« tornar

Jornades GrOC 2019

Els dies 15 i 16 de febrer es van celebrar, en diverses seus de la Universitat Pompeu Fabra, les Jornades GrOC 2019 (L’actualització i unificació terminològica a les classes de llengua i les PAU). Les Jornades van tenir un gran èxit d’assistència, unes 90 persones en van poder gaudir i l’opinió general en va ser que havien estat molt profitoses.

L’objectiu d’aquesta edició de les Jornades GrOC va ser plantejar i debatre la necessitat d’una actualització i unificació terminològica a les assignatures de llengua. Tant l’aparició de les noves gramàtiques del castellà (2009) i el català (2016) com la preparació del Glosario de términos gramaticales de la RAE-ASALE suposen un canvi d’escenari que afecta directament el desenvolupament dels continguts a les aules i els exàmens de selectivitat.

Divendres, 15 de febrer, a partir de les 15.45 h, a l’Auditori de l’edifici Roc Boronat del Campus Poblenou de la UPF, se’n va fer la conferència inaugural, titulada “Terminología y análisis gramatical”, a càrrec de Josep M. Brucart (UAB). A continuació Jaume Mateu (UAB) va pronunciar la conferència “Cap a una unificació de la terminologia gramatical del llatí amb la del català i castellà”; Gemma Barberà (UPF) va oferir la ponència titulada “Visiblement diferents, estructuralment semblants. L’aportació de les llengües de signes a l’estudi gramatical i terminològic de les llengües”, i M. Josep Cuenca (IEC) va parlar de “Les noves gramàtiques de l’IEC i la terminologia gramatical: el glossari de la Gramàtica essencial de la llengua catalana”.

Els actes de dissabte, 16 de febrer, al matí es van iniciar amb la conferència de Mª Edita Gutiérrez (UCM) titulada “El Glosario de términos gramaticales de RAE-ASALE”. A continuació, es van dur a terme diferents tallers, i a partir de les 12 h Maria-Pilar Perea (UB) i Ángel J. Gallego (UAB) van parlar de “La presència i el paper de la terminologia lingüística a les PAU” i, a les 12.45 h, Neus Nogué (UB) va pronunciar la conferència de cloenda “Les novetats terminològiques de la GIEC: repercussions a l’ensenyament”.