Professorat dels cursos d'oposicions

 

Llengua catalana i literatura

Josep Camps Arbós
Doctor en filologia catalana (Universitat Autònoma de Barcelona, 2005) i Premi extraordinari de Doctorat. Catedràtic de llengua i literatura catalanes (Institut La Serra, de Mollerussa) i professor col·laborador de la Universitat Oberta de Catalunya. La seva tasca d’investigació s’ha centrat en la literatura catalana dels segles XIX i XX, fonamentalment en els àmbits de la narrativa i de la memorialística. Com a docent, ha participat en l’elaboració de diversos llibres de llengua i literatura catalanes per a l’ESO i el Batxillerat. També ha impartit cursos de didàctica de la literatura al Col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya.

Antònia Carré
Doctora en filologia catalana per la Universitat de Barcelona (1992), catedràtica d’ensenyament secundari i professora col·laboradora de la UOC des de l’any 2000. Les seves recerques se centren en l’estudi de la cultura literària dels autors catalans del XV i els textos mèdics medievals escrits o traduïts al català, en què destaquen les publicacions diverses sobre l’Espill de Jaume Roig i l’edició crítica del Regiment de sanitat per al rei d’Aragó d’Arnau de Vilanova (2017). Amb l’heterònim d’Antònia Carré-Pons ha publicat diverses obres literàries, l’última de les quals és el volum de contes Com s’esbrava la mala llet (2018).

Rosa Maria Pérez Albors
Llicenciada en Filologia Catalana i Filologia Hispànica (Universitat de València), professora de Llengua catalana i literatura de secundària, ha estat responsable de projectes de lectura i és autora de diversos llibres de text de llengua catalana i literatura i altres materials pedagògics. Ha treballat com a formadora de professorat.

Jordi Castells i Cambray
Llicenciat en Filologia Catalana (UB), lector de Llengua catalana a la Universitat de Cracòvia i professor de Llengua catalana i literatures romàniques a la Universitat Complutense. Treballa com a professor de Llengua catalana i literatura de secundària i és autor de diversos llibres de text de la matèria i altres materials pedagògics. Fa de professor col·laborador de l’Institut Obert de Catalunya (IOC) i és formador de professorat.

Maria Cabrera Callís
Llicenciada en Filologia Catalana (Universitat de Barcelona, 2006) i doctoranda en Lingüística. Actualment treballa de professora associada al Grau de Filologia Catalana i al Postgrau d’Assessorament Lingüístic i Serveis Editorials de la Universitat de Barcelona, tasca que compagina amb la correcció i la traducció literàries per a diverses editorials. Ha elaborat materials didàctics de llibres de llengua de Batxillerat, ha impartit cursos de nivell de suficiència i nivell superior de català i ha treballat als serveis lingüístics de les universitats Ramon Llull i Internacional de Catalunya. També és escriptora: ha publicat tres poemaris —entre els quals hi ha La ciutat cansada, premi Carles Riba 2016— i actua de rapsoda en les formacions poeticomusicals El pèsol feréstec i Vladivostok.

Lluïsa Julià
Doctora en Filologia catalana (Joaquim Ruyra) i catedràtica de secundària; també col·labora amb la UOC. Ha publicat nombrosos estudis i textos sobre literatura catalana, especialment sobre escriptores del segle XX. En destaquen: Tradició i orfenesa. Per a una genealogia de l’escriptora catalana (2007), la biografia sobre Joaquim Ruyra L’home i el mirall (2010), Els miralls de la ficció. L’obra narrativa de Maria-Àngels Anglada (2013). Ha coordinat els volums Lectures de M. Antònia Salvà (1996) i Escriure sense context. Jornades sobre M. Antònia Salvà (2009). Ha tingut cura de l’antologia De foc i de sang (2017) de Caterina Albert / Víctor Català. Més recentment ha publicat la biografia Maria-Mercè Marçal. Una vida (2017). Forma part del consell de redacció de Serra d’Or i és jurat de diversos premis literaris.

Llengua castellana i literatura


Joan Estruch Tobella
Doctor en Filologia Hispànica. Ha estat catedràtic d’institut i professor d’Universitat, així com secretari del Consell Superior d’Avaluació i del Premi Ensenyament del Cercle d’Economia. Ha editat les obres completes de M.J. de Larra i de G.A. Bécquer. Ha publicat nombroses edicions i estudis sobre autors dels segles XVII, XIX i XX en revistes d’investigació d’àmbit internacional, com Hispanic Review. També ha editat La bogeria i Pilar Prim, de Narcís Oller. Imparteix cursos de formació inicial i permanent del professorat de Secundària. És autor de llibres de text i de publicacions sobre experiències didàctiques. Membre de la secció de Pedagogia de l’Institut d’Estudis Catalans. Dirigeix la col·lecció La clau mestra (La Galera).
Francesc Reina González
Catedràtic d’institut i professor associat de la Universitat de Barcelona. És coautor de llibres de text de Batxillerat. Des de fa molts anys imparteix al Col·legi de Llicenciats cursos de formació inicial i permanent del professorat. Ha editat Enquestes i entrevistes de Salvador Espriu, així com diverses obres d’autors dels segles XVII i XX. Ha publicat articles de teoria lingüística en diverses revistes universitàries, entre els quals destaca “Tres qüestions filosòfiques de la teoria lingüística: a propòsit de la gramàtica universal, la pobresa de l’estímul i altres elements del debat filosòfic i lingüístic”, a Els Marges, 55. La seva vocació poètica es manifesta en una versió modernitzada del Cantar de Mío Cid, així com en dos llibres de poesia.
Marcos Maurel
Diplomat en estudis avançats en Filologia Hispànica de la Universitat de Barcelona i professor d’institut. Des del 2009 imparteix al Col·legi de Llicenciats cursos de formació inicial i permanent del professorat. Ha publicat assaigs crítics i ressenyes a El Periódico, Cuadernos Hispanoamericanos, Ínsula, Turia, Barcarola, Quimera, Lateral... Ha estudiat i editat diversos autors clàssics com Lope de Vega, José Cadalso, Fernán Caballero i Galdós, així com el Romancero gitano, de Federico García Lorca. Les seves recerques se centren en la història cultural de l’Espanya del segle XX, amb treballs sobre el feixisme literari i sobre escriptors com Max Aub, Juan Marsé, Manuel Vázquez Montalbán, Francisco Umbral o Juan José Millás.

Matemàtiques

Ramon González Calvet
Catedràtic de Matemàtiques d’ensenyament secundari a l’Institut Pere Calders. Màster en Matemàtiques per a ensenyants per la Universitat Autònoma de Barcelona. Doctor en Química Fonamental per la Universitat de Barcelona.
Jordi Solsona
Professor (jubilat) de Matemàtiques a l’escola Joan Pelegrí. Màster en Matemàtiques per a ensenyants per la Universitat Autònoma de Barcelona. Llicenciat en Física per la Universitat de Barcelona.

Biologia i geologia


Josep Marlès Tortosa
Llicenciat en Ciències Biològiques (UAB), el 1978. Ha impartit diversos cursos de formació al Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats de Catalunya (CDL), des de l’any 2008. Ha impartit diferents jornades de formació de professorat en cursos organitzats per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi) i per la Universitat de Vic. Actualment i des del 1984, imparteix classe de Biologia i Geologia (ESO) i Biologia (Batxillerat) a l’Escola Frederic Mistral/Tècnic Eulàlia de Barcelona. És també el Cap del Departament de Biologia de la Fundació Collserola. És coautor i coordinador des del 2007 dels llibres de text de Ciències Naturals, Biologia i Geologia de l’ESO de l’Editorial Barcanova, en les edicions que van des del 2002 fins al 2015. És coautor en el Projecte Supera’t (Itineraris Formatius Competencials, en format digital) de l’Editorial Barcanova. Responsable dels apartats de Biologia i Geologia dels Quaderns de suport i activitats d’aquest Projecte Supera’t (2012).

David Rabadà Vives
Doctor en Geologia per la UB, el 1995. Actualment és professor de Ciències de la Terra i del Medi Ambient a l’IES Bruguers de Gavà, i acadèmic de l’ACVC. Imparteix cursos de formació al Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats de Catalunya (CDL). Ha rebut diversos premis, el 1992 i el 1995, els Premis de “Natura Ciutat de Valls”; el Premi “Fundació Eduard Fontseré” de Geologia (1996); Menció especial en el premi UPC de Ciència-ficció (1999); finalista en l’Albert Pérez Bastardas de periodisme científic (2003). Ha publicat els assaigs ¿Educar? Educamos Todos (2007) i Quién fracasó con el fracaso escolar (2008). És coautor de Ciències de la Terra i del Medi Ambient (2008). També ha publicat diverses novel.les, com ara Un Déu per als Ignorants (2000) i Les Cinc Cares de la Terra (2005). Redacta articles per a Catalunya Vanguardista i és responsable de premsa de Professors de Secundària (SPS).
Neus Mercadé Socoró
Doctora en Ciències Biològiques per la Universitat de Barcelona, 1983. Professora agregada d’institut de batxillerat per oposició torn lliure (Madrid, 1976). Catedràtica de Ciències Naturals, per concurs de mèrits (Madrid, 1982). Cap de departament de Ciències de la Naturalesa durant 18 anys en diversos instituts. Cap d’Estudis de l’IB Menéndez y Pelayo (Barcelona), del 1977 al 1981. Directora de l’IB Baldiri Guilera (El Prat de Llobregat) del 1981 al 1982. Directora de l’IES Joan Boscà (Barcelona) del 2001 al 2006. Membre de Tribunals d’oposicions de professorat de secundària, en 5 convocatòries, i ha impartit diversos cursos de formació al Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats de Catalunya (CDL), des de l’any 2005. Membre de la junta directiva de l’Associació de Catedràtics d’Ensenyament Secundari de Catalunya (ACESC) del 2009 al 2014. És coautora de La vida microscòpica (1975) i El cuerpo humano (1977). Ha fet diverses ponències en congressos d’histologia i articles en revistes científiques de citologia i histologia.

Geografia i història


Frederic Chordá
Catedràtic de Geografia i Història; especialitat en projectes i publicacions sobre l'ensenyament de la Història de l’Art; ha impartit  molts cursos de formació permanent en l'àmbit de la Història de l'Art; també està interessat per les TIC. Ha estat vocal del Tribunal d’Oposicions per a l'accés al cos de Professors d'ensenyament secundari especialitat Geografia i Història.

Felip J. de Vicente Algueró
Doctor en Història i llicenciat en Filosofia. Catedràtic de Geografia i Història. Ha estat professor universitari d'Història econòmica d'Espanya. Ha publicat diversos llibres sobre Història de les idees polítiques i econòmiques i ha impartit nombrosos cursos de formació permanent en l'àmbit de la Història contemporània. Ha estat vocal del Tribunal d’Oposicions per a l'accés al cos de Professors d'ensenyament secundari especialitat Geografia i Història.

Jaume Pinyol i Balasch
Catedràtic de Geografia i Història jubilat. Ha impulsat intercanvis docents amb instituts bavaresos, ha estat representant estatal al congrés de Braunschweig sobre docència de la Revolució Francesa celebrat el 1992, impulsa des del 1999 la investigació musical a I'arxiu capitular de la catedral de Girona, del qual ha publicat 8 CD en el marc de l’associació Música Antiga de Girona. Ha estat vocal del Tribunal d’Oposicions per a l'accés al cos de Professors d'ensenyament secundari especialitat Geografia i Història.

Josep Maria Sánchez Carratalà
Catedràtic de Geografia i Història. Cap del Departament de Ciències Socials a l'Institut Miquel Martí i Pol de Cornellà. Ha estat vocal del Tribunal d’Oposicions per a l'accés al cos de Professors d'ensenyament secundari especialitat Geografia i Història.

Física i química


Julio D. Pérez Tudela
Professor de secundària de l’especialitat de Física i Química, doctor en Física i expert universitari en Comunicació i Divulgació Científica. Actualment és el director del CESIRE, del Departament d’Educació, i ha estat professor associat de la Facultat de Física de la UB i de la Facultat de Ciències de la Educació de la UAB. És coautor de llibres de text, articles i comunicacions en congressos de didàctica de les ciències i de la física.
Víctor López Simó
Llicenciat en Física per la Universitat Autònoma de Barcelona (2009), Màster en Recerca en Didàctica de les Ciències (2010) i doctor en Didàctica de les Ciències (2014). Actualment és funcionari del Departament d’Educació, exerceix de professor de Física i Química a l’INS Pau Vila (Sabadell), i col·labora amb el CRECIM (Centre de Recerca per a l’Educació Científica i Matemàtica) de la UAB, on ha treballat anteriorment com a investigador predoctoral i postdoctoral, en el camp de l’educació STEM, especialment en l’ús d’eines digitals per a l’ensenyament de la Física. És membre del grup d’innovació docent DIATIC, del consell editorial de la revista Ciències i de la mesa executiva del grup internacional MPTL (Multimedia Physics Teaching and Learning).
Antoni Boada Barnet
Llicenciat en Ciències Físiques (Universitat de Barcelona). Certificat UOC de Programació avançada en orientació a objectes. Ha treballat de professor en diversos centres, com les Escoles Carlit, l’Institut Joan Maragall, l’Institut Sant Andreu i l’Institut Vinyes Velles (Montornès del Vallès). Entre el 1986 i el 2002 ha ocupat diversos càrrecs directius com ara cap d’estudis i subdirector. Entre el 2008 i el 2019 treballa a l’Institut Santa Eulàlia, on és cap d’estudis des del 2012.

Aránzazu García Larrosa
Llicenciada en Químiques per la Universitat de Barcelona (UB). Postgrau en Formació de Professors de Tecnologia (UPC). Actualment cursa el Postgrau en Habilitats Professionals en l’Àmbit Educatiu (UB). Professora d’ensenyament secundari, en l’especialitat de Física i Química, des del curs 1998. Ha format part de diferents equips directius d’instituts de secundària durant 11 anys, desenvolupant les funcions de prefectura d’estudis i secretaria. Ha realitzat cursos de formació en didàctica de les ciències i noves tecnologies. Ha participat en projectes d’innovació pedagògica centrats en l’aplicació de les noves tecnologies, el treball per projectes i l’aprenentatge per indagació en ciències. Ha presentat diverses comunicacions d’experiències docents en Jornades sobre l’Ensenyament de la Física i la Química.

Montserrat Mas Llorens
Doctora en Ciències Químiques i màster en ciència de materials per la UAB. Porta més de vint anys dedicada a la docència en centres de secundària en l’especialitat de física i química. Ha treballat en diversos projectes de STEM i també ha impartit Science in English. Des del curs passat és formadora del curs “Currículum i avaluació competencial” del Departament d’Educació.
Carme Clavero Muñoz
Llicenciada amb grau en Ciències Químiques, especialitat Física (Universitat Autònoma de Barcelona). Des del 2003 es dedica a la docència. Actualment és professora i cap de Seminari de Física i Química a l’Institut Jaume Balmes. Té el perfil professional de Metodologies amb enfocament globalitzat. És autora de diverses publicacions en revistes científiques. Ha impartit classes en el curs per a l’obtenció del CAP. Ha col·laborat com a ponent en Jornades d’Aprenentatge i Servei Comunitari i ha format part del tribunal d’oposicions de professorat de Secundària l’any 2018. Ha participat en projectes d’autonomia de centres: plans estratègics i gestió del canvi per a la millora, en projectes d’impuls a la lectura i és coordinadora del projecte d’Aprenentatge i Servei Comunitari de l’Institut Jaume Balmes des del 2015.

Maria José Espí Oliver
Llicenciada en Ciències Químiques i postgrau en química dels metalls per la Universitat de València. Des de l’any 2000, és professora d’ensenyament secundari. Ha format part d’un equip directiu, com a cap d’estudis. Actualment treballa en temes d’avaluació competencial al Departament d’Educació. Ha realitzat cursos de didàctica de les ciències, de l’ús didàctic de les noves tecnologies per a les ciències, seminaris d’innovació basats en la pràctica reflexiva... Ha estat membre de diferents grups d’innovació docent en l’ensenyament de les ciències. és formadora de cursos sobre avaluació competencial en el marc de les avaluacions internacionals del Departament d’Educació.
Sílvia Lope Pastor
Doctora en Biologia, Màster en Didàctica de les Matemàtiques i les Ciències Experimentals. Catedràtica d’ensenyament secundari amb 30 anys d’experiència docent. Actualment, i des del seu inici, és professora en el Màster de Formació del Professorat de secundària de la UPF. Vinculada a la formació permanent del professorat de ciències d’ensenyament secundari, ha participat en diversos programes de formació, cursos, seminaris i coordinació de grups de treball. És autora de diversos llibres de text i articles de didàctica.
Marta Simón Esteve
Màster en Didàctica de les Ciències Experimentals per la UAB, catedràtica d’Educació Secundària i llicenciada amb Grau en Ciències Químiques per la UB. Ha estat coordinadora del programa ARGÓ i membre de la Unitat Docent de l’ICE de la UAB. Ha treballat com a docent del Màster de Didàctica de les Ciències Experimentals de la UAB, com a tutora del Pràcticum del mateix màster i del màster de la UPF, tant des de la Universitat com des de l’institut. Ha estat docent d’Educació Secundària i ha ocupat càrrecs de coordinació pedagògica i cap d’estudis en diferents juntes directives i en diferents instituts. Ha format part de l’equip de coordinació per a l’elaboració de les proves d’accés a la Universitat en l’especialitat de química. Ha participat en diferents grups de treball de professors de l’ICE de la UAB, de la UB i de l’associació de mestres de Rosa Sensat. Ha participat també en el disseny de diferents materials pedagògics de ciències experimentals. Ha estat una de les autores del manual El camí de l’Energia: contextos d’aprenentatge a secundària, premi de pedagogia Abacus 2006.