243910 - Aprenentatge basat en videojocs (Minecraft)

  • Àrea temàtica:

    Metodologia d'aula i innovació educativa

  • Modalitat:

    En línia

  • Nivell:

    Internivells

Professorat:

Ferran Adell Espanyol

Dates:

De l'1 al 14 de juliol

Dies:

De dilluns a divendres

Hores:

Curs asíncron. Connexió lliure

Total hores:

20

Lloc:

En línia

Ha estat sol·licitat el reconeixement d'aquest curs dins el Pla de Formació del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. En aquests moments es troba pendent de resolució.

Tarifes
Col·legiat/ada:

45,00 €

No col·legiat/ada:

65,00 €

Membres d'altres col·legis professionals o entitats organitzadores:

45,00 €

Inscriu-t'hi

Afegir a la cistella

La formació proporcionarà els coneixements i els recursos necessaris per a la creació de projectes digitals educatius propis, basats en videojocs. Alhora s'ofereix tota la formació necessària per instal·lar, accedir, configurar i aprendre a usar el videojoc Minecraft com a eina d’aprenentatge, que servirà d’exemple i model; els coneixements apresos seran extrapolables a altres videojocs comercials. Així mateix, el curs formarà en la metodologia necessària per detectar les potencialitats educatives dels videojocs comercials, seguint un mètode pràctic.

Com a activitat central del curs, que usa la metodologia d’aprenentatge basat en projectes  i l'aprendre fent, els assistents dissenyaran una proposta didàctica amb diferents activitats amb Minecraft. Aquesta proposta estarà adaptada a les seves necessitats docents (continguts i competències) i plantejada per maximitzar la transferibilitat a l’aula.

Aquest projecte serà individual i tutoritzat pel formador; no obstant això, els participants tindran l'opció de compartir experiències en el servidor de Minecraft del curs.

 

Requisits tècnics: Per poder seguir la formació és indispensable tenir un ordinador personal disponible, en el qual tinguem drets d'administrador per poder instal·lar Minecraft. Si s'usa el portàtil del departament, cal demanar als responsables que ens permetin instal·lar el joc.

A banda, és imprescindible tenir un ratolí extern per poder usar el joc. Recomanem tenir el sistema operatius Windows, tot i que també es pot seguir la formació amb OS.

Part I: Introducció als usos educatius dels videojocs

  1. Introducció i presentació del curs

  2. Videojocs comercials i projectes educatius

  • Introducció a l’ús dels videojocs comercials per a l’educació (VGBL)
  • El mètode per detectar les potencialitats educatives dels videojocs comercials.
  • Minecraft per a professors: Minecraft com a eina pedagògica.

    • Introducció al joc: funcionament bàsic i característiques educatives.

    • Aprenem a jugar a Minecraft: instal·lació i primeres activitats tutorials.

    • Experimentem, in situ, exemples d’activitats educatives amb Minecraft.

  • Com crear un servidor multijugador per a Minecraft.
    • Instal·lació i configuració.

    • Pujada d’activitats al servidor.

    • Gestió d’usuaris durant les activitats.

Part II: Usos educatius dels videojocs. Pràctiques amb Minecraft i desenvolupament d’un projecte personal

1. Creació d’activitats educatives amb Minecraft

  • Planificació i creació d’activitats educatives amb Minecraft: projecte educatiu i lògica de joc.
  • Presentació de L’Illa de Bor: un món de joc precreat per al desenvolupament d’activitats educatives transversals.
  • Experimentació i pràctica: coneixem l'Illa, la seva història i les seves mecàniques educatives.

2. Projecte personal: Creem una dinàmica educativa amb Minecraft

  • Disseny i planificació del projecte: objectius i lògica de joc.
  • Desenvolupament i implementació: creant escenaris i implementant les mecàniques educatives.
  • Cloenda i valoracions finals: posada en comú i retroacció entre participants.

Durant tot el curs els participants tindran a la seva disposició el coordinador per rebre el suport necessari i resoldre els dubtes que puguin sorgir, via el fòrum del curs, el correu electrònic i diferents plataformes de missatgeria instantània. A més, els assessorarà i guiarà en el disseny, la creació i el desenvolupament de la seva proposta didàctica individual.

Ferran Adell Espanyol

Ferran Adell és professor titular i investigador als Estudis d'Informàtica Multimèdia i Telecomunicacions de la UOC. Filòsof, Informàtic i Doctor en Network and Information Technologies. Les seves línies de recerca principals versen sobre l'elearning i l'edutech, el videogame-based learning i els impactes socials i filosòfics de les tecnologies digitals. Expert en diversos camps: gestió i disseny de l'aprenentatge digital, gamificació dels processos d'aprenentatge, formació del professorat en competències digitals, ètica i intel·ligència artificial generativa. La seva experiència docent s'allarga ja a més de 20 anys, en els que ha cobert la pràctica totalitat de l'espectre educatiu. Ha impartit classe a Universitats com la UAB, Elisava, UB, UOC, entre d'altres. A banda, té una llarga experiència professional com a informàtic, consultor digital, maquetador web i gestor de plataformes per a l'aprenentatge (LMS).

Descripció del torn Dies Hores diàries Professor/a Aula Streaming Mode
Aprenentatge basat en videojocs (Minecraft) 01-jul., 02-jul., 03-jul., 04-jul., 05-jul., 06-jul., 07-jul., 08-jul., 09-jul., 10-jul., 11-jul., 12-jul., 13-jul., 14-jul. 0 Ferran Adell Espanyol No En línia