« tornar

JLL2016 - II Jornades de llengua i literatura: Imatge i text

Tipus Jornades
Àrea temàtica Jornades de Llengua i Literatura
Modalitat Presencial
Nivell Secundària
Coordinador
Professorat
Data 14 i 15 d??octubre de 2016 . De 15:00 a 14:00
Dies divendres i dissabte
Adreça Col·legi de Llicenciats. Rambla de catalunya, 8 Barcelona
Total hores 10
Preu
Col·legiat30,00€
Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores30,00€
No col·legiat45,00€

II Jornades de llengua i literatura

 

Imatge i text

 

Del 14 al 15 d'octubre del 2016

 

Del 14 al 15 d'octubre del 2016

Destinataris: professorat de llengua i literatura de Secundària i de Primària.

Objectius

Les jornades, enguany en la segona edició, tenen l’objectiu principal de reflexionar, compartir experiències i actualitzar informació sobre la didàctica de la llengua i la literatura. Aquesta segona edició girarà entorn del foment de la comprensió lectora i de la pràctica de l’escriptura, en un context en què predomina la imatge en tots els suports, especialment en el digital. 
Eixos temàtics: Imatge i text, comprensió lectora, pràctica de l’escriptura, nous suports i noves praxis a l’aula.

Programa

Divendres 14 d’octubre 

15.30 h. Acollida

15.45 h. Acte inaugural

16 h. Taula rodona: Imatge o text?
Ponents:
Daniel Cassany, professor d'anàlisi del discurs a la Universitat Pompeu Fabra
Oriol Garcia Quera, autor especialitzat en còmic històric
Lluís Payrató, professor de lingüística aplicada a la Universitat de Barcelona
Laura Borràs, directora de la Institució de les Lletres Catalanes

Moderadors: Jacint Bassó i M. Dolors Martí

18 h. a 18.30 h. Pausa

18.30 h. a 20 h. 5 Tallers simultanis:

1. Escriptura i imatge en xarxa. L’aprenentatge comunicatiu a través d’internet, Joan Fontdeglòria Solà, professor de Llengua i Literatura i coordinador pedagògic de l’Institut Príncep de Girona (Barcelona). -places exhaurides-

2. Aprendre amb Joan Brossa. Entre la imatge i la paraula, Judith Barnés, Llicenciada en Humanitats, gestora cultural de la Fundació Joan Brossa

5. Els gèneres publicitaris,un binomi fantàstic: imatge i text, Jordi Folck, Professor universitari (UIC; UAB; URV; UB).  -places exhaurides-
 

Dissabte 15 d’octubre

9  h. Acollida

9.30 h.  a 11.30 h. 5 Tallers simultanis:

6. L’ortografia al carrer, Jaume Rafecas, professor de Llengua catalana al Cicle Superior de Primària a l’escola pública Dr. Estalella Graells, de Vilafranca del Penedès

7. La veu narradora en el relat cinematogràfic, Mercè Coll, professora de filosofia de Secundària i professora de Literatura i cinema a la Universitat de Barcelona

8. El cinema i la llengua i literatura, Carme Morell, professora de llengua i de guió televisiu i cinematogràfic a CESAG. -places exhaurides-

11.30 h. a 12 h. Pausa

12 h. a 13.30 h. Conferència

Guionistes invisibles: influència d'imatges literàries en el cinema, l'art..

  Jordi Balló, escriptor, professor de la Universitat Pompeu Fabra i gestor cinematogràfic .

13.30 h. a 14 h. Cloenda

RESUMS DELS TALLERS

1. Escriptura i imatge en xarxa. L’aprenentatge comunicatiu a través d’internet
Immersos en una societat en què Internet s'ha convertit en la xarxa de comunicació global i transversal, l'escriptura i l'audiovisual en són les dues eines clau. Per escrit i/o
amb imatges, tant si estudiem, com si treballem, com si ens relacionem, hem de redactar, enregistrar, fotografiar i compartir sovint massivament el que fem. Ningú no podrà dir mai més, doncs, que no és important escriure i comunicar-se amb la màxima concreció i correcció possibles. En som conscients, tots plegats? Podem aprofitar la mateixa xarxa per millorar l'aprenentatge comunicatiu dels alumnes? Els entorns virtuals, l'escriptura i publicació en línia o l'edició audiovisual poden ser els nostres aliats.

A càrrec de Joan Fontdeglòria Solà, professor de Llengua i Literatura i coordinador pedagògic de l’Institut Príncep de Girona (Barcelona). Autor de materials didàctics per a l’ESO i el
Batxillerat, ha estat reconegut en diversos certàmens per projectes d'innovació pedagògica (Fòrum digital, Pren la paraula!, Càpsules d'aprenentatge, etc.)

2. Aprendre amb Joan Brossa. Entre la imatge i la paraula
En aquest taller descobrirem el significat de la poesia de Joan Brossa a partir de l’observació d’alguns dels seus poemes i de les tècniques que emprava durant el procés creatiu. A continuació, i prenent com a referència aquest model, concebrem poemes visuals i escrits que conformaran un poemari col·lectiu.

A càrrec de Judith Barnés, Llicenciada en Humanitats, gestora cultural de la Fundació Joan Brossa des Responsable de conceptualitzar i desenvolupar un projecte educatiu per a l’entitat centrat en l’observació, la creativitat i la reflexió. També ha estat la impulsora del blog educatiu “laberints brossians” que conté recursos educatius per treballar el poeta a l’aula així com projectes innovadors en què l’obra de Brossa n’és la protagonista. Ha col·laborat en el desenvolupament de propostes educatives per a museus i fundacions, també ha generat continguts didàctics per a llibres de text i ha impartit sessions formatives a diferents graus i màsters sobre gestió cultural i didàctica del patrimoni.

5. Els gèneres publicitaris,un binomi fantàstic: imatge i text
En un entorn digital, en una món tecnològic on governa la imatge per damunt del text cal fer una ullada a les aportacions de Henri Joannis que va definir els gèneres publicitaris i que segueixen d'actualitat. L'explosió de la imatge publicitària i el text com a binomi i retruc final

A càrrec de Jordi Folck, llicenciat en ciències de la informació en les branques de periodisme i publicitat treballa des de 1989 en agències de publicitat compaginant  la seva feina amb l'escriptura creativa i la docència. Professor universitari (UIC; UAB; URV; UB)  en comunciació audiovisual i publicitat és autor de 25 llibres amb els quals ha aconseguit 9 premis literaris. És DEA per la UIC i prepara la seva tesi doctoral sobre les teories de generació d'idees que, procedents de la publicitat troben la seva aplicació al camp narratiu.
 

6. L’ortografia al carrer
L'ús generalitzat de les màquines fotogràfiques digitals, primer, i els telèfons mòbils després –d'una banda– i la disponibilitat a les aules de les pissarres digitals –de l’altra– em van fer decidir a engegar aquest projecte, amb el qual he somniat molts anys. La trista realitat de la nombrosa presència de faltes d’ortografia als rètols del carrer –escrits en català– té un vessant positiu: es pot aprofitar per ensenyar ortografia.
A l’aula, l’aplicació didàctica dels recursos que presento en aquesta web m’ha sorprès a mi mateix i m’ha donat un rendiment extraordinari. Per primera vegada en ma vida, molts alumnes volien allargar la classe..!
La web posa a l'abast de tothom –de forma oberta i gratuïta– el treball d'ortografia (i de morfologia, sintaxi... de llengua en general) que des de fa uns anys estic posant en pràctica a l'escola Estalella de Vilafranca del Penedès.
Es basa en la meva col·lecció de fotografies de rètols amb faltes. A partir d'aquí, es tracta d'una sèrie de presentacions ben organitzades i estructurades, en tres formats diferents (PowerPoint, SMART Notebook i PDF), amb la corresponent col·lecció d'exercicis i solucions de cada tema (en Word).

A càrrec de Jaume Rafecas, professor de Llengua catalana al Cicle Superior de Primària a l’escola pública Dr. Estalella Graells, de Vilafranca del Penedès. Autor del projecte “ortografia al carrer” http://lortografiaalcarrer.cat/

7. La veu narradora en el relat cinematogràfic
En el cinema la qüestió de la veu narradora presenta unes dificultats específiques pel fet de que el material d’expressió utilitzat inclou signes visuals i sonors. A diferencia de les paraules, les imatges no parlen sinó que mostren, malgrat que efectivament el mostrar és una manera de dir.
En la mostració d’una escena intervenen diferents mecanismes de significació, des de la planificació fins els moviments de càmera, sense oblidar el muntatge que articula els segments d’espai i de temps que composen el relat fílmic.
La relació entre imatge i paraula en el cinema ens permet entendre que són dos formes de representació que interactuen en la comprensió d’un relat, sigui oral o escrit.
Analitzarem tots els aspectes apuntats a partir de fragments fílmics

A càrrec de Mercè Coll, professora de filosofia de Secundària i professora de Literatura i cinema a la Universitat de Barcelona. Ha participat en projectes d’investigació del Centre Dona i Literatura de la Universitat de Barcelona. Ha format part de la cooperativa de mitjans audiovisuals Drac Màgic des de 1988 a 2012 i ha codirigit la Mostra de films de dones de Barcelona des del 2004 a 2010. Ha participat en nombrosos cursos de formació dels professorat i en diversos masters i postgraus de la Universitat Autònoma de Barcelona i de la Universitat de Barcelona. Ha realitzat tres cursos en l’institut d’Humanistat del CCCB entre 2009 i 2013.

8. El cinema i la llengua i literatura
Taller on tindreu l’ocasió de treballar el cinema com a eina didàctica de primer ordre. Perquè el cinema no pot ser un recurs per cloure el trimestre, ni podem posar una pel.lícula només els dies que plou o, en el millor dels casos, usar-lo exclusivament per ensenyar valors o història. Amb el cinema s’ensenya literatura: recursos retòrics, narrativa, descripció,…i llengua, perquè estem davant un llenguatge, audiovisual en aquest cas, que potencia i aclareix el funcionament de la llengua parlada i escrita. El taller s’adaptarà als mestres d’educació secundària i als de primària, ja que, segons les edats, es treballa d’una manera o de l’altra. Cal que els alumnes hagin visionant, dies abans, la pel.lícula Up.

A càrrec de Carme Morell, llicenciada en Filologia Hispànica. Doctora en filologia catalana i lingüística general, va treballar quinze anys a TV3 com a guionista de sèries de ficció, al costat de Josep M. Benet i Jornet i va escriure pel.lícules per a Ventura Pons. Paral.lelament es dedicava a la investigació del teatre català i del cinema i a l’ensenyament, tant a secundària com a la Universitat. Avui treballa al CESAG, centre que imparteix Magisteri, Comunicació Audiovisual, Periodismes i Publicitat , com a professora de llengua y de guió televisiu i cinematogràfic i investiga aspectes relacionats amb el cinema i l’ensenyament. Membre de l’AILLC.

 

Informació

Estructura de les Jornades

Les Jornades constaran d'una taula rodona, una conferència, i dos blocs de cinc tallers cadascun. Els participants assistiran a la conferència i a la taula rodona i hauran d’escollir  prèviament els tallers que es faran en paral·lel.

Inscripció i normes

Preu col·legiats: 30€

Preu no col·legiats: 45 €

Us podeu matricular personalment a les oficines del Col·legi (pagament en efectiu, amb xec o VISA) o

Per Internet: http://www.cdl.cat (pagament amb VISA)

Les persones en atur tindran i els col·legiats tindran un 20% de descompte en el preu de les Jornades. Els aturats caldrà que ens presentin el document original que demostri que estan apuntats a l’INEM en el moment de fer la inscripció, que en aquest cas haurà de ser presencial a laseu del Col·legi.

Per a qualsevol dubte truqueu al 933170428 

Reconeixement

Activitat reconeguda dintre del Pla de Formació Permanent del Departament d’Ensenyament (en tràmit).

Lloc i dates

14 i 15 d'octubre de 2016

Lloc: Col·legi de Llicenciats de Catalunya, Rambla de Catalunya, 8, principal

Organització

Col·legi de Llicenciats de Catalunya


Col·laboradors:
* Associació d'Escriptors en Llengua Catalana (AELC)
* Editorial Barcanova
* Institució de les Lletres Catalanes
* Centre de Recursos Educatius ONCE Barcelona

Comitè científic i organitzador:
Pere Martí, Jacint Bassó, M. Dolors Martí, Francesc Danés, Lídia Fernàndez, Montse Renom

Inscripció 

Cal que seleccioneu prèviament un taller de cada un dels blocs i pulseu afegir a la cistella:


Selecciona un taller de cada bloc







« TORNAR