“Archaeoschool for the future”: Les noves tecnologies donen vida a jaciments arqueològics de Grècia, Itàlia i Catalunya

Passat i futur es donen la mà en un ambiciós projecte en què participen institucions i centres educatius de tres països mediterranis –Grècia, Itàlia i Catalunya– en un dels àmbits que formen part del seu ADN, el patrimoni arqueològic. El projecte té un títol ben explícit: “Archaeoschool for the future”. Al llarg de tres anys, s’han estudiat jaciments arqueològics de l’antiga Messene (Grècia), de Verona (Itàlia), de la Tarragona Romana (Tàrraco) i d’Empúries.

Equips d’alumnes dels tres països esmentats han reconstruït virtualment diversos llocs arqueològics, mitjançant el learning by doing, amb professionals provinents de disciplines diferents, de l’educació superior i la formació permanent. Han pogut reproduir diversos teatres. “S’han fet reconstruccions en 3D de jaciments arqueològics, amb el propòsit de conèixer bé com eren els teatres on es feien representacions dramàtiques en contextos socials i polítics molt diferents, gràcies a una aplicació informàtica, EdMondo, creada per l’Institut de Recerca Pedagògica de Florència”, diu Mireia Montané, directora de projectes internacionals del Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya, i membre de la Junta d’aquest Col·legi. “El fet de representar antics teatres virtualment permet que molta gent que, pel motiu que sigui, no pot anar-hi, pugui ‘visitar-los’”, destaca Mireia Montané. “La recerca també ha permès identificar, d’altra banda, un munt d’elements clàssics presents en la nova arquitectura, des de Le Corbusier fins avui”, explica Mireia Montané.

Els centres catalans que han participat en aquest projecte són el Col·legi Sant Pau de Tarragona i l’Institut Baix Camp de Reus, que han fet ús d’una plataforma digital que afavoreix la participació activa dels alumnes per formular-se preguntes, trobar i intercanviar respostes per avançar en el coneixement, i constatar els avenços aconseguits.

El Col·legi Oficial de Doctors i Llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències, el Col·legi dels docents, participa des dels inicis en aquest projecte europeu,  “Archaeoschool for the Future”, un projecte Erasmus+, promogut per la Unió Europea. N’és, de fet, una de les principals entitats organitzadores, juntament amb dues institucions gregues, l’Environmental Center de Kalamata i l’Archaeological Museum of Messenia, i una d’italiana, l’Institut de Recerca Pedagògica de Florència.

Els dies 27 i 28 d’abril de 2018 va tenir lloc a la ciutat grega de Kalamata, situada al Peloponès, una trobada en què es van compartir les nombroses experiències resultat d’aquest ambiciós projecte, que té per objectiu donar nova vida als jaciments arqueològics mitjançant l’ús de les noves tecnologies. D’altra banda, s’està preparant l’edició d’un llibre que recollirà totes les activitats desenvolupades en aquest projecte de recerca. La publicació podrà ser utilitzada com a material de consulta pels docents europeus.

Un dels resultats més fructífers del projecte Archaeoschool ERASMUS + de la Comissió Europea és el Virtual Museum. Ha estat creat des del Col·legi de Llicenciats i permet aportar imatges de les millors peces dels museus dels tres països mediterranis que participen en el projecte (Catalunya, Itàlia i Grècia), i continuarà obert després del projecte. En teniu més informació aquí.