243203 - La gramàtica comparada, un antídot contra el prejudici i una oportunitat per conèixer millor la pròpia llengua

  • Àrea temàtica:

    Llengua i literatura

  • Modalitat:

    Presencial

  • Nivell:

    Secundària i batxillerat

Professorat:

Núria Martín Comes, Anna Pineda Cirera

Dates:

Del 8 al 11 de juliol

Dies:

Curs presencial de dilluns a dijous (12 h), i divendres sessió plenària dialogada i debat posterior (3 h, assistència obligatòria). Total 15 hores

Hores:

De 12 a 15 h

Total hores:

15

Lloc:

Escola Joan Pelegri

Ha estat sol·licitat el reconeixement d'aquest curs dins el Pla de Formació del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. En aquests moments es troba pendent de resolució.

Tarifes
Col·legiat/ada:

45,00 €

No col·legiat/ada:

65,00 €

Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores:

45,00 €

Inscriu-t'hi

Afegir a la cistella

El curs té com a finalitat oferir eines al professorat de llengües per incorporar la gramàtica comparada a l’aula. Pensem que tractar la llengua amb una mirada més universal, prenent com a referent les llengües del món, pot fer créixer la motivació dels estudiants i eixamplar les expectatives de la classe de llengua. Som del parer que un plantejament interlingüístic afavoreix una millor comprensió dels fenòmens gramaticals, contribueix a combatre els prejudicis lingüístics i incorpora el multilingüisme, present a l’aula, com a objecte d’estudi.

  • Despertar l’interès per introduir la gramàtica comparada a l’aula.
  • Saber argumentar la igualtat i la dignitat de totes les llengües i combatre amb eines els prejudicis lingüístics.
  • Incorporar la diversitat lingüística de l’aula en matèria de treball.
  • Conèixer els aspectes principals de la tipologia lingüística en els diferents nivells: fonològic, morfològic i sintàctic.
  • Oferir eines i recursos didàctics en cada nivell lingüístic per fer possible l’aplicació de la gramàtica comparada a l’aula.
  1. La primera sessió estableix el marc general teòric que desplegarem al llarg de les sessions: totes les llengües del món tenen les mateixes propietats perquè són fruit de la facultat del llenguatge, comuna a tota l’espècie. Defensem que a una única espècie humana, la de l’homo sapiens sapiens, li correspon una única espècie lingüística, que es diversifica en multitud de llengües.El binomi unitat/diversitat estableix el marc conceptual del curs i serà la base per desenvolupar en les sessions vinents els patrons dels diferents components lingüístics: fonològic, morfològic i sintàctic.
  2. La segona sessió tracta sobre el component fonològic. Farem un traç de la base fonètica i fonològica comuna a totes les llengües del món i n’establirem els patrons de variació.
  3. La tercera sessió fa atenció al component morfològic. Establirem les categories morfològiques comunes i diferencials i farem una revisió sobre els patrons clàssics de classificació morfològica -llengües analítiques i sintètiques.
  4. La quarta sessió tracta sobre el component sintàctic. Partint del fet que totes les llengües participen de la capacitat creativa del llenguatge, i fan servir oracions i regles de combinació d’elements, descriurem patrons comuns i diferencials en l’expressió de les relacions sintàctiques.
  5. En resum, el curs vol oferir al professorat noves eines que li permetin treballar en un horitzó d’aula més ampli i motivador, que incideixi en una major comprensió dels fenòmens gramaticals i que faci possible una visió més igualitària de les llengües.

Núria Martín Comes

Llicenciada en Filologia Catalana per la UB. Catedràtica de Llengua Catalana i Literatura de batxillerat. Postgrau en Correcció de Textos per la UAB. Professora de Llengua Catalana i Literatura a ESO i batxillerat al llarg de quaranta anys (ara, jubilada). Autora de llibres de text (ESO i batxillerat) publicats a diverses editorials: Cruïlla, Teide i Enciclopèdia Catalan

Anna Pineda Cirera

Anna Pineda (Barcelona, 1987) és llicenciada en Filologia Catalana per la Universitat de Barcelona i doctora en Ciència Cognitiva i Llenguatge per la Universitat Autònoma de Barcelona. La seva trajectòria acadèmica s’ha desenvolupat tant a Catalunya (UB, UAB, UPF, URL) com a l’estranger (Centre National de la Recherche Scientifique, University of Cambridge, KU Leuven, Universität zu Köln, Sorbonne Université, entre d’altres). Actualment és professora i investigadora al Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la UB.

Descripció del torn Dies Hores diàries Professor/a Aula Streaming Mode
La gramàtica comparada, un antídot contra el prejudici i una oportunitat per conèixer millor la pròpia llengua. 08-jul., 09-jul., 10-jul., 11-jul. 3 Pendent Joan Pelegri No Presencial

Escola Joan Pelegri

C/ Consell de Cent, 14, Barcelona - 08014
Adreça electrònica: info@cdl.cat
Telèfon: + (34) 933 170 428