistema competencial!

Inscriu-t'hi de manera individual o contacta'ns si t'hi vols inscriure amb els teus companys de centre (inscripció per centre, 150 euros per un mínim de quatre persones). No et perdis aquesta nova formació, totalment en línia i en format síncron i asíncron. Connecteu-vos quan vulgueu i formeu-vos al vostre ritme!

T'oferim una formació pràctica que vol facilitar als docents eines i recursos per al desplegament dels nous currículums, tant a l’ESO com al batxillerat, per a diferents matèries i en el marc de l’àmbit transversal.  

El curs inclou diferents treballs d'aula competencials i n'analitzarà els materials emprats, la metodologia que han seguit i també l'avaluació i les evidències d'aprenentatge corresponents. Es treballaran els nous decrets curriculars des de la vessant més pràctica i l'aplicabilitat a les aules, per facilitar a l'alumnat recursos i eines per al seu desplegament.

Com que disposem d'un temps limitat, us proposem un format que us permetrà connectar-vos quan vulgueu i formar-vos al vostre ritme: les sessions es faran per videoconferència durant els des 12, 13 i 14 de desembre i quedaran totes enregistrades. Entre els dies 19 de desembre i 12 de gener podreu accedir a l'aula virtual Moodle del curs, on trobareu materials i diferents recursos i activitats, a més de les gravacions corresponents a les sessions en temps real.

Programa

 12 de desembre

  • 15.30 - 17 h. Sessió inaugural: "L’enfocament competencial a l’educació secundària: de què parlem quan parlem de competències? Què significa un enfocament competencial? Com aproximar-nos-hi?", a càrrec de Ramon Grau, subdirector general d'Ordenació Curricular.
  • 17.00 - 17.15 h. Pausa
  • 17.15 - 18.45 h. Tres projectes i programacions en el marc dels nous decrets (aules paral·leles, escolliu-ne una):
  • Aula 1:  “Nous enfocaments educatius aprofitant el nou currículum dins de les ciències socials”, a càrrec de Manel Trenchs i Mola, professor d’Història de l’Art i Història d’Espanya a batxillerat, Escola Pia de Mataró.

Com a docents no ens hem d’atabalar amb el nou currículum actual, però sí que podem aprofitar la nostra expertesa per millorar les nostres pràctiques educatives, treure profit dels nous enfocaments de la llei i ajudar els alumnes en el seu aprenentatge en un entorn social i tecnològic diferent del que teníem fa un temps. Com a professor d’aula mostraré i compartiré exemples de pràctiques educatives que ens poden servir com a punt de partida amb tot plegat.

  • Aula 2: "Projectes transversals d’STEAM", a càrrec de Teresa Ferrer

 En aquest taller es compartiran les programacions transversals i activitats d'aula en relació amb la disciplina d'STEAM. Algunes de les pràctiques seran: intel·ligència artificial i les seves diferents perspectives, reptes de sostenibilitat, ciutats intel·ligents i les seves ubicacions i mètodes empresarials de design thinking per connectar a través de l’empatia.

  • Aula 3: "Facta, non verba: pràctiques de filòsof/a", a càrrec d'Àlex Agustí Polis, filòsof, divulgador i professor de Filosofia

En aquesta sessió s'abordaran dues qüestions que tenen en comú l'interès per les metodologies actives: la primera, molt rellevant per a les noves activitats cíviques i culturals, són diverses metodologies dialògiques per aplicar a l'aula, no només de filosofia. I la segona tracta de plantejar els grans temes vitals mitjançant les idees de les escoles antigues i la noció de filosofia com a manera de viure.

13 de desembre

  • 15.30 - 17.00 h: " Avaluació competencial", a càrrec de Cipriano Olmos 
  • 17.00 - 17.15 h. Pausa
  • 17.15 - 18.45 h. Tres projectes i programacions en el marc dels nous decrets (aules paral·leles, escolliu-ne una):
  • Aula 1: Treball per àmbits, un projecte de centre transversal
  • Aula 2:  "Calen les ciències socials per viure i entendre el món?", a càrrec de Mariona Massip, graduada en Història i doctora en Didàctica de les Ciències Socials, àmbit que aborda la recerca, la docència universitària, la formació de mestres, l'elaboració de projectes i materials educatius. i també l'activisme educatiu. Quin sentit té aprendre ciències socials en un món de canvis ràpids? Pensem l'ensenyament-aprenentatge des dels reptes i les oportunitats de la societat actual i del currículum competencial, aprofitant les aportacions de les experiències i la recerca educatives i sociocientífiques, i reafirmant el paper de les ciències socials per viure i entendre el món de manera crítica, compromesa i participativa. 
  • Aula 3: Ciències experimentals

14 de desembre

  • 15.30 - 17.00 h. "Situacions d'aprenentatges basades en fons d'arxiu", a càrrec de Xavier Cortés Nadal, professor d'ESO (Col·legi Mare de Déu de la Mercè, Sant Feliu de Llobregat)

Els arxius custodien i preserven la memòria de la societat, les organitzacions i els drets de les persones. Quin ús es poden fer a l'aula d'aquests fons per incidir en el dia a dia de l'aula de socials? Alhora com podem treballar perquè aquest treball i les situacions plantejades siguin per a l'alumnat una oportunitat per implicar-se i repercutir en l'entorn. La sessió se centrarà en l'aproximació a diferents exemples.

  • 17.00 - 17.15 h: Pausa
  • 17.15 - 18.45 h:  Tres projectes i programacions en el marc dels nous decrets (aules paral·leles, escolliu-ne una):
    • Aula 1: "La  ciència dels viatges espacials com a eix vertebrador d'un projecte de centre STEAM, en el marc d'un projecte transversal Erasmus+", a càrrec d'Anicet Cosialls, Anna Vallabriga i Rosa Borrell
    • Aula 2: Literatura i foment de la lectura amb les TIC
    • Aula 3: Cultura audiovisual

Objectius

  • Conèixer els nous decrets i les oportunitats que representen per a l'ensenyament-aprenentatge de les ciències socials a les aules
  • Identificar les oportunitats amb referència a la interrelació entre les diferents matèries i àmbits
  • Aprofundir en el treball per àmbits/transversal i aproximar-nos a les possibilitats que ens presenta la competència digital docent
  • Aprofundir en el treball i l'avaluació competencial

Avaluació

Connexió a les aules virtuals del curs i visualització de les gravacions. 

Caldrà respondre un qüestionari de valoració i avaluació, i incloure-hi una reflexió personal.  Aquesta tasca es farà de manera individual i es lliurarà al professor mitjançant Moodle.

 


« TORNAR       AFEGIR A LA CISTELLA »